Facebook pagina

Pasar Aartselaar

Share/Save/Bookmark

REGINE'S REISVERSLAG SLOVENIE

Dag 1 :

Het is weer zover, om 4u 's ochtends staan we met zijn 43 aan het Parochiecentrum te wachten op de bus van Verhoeven om ons naar hotel Kompas in Kranjska Gora te brengen. Wij worden hartelijk
verwelkomd door Marina en onze 2 chauffeurs.
Na onze koffers geladen te hebben en onze vaste plaatsen ingenomen, vertrekken we vol goede moed.  We rijden richting Duitsland en met de nodige stops bereiken we Oostenrijk waar we via Salzburg, de Tauerntunnel en Villach de Sloveense grens bereiken. Nu is het niet ver meer en om +/- 19.15 uur bereiken we ons mooi hotel in Kranjska Gora aan de Sava Dolinka rivier. Na een lekker avondmaal, in buffetvorm, gaan we onze prachtige kamers opzoeken, met zicht op de bergen, om van een welverdiende nachtrust te genieten.

Dag 2 :
Vandaag is het de rustdag van onze chauffeur Patrick, hij heeft het verdiend. We gaan onze verblijfplaats met Marina, die ook onze gids was verleden jaar, verkennen. We doen een wandeling naar het centrum, dat niet ver van ons hotel ligt. We brengen een bezoek aan een boerderij gebouwd in 1781 voor een rijke landeigenaar. We kregen een zeer deskundige uitleg door de conservator.
Op de benedenverdieping is een "zwarte keuken” en als je ze gezien hebt, weet je waarom. Op de bovenverdieping zijn er ook traditionele meubelen en een tentoonstelling van de kinderauteur Joseph Vandot die schreef over de jeugdherder Kekec. Er is ook een mooie kerk die spijtig genoeg niet toegangkelijk was. Na een lunchbuffet waren we vrij. Sommigen van ons waagden een wandeling naar de hoogste springschans ter wereld, anderen wandelden naar het meer ( met zijn gouden bok, waarvan Rita ons de legende voorlas) en nog een koppel waagden helemaal de klim naar de Russische Kapel.

Dag 3 :
Vandaag brengen we een bezoek aan één van de beroemdste en mooiste grotten van Postojna. Na een paar uur durende trip bereiken we ons doel. Nog een beetje vrije tijd en dan naar de ingang waar we kunnen kiezen voor een gids in de taal die voor ons het gemakkelijkst verstaanbaar is.  Een treintje brengt ons 2 km  langs adembenemende stalagmieten en stalagtieten en daar beginnen we aan onze wandeling met een zeer bekwame gidse die perfect Engels spreekt.  Je moet het zelf gezien hebben, het is onbeschrijflijk mooi. Terug met het treintje en dan gaan we van een overvloedige maaltijd genieten in het restaurant bij de grotten.  Naar onze volgende bestemming, Lipica, waar de beroemde  Lipizaner paarden gekweekt worden. We worden getrakteerd op een heel mooie show waarin de ruiters en paarden tonen waartoe ze in staat zijn na jaren lang geduld en training.
Daarna naar de stallen waar we de paarden kunnen bewonderen en er een deskundige uitleg gegeven wordt door een grappige gidse. Ook de moederpaarden en hun veulentjes (die zwart zijn bij  hun geboorte) die later wit tot grijs worden, zijn te zien in de uitgestrekte landerijen.
Het was een prachtige dag met schitterend weer.

Dag 4 :

