Gezonde banden, veilig reizen

Weet jij wanneer je banden aan vervanging toe zijn? Welke bandenspanning ze nodig hebben? En hoe je een band kunt lezen? Campertijd legt het je allemaal uit en helpt je veilig op weg!

3

1. Waarom zijn banden zo belangrijk?

Je banden vormen het enige contact van je camper met de ondergrond. Logisch dat gezonde banden garant staan voor veiligheid. Foute bandenspanning, een misvormde band of verouderde banden kunnen tot een klapband leiden. Te vermijden dus!

2. Welke bandenspanning moet ik hanteren?

Bij campers hanteer je voor de voorbanden een spanning van 3,0 tot 4,75 bar. Achterbanden worden gevuld tot 5,5 bar.

  • Een correcte bandenspanning verhoogt de veiligheid én reduceert het brandstofverbruik.
  • Een te lage bandenspanning verlengt de remweg én vermindert de grip, zodat er meer kans is op slippen.
  • Een te hoge bandenspanning kan tot een klapband leiden.

Controleer bandenspanning altijd op koude banden. Een bandenspanningsmeter vind je bij grotere tankstations. De precieze bandenspanning die nodig is, hangt af van de soort en de maat van de band. De fabrikant vermeldt op zijn band de maximale druk waarmee je de band mag vullen. Denk eraan dat bij een band in beweging wrijvingswarmte ontstaat, die de druk verhoogt. Meer uitleg over het controleren van de bandenspanning vind je op hier.
 

3. Welke profieldiepte moet een band hebben?

Volgens de wet moet de profieldiepte over de hele omtrek in de hoofdprofielgroeven minimaal 1,6 mm zijn. (De hoofdprofielgroeven zijn de brede groeven met de oorspronkelijk grootste diepte. Ze geven de slijtagegraad aan.) Een nieuwe band heeft doorgaans 8,5 mm profieldiepte. Men raadt aan om banden met een profieldiepte minder dan 2,5 mm te vervangen. Sinds 2004 moeten nieuwe banden een E-markering hebben én moeten nieuwe voertuigen zulke banden hebben. Die markering is een EEG-keurmerk dat je ervan verzekert dat de info op de band correct is.

4. Wat is de oorzaak van bandenslijtage?

Hoe meer kilometers je aflegt, hoe meer slijtage. Een wegdek in slechte staat kan dat proces versnellen. Als je een abnormale slijtage vaststelt, moet je de oorzaak elders zoeken, bijvoorbeeld bij een te lage of te hoge bandenspanning, slechte uitgelijnde banden, slechte montage van het wiel, een te sportieve rijstijl, overdreven krachtig remmen of slechte schokdempers.

Camperbanden slijten sneller dan die van een personenwagen, omdat een camper meer stilstaat. Stilstand versnelt het verouderingsproces. Onder andere uv-stralen zorgen dat het rubber sneller slijt en scheurtjes krijgt. Ook snel op elkaar volgende weersomstandigheden zoals regen, wind, zon, sneeuw… verkorten de levensduur.

Stilstand versnelt het verouderingsproces van camperbanden.

5. Hoe kun je een band lezen?

Een band bevat een schat aan nuttige informatie: draagvermogen, snelheidsindicatie, velggrootte… Die info kan je aflezen uit de DOT-Code (Department Of Transportation). Een voorbeeld aan de hand van één van de populairste camperbanden.

Michelin Agillis Camping 225/75 R 16 113 Q CP M+S

  • 225 = de bandbreedte in millimeter
  • /75 = de hoogte-breedteverhouding bedraagt 75%
  • R = de radiaalconstructie
  • 16 = de hiel- of velgdiametercode in inches
  • 113 = de draagvermogenindex (load index)
  • Q = het snelheidssymbool (speed index)
  • CP = de markering Camping Car
  • M + S = mud + snow (winterband)

Als je goed kijkt, ontdek je nog meer info op je camperband. Bijvoorbeeld:

  • TUBELESS = tubeless uitvoering (ingebouwde luchtdichte laag zonder binnenband)
  • E4 = E-certificaatnummer (voldoet aan de Europese norm ECE R 40)
  • 3616 = productiecode. Deze band is gemaakt is week 36 in het jaar 2016 (verplichte indicatie sinds 2000)
  • TWI = Tread Wear Indicator: slijtage-index die aangeeft wanneer je aan de minimum 1,6 mm zit
  • MADE IN = in welk land de band gefabriceerd is
  • Soort band, bijvoorbeeld radiaalband

Snelheidsindex

Van de letter op de band kan je afleiden welke snelheid de band aankan. In ons voorbeeld was dit de letter ‘Q’. De band kan dus een maximumsnelheid tot 160 km/uur aan.

