Thomas bouwt een bus
De kinderen het nest uit, de camper te groot… Tijd voor een nieuwe campervan, besliste fotograaf Thomas De Boever. En nog wel een zelfbouw-exemplaar: zelf omgebouwd, zodat hij echt 100% voldeed aan de wensen van Thomas en vrouw Els. In het eerste deel lees je hoe Thomas aan dit DIY-project begon.
- Kamperen met de motorhome
Jarenlang heb ik gereisd in kleine busjes. We zijn begonnen met een omgebouwde T3, later volgde een VW California T5… Tot die grote droom eindelijk werkelijkheid werd: een echte camper! Het werd een kanjer van 7,5 meter lang, met vier slaapplaatsen, een keuken en badkamer. Ware luxe op wielen. Halleluja! En toch; Gods wegen zijn ondoorgrondelijk en dit pad bleek niet het einde van mijn campertraject. Want ja, er zijn ontegensprekelijk een aantal grote voordelen aan zo’n grote jongen. Je kan lekker veel meenemen (wat natuurlijk betekent dat je dus steeds te veel mee meeneemt.) En de kinderen hebben eindelijk meer ruimte (maar zijn ondertussen jongvolwassenen, zodat ze nu liever met hun vrienden op reis gaan dan met hun ouders). En je kan douchen (maar eigenlijk gebruik je die douche bijna nooit). Je kan er overal mee naar toe (maar blijf toch maar beter weg van kleine bergweggetjes. Om nog te zwijgen van die kleine zuiderse stadjes.) Kortom: rijden met zo’n maxi-camper bleek in mijn geval uiteindelijk toch niet zo’n goed idee.
Andere tijden
Je voelt me al aankomen: ondanks alle luxe misten we toch de grotere vrijheid die ons kleine busje ons gaf. Dus we maakten nieuwe camperplannen: formaatje maxi verkopen en op zoek gaan naar een camperbus. Dat was toch het plan. Alleen loopt het in de realiteit nog wel eens anders dan met al die wilde plannen. Sinds de ombouw van mijn eerste busje, ruim 30 jaar geleden, is er wel het een en het ander veranderd. Toen was het leven nog eenvoudig: ik kocht een oude VW T3, die het eerste deel van zijn leven had gesleten als ambulance. Ik ging aan de slag met recuperatiehout en bouwde hiermee een bed. De kleren vlogen op een hoop, de motor werd gestart en de volgende halte was Spanje. De bus werd gekeurd als lichte vracht en niemand stelde je ook maar één vraag. Dit ging toen gewoon zo. Dat de tijden en de regels sinds de late jaren ‘80 heel wat veranderd zijn, hoef ik niemand uit te leggen. En nog een dingetje: mijn vrouw en ik zijn ondertussen ook dertig jaar verder en bij ons allebei is de vraag naar toch iets meer comfort in die tijd stevig toegenomen.
Kant en klaar? Geen optie
In de zoektocht voor de verwezenlijking van ons nieuwe plan werden vervolgens de grote camperbouwers een voor een bezocht. Zo heeft iedere camperbouwer tegenwoordig wel een camperbus in zijn aanbieding. De van of camperbus is op dit moment belangrijk voor alle grote spelers op de markt. Als je weet dat een derde van alle verkochte campers in dit segment zitten, begrijp je meteen waarom.
De prijs wat drukken door een ouder model te kopen, is geen optie. Het zal een recent model moeten worden. Alleen al het feit dat we in het centrum van Gent wonen en een aantal jaren vooruitkijken… Je wil toch weer thuis kunnen raken met je camper, met alle strenge regels en emissienormen? Dus kom ik met betrekking tot de motorsituatie al vlug uit bij een diesel 6. De LEZ - Low Emission Zone - is een beestje dat best voor enige discussie zorgt. Maar: regels zijn regels. En die zullen we in de zoektocht naar onze nieuwe campervan helaas veel tegenkomen. Concreet betekent het dus dat we op zoek moeten gaan naar een nieuwe camperbus. Wat moet dat kosten? De prijzen starten vanaf 55.000 euro en dat kan oplopen 140.000€ als je voor een 4x4 gaat die is opgebouwd rond een Mercedes. Slik. Da’s veel geld. Maar de hoofdreden waarom het geen kant en klare camperbus is geworden van een de bekende merken, is vooral de look en feel van de meeste bussen. Om gewicht te besparen is de afwerking vrij fragiel. En: ik ben een grote man; daardoor voelen de meeste vans voor mij vanbinnen behoorlijk claustrofobisch aan. Vind je het gek dat ik een beetje nostalgisch werd? Mijn gedachten dwaalden meer en meer af naar die oude ambulance en de eenvoud ervan.
We doen het zelf!
Na al die omzwervingen staat ons besluit vast: back to basics, het wordt een zelfbouwbus.
