Aartselaar

Regine's reisverslag Dordogne 2017 - Harzgebied en Lüneburgerheide 2018

Dag 1 : Wat gaat de tijd toch snel, weeral een jaar voorbij, we hebben zolang uitgekeken naar onze jaarlijkse  reis en hier staan we weer gepakt en gezakt, wat later dan anders, om 6 uur,  aan het Parochiaal Centrum. We vertrekken met mooi weer dat ons de hele tijd zal vergezellen. Na voorstelling van onze gids Willem en de chauffeur zijn we weg. Deze keer hebben we maar 2 landen te doorkruisen. In Péronne neemt Azzadinne het stuur over en is hij onze vaste chauffeur tijdens de reis. Na de gebruikelijke stops komen wij aan in ons hotel Laborderie in Tamniès gelegen in een prachtig landschap in de Périgord Noir. Na installatie in de mooie kamers, meestal met balkon en zicht op het zwembad, genieten we van een lekkere maaltijd met streekproducten, we zijn tenslotte in de streek van de foie gras, truffels, noten en kastanjes en allerlei soorten groenten en vruchten. Onze verblijfplaats telt alleen een gemeentehuis, een kerk, een hotel, een schooltje en een handvol huizen en ook een kerkhof.

Dag 2 : Na een welverdiende nachtrust en een lekker ontbijt beginnen we aan onze eerste uitstap naar de grotten van Lascaux IV, een replica van de oorspronkelijke grotten die bij toeval door 4 jongens en hun hond in 1940 werden ontdekt. Ze konden hun ogen niet geloven toen ze de rotstekeningen van 18000 jaar v.c. zagen. De grotten werden al snel een attractie en de oorspronkelijke grotten moesten in 1963 gesloten worden daar ze door schimmels aangetast werden. Ze werden door replica’s vervangen en we bezochten de laatste die het meest natuurgetrouw werd nagebouwd en de prachtige tekeningen tot hun recht komen en alsook de nieuwste virtuele technieken. Hoe konden onze voorouders zulke prachtige tekeningen maken?  Na een lekkere streekmaaltijd brengen we een bezoek aan de middeleeuwse stad Sarlat-la-Canéda. Hier vinden we de mooiste voorbeelden van Frankrijk en heel mooi bewaard gebleven en het vb dat dit ooit een heel rijke en machtige streek was beheerd door de Kerk. Deze stad moet je zelf gezien hebben om de pracht van haar nauwe straatjes en pleinen te ondergaan. Na een hete dag, de temperatuur stijgt elke dag, keren we terug naar ons hotel waar we weer  van een overweldigende maaltijd genieten. Nog wat nagenieten op het mooie  terras met een drankje om morgen weer fris en monter aan onze volgende uitstap te beginnen.

Dag 3 : Vandaag rijden we naar het kasteel van Losse, dat we gisteren aan de achterkant gezien hebben, we moeten nu echter een heel stukje omrijden daar het kasteel boven de Vézère uittorent. Het is één van de mooist bewaarde van de vele middeleeuwse kastelen die de streek rijk is. Het is omgeven door een mooie tuin, maar het interieur is prachtig en goed bewaard gebleven met de oorspronkelijke meubelen en voorwerpen uit de 16e en 17e eeuw. Na het middagmaal  bezoeken we de Roque Saint-Christophe, rotswoningen in een grote rots.  Het leven wordt er uitgebeeld zoals de mensen daar veel eeuwen hebben geleefd, zelfs een kerkje met een preekstoel waar enkelen onder ons zich aan een preek waagden. De mensen leefden daar van vroeg in de voorhistorische tijd tot laat in de Middeleeuwen. Nu gaan we nog een klimmetje wagen naar het Maison Forte de Reignac , een rotskasteel, uniek in zijn soort. We bezoeken er ook de verschillende vertrekken, die mensen moeten sterk geweest zijn, want ze moesten veel klimmen, maar dit gold waarschijnlijk voor de bedienden, want die edellieden uit die tijd moesten zelf niet veel doen. Op het einde van het bezoek  er nog een folterkamer.  Daar kwamen we maar bedrukt buiten en waren blij, weliswaar in de hete buitenlucht, om wat te bekomen. Iedereen viel in slaap op de bus, maar na een verfrissende douche konden we weer aan tafel voor onze volgende copieuse maaltijd met de lekkerste plaatselijke ingrediënten.

