Facebook pagina

Pasar Aartselaar

Share/Save/Bookmark

Regine's reisverslag Dordogne 18 t.e.m. 24.06.2017

Dag 1 : Wat gaat de tijd toch snel, weeral een jaar voorbij, we hebben zolang uitgekeken naar onze jaarlijkse  reis en hier staan we weer gepakt en gezakt, wat later dan anders, om 6 uur,  aan het Parochiaal Centrum.
We vertrekken met mooi weer dat ons de hele tijd zal vergezellen. Na voorstelling van onze gids Willem en de chauffeur zijn we weg. Deze keer hebben we maar 2 landen te doorkruisen. In Péronne neemt Azzadinne het stuur over en is hij onze vaste chauffeur tijdens de reis. Na de gebruikelijke stops komen wij aan in ons hotel Laborderie in Tamniès gelegen in een prachtig landschap in de Périgord Noir. Na installatie in de mooie kamers, meestal met balkon en zicht op het zwembad, genieten we van een lekkere maaltijd met streekproducten, we zijn tenslotte in de streek van de foie gras, truffels, noten en kastanjes en allerlei soorten groenten en vruchten. Onze verblijfplaats telt alleen een gemeentehuis, een kerk, een hotel, een schooltje en een handvol huizen en ook een kerkhof.

Dag 2 : Na een welverdiende nachtrust en een lekker ontbijt beginnen we aan onze eerste uitstap naar de grotten van Lascaux IV, een replica van de oorspronkelijke grotten die bij toeval door 4 jongens en hun hond in 1940 werden ontdekt. Ze konden hun ogen niet geloven toen ze de rotstekeningen van 18000 jaar v.c. zagen. De grotten werden al snel een attractie en de oorspronkelijke grotten moesten in 1963 gesloten worden daar ze door schimmels aangetast werden. Ze werden door replica’s vervangen en we bezochten de laatste die het meest natuurgetrouw werd nagebouwd en de prachtige tekeningen tot hun recht komen en alsook de nieuwste virtuele technieken. Hoe konden onze voorouders zulke prachtige tekeningen maken? Na een lekkere streekmaaltijd brengen we een bezoek aan de middeleeuwse stad Sarlat-la-Canéda. Hier vinden we de mooiste voorbeelden van Frankrijk en heel mooi bewaard gebleven en het vb dat dit ooit een heel rijke en machtige streek was beheerd door de Kerk. Deze stad moet je zelf gezien hebben om de pracht van haar nauwe straatjes en pleinen te ondergaan. Na een hete dag, de temperatuur stijgt elke dag, keren we terug naar ons hotel waar we weer  van een overweldigende maaltijd genieten. Nog wat nagenieten op het mooie  terras met een drankje om morgen weer fris en monter aan onze volgende uitstap te beginnen.

Dag 3 : Vandaag rijden we naar het kasteel van Losse, dat we gisteren aan de achterkant gezien hebben, we moeten nu echter een heel stukje omrijden daar het kasteel boven de Vézère uittorent. Het is één van de mooist bewaarde van de vele middeleeuwse kastelen die de streek rijk is. Het is omgeven door een mooie tuin, maar het interieur is prachtig en goed bewaard gebleven met de oorspronkelijke meubelen en voorwerpen uit de 16e en 17e eeuw. Na het middagmaal  bezoeken we de Roque Saint-Christophe, rotswoningen in een grote rots.  Het leven wordt er uitgebeeld zoals de mensen daar veel eeuwen hebben geleefd, zelfs een kerkje met een preekstoel waar enkelen onder ons zich aan een preek waagden. De mensen leefden daar van vroeg in de voorhistorische tijd tot laat in de Middeleeuwen. Nu gaan we nog een klimmetje wagen naar het Maison Forte de Reignac , een rotskasteel, uniek in zijn soort. We bezoeken er ook de verschillende vertrekken, die mensen moeten sterk geweest zijn, want ze moesten veel klimmen, maar dit gold waarschijnlijk voor de bedienden, want die edellieden uit die tijd moesten zelf niet veel doen. Op het einde van het bezoek was er nog een folterkamer.  Daar kwamen we maar bedrukt buiten en waren blij, weliswaar in de hete buitenlucht, om wat te bekomen. Iedereen viel in slaap op de bus, maar na een verfrissende douche konden we weer aan tafel voor onze volgende copieuse maaltijd met de lekkerste plaatselijke ingrediënten.