Draagvermogen

Met het cijfer in de DOT-code kun je nagaan hoeveel kilo de band mag dragen. In ons voorbeeld was dat 113. Deze band kan dus 1.150 kilo aan.

6. Wat is het verschil tussen 15"- en 16"-banden?

Hoewel 15”-banden jaren de standaard waren, hebben steeds meer campers 16”-banden.

  • Esthetisch gezien is dat een hele verbetering: de wielkasten lijken ‘gevulder’ en geven de camper een robuuster uiterlijk. Bij 15” lijkt het alsof de camper te kleine bandjes heeft voor zijn postuur.
  • Een belangrijker voordeel van 16”-banden is dat je rijcomfort beter is, want je beschikt over een dikker loopoppervlak. Hoe dunner de banden, hoe ‘harder’ het rijcomfort.
  • Nog een voordeel is dat de camper iets hoger van de grond staat, waardoor de achtersteven bij hellingen minder snel tegen de grond schuurt.

Opgelet! Niet op elke camper passen 16”-banden. Zelfs op sommige nieuwe modellen passen alleen 15”-banden.

7. Waarom heb ik geen reservewiel?

Om op plaats en gewicht te besparen behoort een reservewiel nog zelden tot de standaarduitrusting, tenzij bij oudere campers. De fabrikant voorziet wél een 12V-pompje dat je kunt aansluiten op de sigarettenaansteker. Hiermee kun je de band oppompen – als dat nog kan – en naar de dichtstbijzijnde garage rijden.

Je kunt uiteraard altijd zelf eenreserveband aankopen in een bandencentrale. Bij een klapband kan dat handig zijn.

8. Wat is het ecolabel?

Banden geproduceerd na 30 juni 2012 moeten een ecolabel hebben. Dit label vind je op de sticker die bij aankoop op de banden plakt. Je kunt ook online opzoeken welk ecolabel je band heeft, als je het bandtype invoert. Bedoeling van de ecolabels is om de CO2-uitstoot terug te dringen. Ze zijn van toepassing op alle Europese lidstaten en omvatten 3 categorieën:

  1. Brandstofverbruik: Het groene A-label is het zuinigst, het rode G-label het minst zuinig. Verschil tussen beiden is maar liefst 7,5% in brandstofverbruik!
  2. Grip op nat wegdek: Het A-label heeft de kortsteremweg, het G-label de langste.
  3. Geluid: Dit wordt aangegeven door drie golven.
  • Bij 1 golf is het externe rolgeluid 3 decibel of meer onder de toekomstige norm.
  • Bij 2 golven ligt het geluid tussen de norm en 3 decibel eronder.
  • Bij 3 golven ligt het geluid boven de toekomstige norm.

9. Wat is het verschil tussen uitlijnen en uitbalanceren?

  • Bij uitlijnen gaat het om de ophanging waaraan de voorwielen vastzitten. Als die in de juiste stand staan, bespaar je brandstof en verbetert je rijcomfort.
  • Bij uitbalanceren worden de velg en de band in balans gebracht. Dat gebeurt altijd na het monteren van nieuwe banden. Het voorkomt onnodige slijtage, het contact met de weg is beter, het stuur trilt niet en het rijcomfort gaat erop vooruit.

2 voorbeelden van speciale camperbanden

Michelin Agillis Camping CP

De Agillis is een populaire camperband die dankzij DCP-technologie (Durable Contact Patch) een zwaardere belasting aankan en uitstekende rijeigenschappen heeft. De band is robuuster dankzij een versterkte vormgeving met twee omhulsels, die een hogere bandenspanning toelaten. Met acht versterkte en beschermde schilden op de zijwanden is hij beter bestand tegen schokken, bijvoorbeeld bij een aanrijding met de stoeprand.

Daarnaast gedijt hij perfect in moeilijke omstandigheden – onverharde wegen, modder, sneeuw… – dankzij meer en diepe lamellen én rubber dat vele temperaturen aankan.

Continental Vanco Camper wordt... VanContact Camper

De populaire band Vanco Camper werd in 2017 vervangen door de nieuwe, verbeterde VanContact Camper. Deze robuuste, stevige band op campermaat kan een hoge belading aan. Hij remt uitstekende op droge wegen, en bij veilig rijgedrag ook op natte, modderige en besneeuwde wegen.

Winterbanden

Wat is een winterband?

Winterbanden, te herkennen aan het sneeuwvlokkensymbool, zijn banden die bij winterweer meer grip op de weg bieden dan zomerbanden. Ze zijn gemaakt van zacht rubber, en ze hebben een ander profiel met meer groeven én lamellen die open- en dichtgaan, zodat modder en/of sneeuw uit de groeven worden verwijderd.