Na een weer copieus ontbijt vertrekken we vandaag voor een adembenemende tocht door de Julische Alpen en het nationaal park Triglav. Onze chauffeur zal het geweten hebben, 50 haarspeldbochten, 25 omhoog en 25 naar beneden, maar hij heeft het fenomenaal volbracht.
Wij hadden ondertussen prachtige zichten op de Triglav, 2.864 m hoog, de dalen en ook de Soccarivier die in het park ontspringt.  We kregen ook de gelegenheid om het Parkmuseum te bezoeken waar we een koppel kempenaars ontmoet hebben die met hun caravan op reis waren.
Zij zijn dan met ons het museum gaan bezoeken. In het bergdorp Bovec hebben we weeral van het middagmaal genoten, altijd zoveel vlees (amai ons lijn). Dit dorp is gekend om zijn spectaculaire bergsporten zowel in de winter als in de zomer. Nu naar de Rodovna-rivier waar we een wandeling van 2 km in de Vintgarkloof gaan maken. Een indrukwekkende wandeling langs houten bruggen en steile kliffen  over de soms bruisende stroomversnellingen naar de 16 m hoge waterval Sum. Na een weldoende verfrissing keerden we langs onze zelfde weg naar de bus terug. Na een weer mooie dag met prachtig weer rijden we terug naar het hotel waar we na de maaltijd nog nagenieten met prachtig zicht op de bergen die onze verblijfplaats omringen.

Dag 5 :

Vandaag wordt het een dag stadsbezoek. We trekken naar Ljubljana, hoofdstad van Slovenië, die zijn naam te danken heeft aan de rivier Ljubljanica, met zijn gezellige oude stad, vooral in barokke stijl.  We vertrokken met een wandeling aan de drie bruggen en de Trg (Sloveens voor plein)  waar de Franz Preseren (dichter), standbeeld gemaakt door de beeldhouwer Robba, naar zijn onbereikbare Julia staat te kijken. Volgens haar vader was hij een flierefluiter die regelmatig te diep in het glas keek. We brachten een bezoek aan de Sint-Nicholaaskathedraal met zijn rijk interieur en zijn prachtige toegangsdeuren en ook aan het stadhuis. Na het middagmaal naar de Jugendstilwijk en ook naar de Universiteit waar de meeste gebouwen werden ontworpen door Joze Plecnik (1872-1957) de wereldberoemde architect.  Het hoofdgebouw is ook getuige geweest van vele fraaie en minder fraaie momenten in de geschiedenis. We kregen ook nog een extraatje want de presidente van Kroatië was op bezoek ter gelegenheid van de nationale feestdag. Na een warme dag kregen we nog de gelegenheid om een terrasje te doen, want dit is de stad van de terrasjes met zijn niet te grote maar gezellige stadskern.

Dag 6 :

We gaan vandaag eens iets helemaal anders doen. Met de bus naar het meer van Bohinj, waar de moedigen een wandeling aanvangen met een prachtig zicht op het meer. De anderen nemen de kabelbaan naar boven op een hoogte van 1.500 m waar zij ook een wondermooi uitzicht hadden op het meer (zoals ze mij verteld hebben) het weer viel dan ook mee. Nadat de bus aangekomen was zijn we nog wat gaan drinken in één van de vele plaatsjes aan het meer. Voor het middagmaal worden we verwacht aan het meer van Bled. Na het versterken van de innerlijke mens in het Krim hotel zijn we gaan varen op het meer van Bled, wat hadden wij een prachtige roeier, net een gondelier uit Venetië, één van de vele vrienden van Marina, die ons naar het eiland in het meer bracht. Daar brachten we, na een flinke klim, een bezoek aan de Maria-Hemelvaartkerk.   De traditie vermeldt dat het aantal trappen (100) die de bruidegom zijn bruid kan opdragen, ze getrouwd zullen blijven. Na ons bezoek terug met de boot naar Bled waar we nog wat vrije tijd hadden. Velen van ons zijn nog een Kremsnite (een echte caloriebom maar o zo lekker) gaan eten. Terug naar het hotel voor ons laatste avondmaal en inpakken voor we weer huiswaarts keren.

Dag 7 :

Helaas is dit de laatste dag. Vroeg uit de veren want om kwart voor zes laden we de bus en na nog een uitgebreid ontbijtbuffet (ze hadden weer hun best gedaan) vertrekken we huiswaarts. Na de nodige stops bereiken we rond 22 uur Aartselaar. Wat was het weer een mooie reis, het weer viel natuurlijk ook mee.  We hebben dikwijls aan Paul gedacht, want dankzij Paul is de reis mogelijk geweest, maar natuurlijk ook Marc, Luc en Paula waarvoor hartelijk dank voor jullie inzet en bedankt aan al de medereizigers voor het toffe gezelschap en de aangename sfeer en hopelijk tot de volgende keer.