Dag 4 : Deze voormiddag gaan we varen op de Dordogne met een "gabarre”, een traditionele platbodem die in de streek  eeuwenlang gebruikt werd om goederen te vervoeren tussen de verschillende steden die langs de Dordogne liggen.  Het was een verkwikkende tocht waar we de streek van een andere kant zagen en de verschillende kastelen die hier langs de oevers staan. Dan reden we naar het stadje Domme, waar we een toeristisch treintje namen, daar alleen de bewoners met de auto in de stad mogen. We werden ontvangen voor een degustatie van foie gras en plaatselijke likeuren van noten, kastanjes en verschillenden vruchten door een plaatselijke handelaar. Wij konden er ook producten kopen waarvan de meesten van ons gretig gebruik maakten.  Na de middag maken we een wandeling langs de nauwe straatjes van Domme, recht naar beneden naar de oude omwallingen (Bastide) en poorten van het stadje, maar nu moeten we weer naar boven en het is bloedheet, dus iedereen vlucht de kerk binnen voor verkoeling waar er een geanimeerd gesprek plaatsvond.  Terug met het treintje  naar de parking waar we tijdens de rit nog een mooi zicht hebben op de Dordogne. ‘s Avonds genieten we weer van een lekkere maaltijd en een drankje op het terras.

Dag 5 : Vroeg uit de veren, we rijden naar Rocamadour, voor velen een hoogtepunt van de reis. Deze wereldbekende middeleeuwse bedevaartplaats werd al door vele pelgrims bezocht, de meesten  op weg naar Santiago de Compostella, zij beklommen de trappen op hun blote knieën als boetedoening. Sommigen onder ons hebben dat geprobeerd maar het was een beetje zwaar. Er zijn 7 kapellen waarvan de Zwarte Madonna (zwart geblakerd door de kaarsen) de bekendste is. Er was ook een mis, met nog veel jonge priesters, op de traditionele wijze. Na het middagmaal bezoeken we de Gouffre de Padirac, een enorme krater die ontstaan is door instorting van het dak van een grot. Met een lift naar beneden, waar we een "temperatuursshock " kregen, maar 12° en buiten boven de 35° . Met een bootje varen we op de ondergrondse rivier en daarna met een gids de grot in, waar we heel mooie kleurschakeringen zien, helemaal iets anders  dan in andere grotten, ook heel diepe kloven. Eenmaal terug buiten valt de hitte als een loden mantel op ons en zijn we blij dat Azzadinne de bus goed gekoeld heeft.  Weer een lekkere maaltijd in het hotel, waar blijven ze het toch vandaan halen al die smaakvolle streekproducten?

Dag 6 : Alweer onze laatste dag hier, we brengen een bezoek aan de kasteeltuin van Eyrignac.  Het miezert een beetje maar de verfrissing is meer dan welkom. Deze tuinen zijn prachtig aangelegd, voor het eerst in 1653 en later door de verschillende eigenaars veranderd tot de laatste in 1986 de tuin in zijn oorspronkelijke Franse stijl terug bracht. Vele tuinlieden zijn elke dag bezig om deze te onderhouden, ook de prachtige rozentuin en Japanse tuin zijn een pareltje. In de namiddag bezoeken we het in rode zandsteen gebouwde Collonges-la-Rouge, zeer mooi bewaard en origineel. Na een geleide wandeling door onze gids Willem zijn we vrij en slenteren de meesten van ons langs de winkeltjes en genieten we nog van een verfrissend drankje.  Nu naar het hotel voor ons laatste avondmaal en wat voor één, een gastronomisch dat zijn naam waard is.  We werden hier echt in de watten gelegd en zoals onze voorzitter Luc en Erna zegden aan de directie en het personeel het was een prachtige vakantie.  We genieten nog wat na op het terras en gaan op tijd slapen want morgen vroeg uit de veren.

Dag 7 : Het is weer voorbij. Vroeg staan we  met onze valiezen aan de bus. Na nog een lekker ontbijt, zoals altijd,  vertrekken we met pijn in het hart naar huis, maar ja mooie liedjes duren niet lang.  Als we in Aartselaar aankomen worden we verwelkomd door de fanfare, want het is juist kermis en braderij.  We danken al de deelnemers, het was weer gezellig en zoals Marc zei we zijn een hechte vriendengroep en bijna familie.
Waar we volgend jaar naartoe gaan weten we nog niet, maar we hopen jullie allemaal er weer bij te hebben en maak anderen ook enthousiast  om mee te gaan.  Jullie kunnen ons allemaal volgen op www.pasar.be/aartselaar, ook voor onze andere activiteiten.