Winterbanden bewijzen hun nut bij temperaturen onder de 7°C: dan wordt een zomerband minder soepel. Een winterband vervang je het best als de profieldiepte minder dan 4 mm bedraagt. Opgelet: het M+S-teken (Mud+Snow) is niet beschermd en biedt geen garantie voor een ‘echte’ winterband. Zelfs zomerbanden kunnen deze codering hebben! Het sneeuwvlokkensymbool is een betere indicatie.

Vertrouw niet altijd op het M+S-teken.

Wat is het verschil tussen een zomer- en een winterband?

De voorbije jaren is het verschil tussen een zomer- en winterband steeds groter geworden. Kiezen voor winterbanden wordt dus steeds belangrijker. Winterbarden hebben een kortere remweg bij een nat en besneeuwd wegdek. Bij een temperatuur van 0 tot 7 graden en een snelheid van 50 km/uur op een besneeuwd wegdek heeft een auto gemiddeld een 20 meter kortere remweg met winterbanden dan met zomerbanden. De remweg met winterbanden bedraagt slechts 25 meter, met zomerbanden is dat 50 meter!

Voor- en nadelen

Voordelen van winterbanden:

  • Meer trekkracht
  • Betere grip bij winterweer
  • Remweg is 50% korter dan bij een zomerband
  • Sneeuw en modder worden uit de groeven gehaald
  • Minder rolweerstand
  • Speelt beter in op oneffenheden

Nadelen van winterbanden:

  • Moeten 2x per jaar gewisseld worden, wat tijd en/of geld kost
  • Moeten opgeslagen worden
  • Slijten in de zomer sneller dan zomerbanden

Wat is de wet op winterbanden in Europa?

Wat zegt de wet in België?

In België is het gebruik van winterbanden niet verplicht, maar omwille van de veiligheid zeker te overwegen. Als je een ongeluk veroorzaakt, heeft dit geen invloed op je verzekering. De Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA) vergoedt de schade veroorzaakt aan derden.

Wist je dat… de rechter je wél aansprakelijk kan stellen voor een ongeval wegens rijden zonder winterbanden, als je een ongeval veroorzaakt in een Europees land waar winterbanden verplicht zijn én de wet niet hebt nageleefd. Dat kan een invloed hebben op je bonus-malus.

Wat zegt de wet in Duitsland?

In Duitsland zijn winterbanden verplicht bij winterweer. De wetgever koppelt er geen periode aan vast. Je moet zelf dus de situatie inschatten. Wel schrijft de Duitse wetgeving dat er bij ijzel, sneeuw, ijsvorming en gladheid sprake is van ‘winterse omstandigheden’. In die gevallen moet je camper voorzien zijn van winterbanden. Ga je bijvoorbeeld in oktober met de camper naar Duitsland, maar is er geen sprake van winterweer, dan hoef je geen winterbanden te hebben.

Toch is het sterk aan te raden om wel voor winterbanden te zorgen, zodat je niet voor een voldongen feit komt te staan.

Wat zegt de wet in Frankrijk?

Winterbanden zijn niet verplicht. Maar, als je ze toch gebruikt is een profieldiepte van meer dan 3,5 mm verplicht. 

Zelfs met winterbanden moet je sneeuwkettingen leggen als dat aangegeven staat met het bord B26. 

Wat zegt de wet in Oostenrijk?

Als er tussen 1 november en 15 april sprake is van winterweer, zijn winterbanden verplicht, of moeten de aangedreven wielen voorzien zijn van sneeuwkettingen. Sneeuwkettingen zijn echter alleen toegestaan als er een compacte sneeuw- of ijslaag ligt en het wegdek niet door de kettingen kan worden beschadigd. Waaraan moeten mijn winterbanden voldoen?

  • Winterbanden zijn herkenbaar aan het M+S-symbool.
  • Een profiel van minstens 4 mm voor radiaalbanden en 5 mm voor diagonaalbanden.

Wat zegt de wet in Luxemburg?

Winterbanden zijn verplicht bij winterweer. Wist je dat… winterbanden met het M+S-symbool worden aangeraden?

Wat zegt de wet in Italië?

Afhankelijk van de regio zijn winterbanden verplicht. Dit wordt aangegeven met een bord.

Wist je dat… in sommige regio’s, zoals Aosta-dal, winterbanden verplicht zijn van 15 oktober t.e.m. 15 april?

Wat zegt de wet in Nederland, Groot-Brittanië en Spanje?

Winterbanden zijn niet verplicht.

Wist je dat… ze toch aan te raden zijn vanwege de extra grip en de kortere remweg op beijzelde en besneeuwde wegen?

Tekst Wout Versaevel