Een beetje surfen op het internet maakt vrij snel duidelijk dat zelfbouw booming business is. Ook de ondernemingen die voor jou een zelfbouwbus bouwen schieten als paddenstoelen uit de grond.Een aantal van die bedrijfjes maken heel mooie projecten. Je vindt er bijvoorbeeld op campingbouwer Zeeland (https://camperbouwzeeland.nl ) of ook via hobus.be. Toch was deze piste niet wat ik zocht. Ook hier was de prijs een rem op de plannen. Binnen deze formule koop je een camper en als je de ombouw degelijk laat doen zit je al vlug aan 30.000€ kosten. Dat lag boven ons gewenste budget. Bovendien geef je hier ook weer je eigen project uit handen, en dat wou ik niet. Ik wil het immers zelf doen!
Hoe moet dat dan? Het internet helpt je ook hier alweer een grote stap vooruit. Er bestaan verschillende websites waar je degelijke info vindt. Een beetje zoeken en je vindt echt vanalles: van betalende websites waarbij de basis uitgelegd wordt tot mensen die je kosteloos helpen bij het realiseren van je project.
Een mooie site om te starten bij je zelfbouwproject is https://camperbouwer.be. Deze site legt je om te beginnen uit hoe je je wagen best kiest. In eerste instantie wordt er gepolst naar welk type reiziger je bent. Wat toch niet onbelangrijk is, want het eindresultaat moet natuurlijk op jouw manier van reizen afgestemd zijn. Vragen die je jezelf best aan het begin van je project stelt: wil je vaak op campings staan of wil je vooral wildkamperen? Met hoeveel personen wil je kunnen reizen? Wat is je budget? Daarnaast vind je op deze site ook nog eens zeer handige tips. Zo kwam ik er te weten dat je wel degelijk zelf een dakraam mag plaatsen in je camper, mits je het laat keuren door de bevoegde keuringsdiensten.
Mag het of mag het niet?
Wat ons opnieuw bij de regeltjes brengt…Er wordt dikwijls gesproken over een ‘grijze zone’. Nochtans, de wetgeving is vrij duidelijk. Je mag niets zelf doen zonder het nodige papierwerk en de nodige keuringen. Ben je een beetje handig en beschik je over de nodige papieren en keuringen, dan kan er wél veel. Wat precies wel en wat helemaal niet? Later in deze reeks volgt nog meer over de wetgeving hierrond en hoe je hier mee omgaat, als het gaat over wat je zelf mag doen qua carrosserie of interieur of over de vereiste voorwaarden voor de keuring, bijvorobeeld.
Thomas surft
Uren heb ik gesleten achter mijn computer, surfend op het Word Wide Web om toch maar goed voorbereid te zijn op mijn DIY-project. Camperbouwer.be is natuurlijk niet de enige in zijn soort. Zo heb je ook nog Huisopwielen.com, bynomads.nl of www.routegoesting.be om interessante informatie op te pikken. Op die laatste site werd mijn nieuwsgierigheid geprikkeld. Routegoesting doet totaalprojecten, ze begeleiden je met een project én ze hebben ee zelfbouwpakket. Het bedrijf verdeelt de opties die ze leveren in vijf diensten: ten eerste is er de volledige ombouw, waarbij je zelf je bus kiest en je hem vervolgens door hen volledig laat ombouwen. Daarnaast bieden ze een zelfbouwkit elektriciteit aan. Ten derde helpen ze je ook verder met de technische projecten: hierbij doe je delen van de zelfbouw zelf, maar een aantal technische details, zoals het plaatsen van de ramen, dakkoepels of een elektrisch systeem kan je door hen laten doen. Ze zijn erkende ombouwers of erkende COP-fabrikanten (Conformity of Production, de vereiste om vlot gekeurd te worden). Als vierde optie geven ze ook workshops in hun camperfactory, waarbij ze al hun ombouwkennis verzamelden in 6 modules. Na deze workshops ben je klaar om je eigen bus om te toveren tot de perfecte kampeerbus.
Net als bij Ikea
Het was echter hun laatste formule die mijn aandacht trok, met name het zelfbouwpakket interieur. Op hun website staat het zo vermeld: ‘Je gaat je busje zelf ombouwen, maar je hebt geen idee hoe je het schrijnwerk moet aanpakken? Wij hebben dé oplossing voor jou! Een prachtig design, op maat gemaakt voor jouw type bus, in de vorm van een IKEA-style bouwpakket. Enkele weken na je bestelling kan je jouw pakket komen ophalen en alles eenvoudig zelf in elkaar steken.’
IKEA-style? Dat kan ik. Dit is wat ik zocht! Helaas: de mededeling op hun site ‘binnenkort beschikbaar’ deed me behoorlijk balen. Want net deze optie lijkt me de absolute oplossing voor wat ik en vermoedelijk nog heel wat anderen zoeken… Het houdt in dat je een pakket ontvangt om zelf je camper om te bouwen. Je doet hierbij grote delen zelf én je krijgt de gepaste begeleiding. Dat kan ik zowel technisch als financieel aan.
Dus ging ik maar weer surfen, naar andere bedrijven die deze formule al wel aanboden. De zoektocht op het internet gaf me echter niet veel hoop. Er waren niet zo veel mogelijkheden te vinden.
De eerste die me aansprak was, https://camperombouwshop.nl. Deze firma maakt ombouwpakketten voor de Fiat Ducato , de Peugeot Boxer, de Mercedes Sprinter en de Volkswagen Crafter. De website is nogal karig met informatie, maar op zich lijkt het aanbod een degelijke set voor een basisprijs. Alleen… beviel de look and feel van hun meubelen me niet. Over smaak valt niet te twisten: het is uiteraard een persoonlijk gegeven en iemand anders kan misschien juist heel tevreden zijn met deze set.
Dus moest ik verder zoeken. En dan bots je op allerlei modules. In de regel zijn die gemaakt voor kleinere bussen, met als absolute topper in dit segment de VW Transporter. Ik wil echter een iets grotere wagen. Ik hoef geen douche, maar wil wel een toilet, een groot bed, een praktische keuken en best wel wat opbergruimte. En kijk, al die opties vond ik terug op www.campermeubilair.nl. Ik kreeg er meteen een goed gevoel bij. De voorgestelde pakketten zagen er alvast mooi uit. De site is duidelijk opgesteld en de keuze is ruimer dan bij andere bedrijven. De eigenaars van dit bedrijf hebben ervaring in het bouwen van campers. Via hun andere bedrijf, lavidacampers.nl, bouwen ze campers op allerlei soorten busjes. Bovendien helpen ze, net als routegoesting, mensen verder met hun zelfbouw.
Hup Holland, hup!
Het valt me op dat de zelfbouwmarkt in Nederland veel groter is dan in België. Op de Belgische markt vond ik niemand. Ook de derde leverancier waar ik op botste, www.devantast.nl, ligt in Nederland. Bij een eerste blik op hun website wist ik meteen: dit wordt het! De pakketten zien er leuk en praktisch uit en je moet/kan zelf het pakket afwerken. Je kan het geleverde hout zelf lakken of een kleurtje geven. Ook de kussens en de andere afwerking ‘kleur’ je zelf in. Neem dat maar letterlijk: je kiest helemaal zelf welke stof je wilt en hoe je busje er straks vanbinnen uitziet. De aanpak op de website is zoals bij de meeste zelfbouwsites: je kiest eerst je bus, dan je aangepaste zelfbouwpakket.
Bij de Vantast heb je keuze uit vier pakketten. Er is 1 pakket voor de Mercedes Sprinter of de Volkswagen Crafter en er zijn drie pakketten voor de Fiat Ducato, de Peugeot Boxer of de Citroën Jumper. Die drie worden allemaal door Fiat gebouwd, maar elk merk plaatst er zijn eigen motor in.
Mijn eerste keuze ging naar een Sprinter. De Crafter viel meteen af, omdat het zelfbouwpakket alleen kan geplaatst worden in Crafters gebouwd tot en met 2017. Die hebben geen Euronorm 6: niet handig als je in een LEZ-zone woont. Een blik op de tweedehandsmarkt deed me van idee veranderen. De prijzen van tweedehandse Sprinters zijn oververhit. Voor de prijs van een occassie Sprinter met 100.000 km heb je een nieuwe Fiat Ducato... De levertermijn was wel een mogelijk probleem. Ik had geen zin om een jaar te wachten, zowel bij Fiat als bij Mercedes. Maar kijk: een paar garages aflopen en ik vond wat ik zocht: een Fiat Ducato, leverbaar binnen de drie maanden en bovendien betaalbaar. De kogel was door de kerk.
Hallo, Sytze!
Het werd tijd om contact op te nemen met de Vantast, in het echte leven Sytze Boonstra uit het mooie Friesland. ‘Ik heb twaalf jaar als architect gewerkt,’ vertelt Sytze. ‘Mijn vrouw Elske, onze hond en ikzelf wilden voor een langere tijd gaan reizen, maar wat er op de markt was van campers viel ons dik tegen. Zo vonden we een douche zelf geen toegevoegde waarde. En zo waren er nog wel details aan de fabriekscampers die we niet logisch vonden” gaat hij verder. ‘We kochten dan maar zelf een bus, een Sprinter, om die om te bouwen. Ik heb mezelf dan aan de tekentafel gezet en heb een praktische inrichting ontworpen. Zo is trouwens ons idee ontstaan voor de Vantast. Na een paar maanden puzzelen en tekenen had ik een 3D model. Met dat model onder de arm ben ik met verschillende meubelbouwers en schrijnwerkerijen gaan praten. Uiteindelijk is de keuze gevallen op een samenwerking met Samosa, een schrijnwerkerij uit Nijmegen die gespecialiseerd is in interieurbouw. Zij konden voor mij de zelfbouwkit en alle onderdelen frezen. Zo is de bal aan het rollen gegaan.’