Dag 4 : Deze voormiddag gaan we varen op de Dordogne met een "gabarre”, een traditionele platbodem die in de streek  eeuwenlang gebruikt werd om goederen te vervoeren tussen de verschillende steden die langs de Dordogne liggen.  Het was een verkwikkende tocht waar we de streek van een andere kant zagen en de verschillende kastelen die hier langs de oevers staan. Dan reden we naar het stadje Domme, waar we een toeristisch treintje namen, daar alleen de bewoners met de auto in de stad mogen. We werden ontvangen voor een degustatie van foie gras en plaatselijke likeuren van noten, kastanjes en verschillenden vruchten door een plaatselijke handelaar. Wij konden er ook producten kopen waarvan de meesten van ons gretig gebruik maakten.  Na de middag maken we een wandeling langs de nauwe straatjes van Domme, recht naar beneden naar de oude omwallingen (Bastide) en poorten van het stadje, maar nu moeten we weer naar boven en het is bloedheet, dus iedereen vlucht de kerk binnen voor verkoeling waar er een geanimeerd gesprek plaatsvond.  Terug met het treintje  naar de parking waar we tijdens de rit nog een mooi zicht hebben op de Dordogne. ‘s Avonds genieten we weer van een lekkere maaltijd en een drankje op het terras.

Dag 5 : Vroeg uit de veren, we rijden naar Rocamadour, voor velen een hoogtepunt van de reis. Deze wereldbekende middeleeuwse bedevaartplaats werd al door vele pelgrims bezocht, de meesten  op weg naar Santiago de Compostella, zij beklommen de trappen op hun blote knieën als boetedoening. Sommigen onder ons hebben dat geprobeerd maar het was een beetje zwaar. Er zijn 7 kapellen waarvan de Zwarte Madonna (zwart geblakerd door de kaarsen) de bekendste is. Er was ook een mis, met nog veel jonge priesters, op de traditionele wijze. Na het middagmaal bezoeken we de Gouffre de Padirac, een enorme krater die ontstaan is door instorting van het dak van een grot. Met een lift naar beneden, waar we een "temperatuursshock " kregen, maar 12° en buiten boven de 35° . Met een bootje varen we op de ondergrondse rivier en daarna met een gids de grot in, waar we heel mooie kleurschakeringen zien, helemaal iets anders  dan in andere grotten, ook heel diepe kloven. Eenmaal terug buiten valt de hitte als een loden mantel op ons en zijn we blij dat Azzadinne de bus goed gekoeld heeft.  Weer een lekkere maaltijd in het hotel, waar blijven ze het toch vandaan halen al die smaakvolle streekproducten?

Dag 6 : Alweer onze laatste dag hier, we brengen een bezoek aan de kasteeltuin van Eyrignac.  Het miezert een beetje maar de verfrissing is meer dan welkom. Deze tuinen zijn prachtig aangelegd, voor het eerst in 1653 en later door de verschillende eigenaars veranderd tot de laatste in 1986 de tuin in zijn oorspronkelijke Franse stijl terug bracht. Vele tuinlieden zijn elke dag bezig om deze te onderhouden, ook de prachtige rozentuin en Japanse tuin zijn een pareltje. In de namiddag bezoeken we het in rode zandsteen gebouwde Collonges-la-Rouge, zeer mooi bewaard en origineel. Na een geleide wandeling door onze gids Willem zijn we vrij en slenteren de meesten van ons langs de winkeltjes en genieten we nog van een verfrissend drankje.  Nu naar het hotel voor ons laatste avondmaal en wat voor één, een gastronomisch dat zijn naam waard is.  We werden hier echt in de watten gelegd en zoals onze voorzitter Luc en Erna zegden aan de directie en het personeel het was een prachtige vakantie.  We genieten nog wat na op het terras en gaan op tijd slapen want morgen vroeg uit de veren.

Dag 7 : Het is weer voorbij. Vroeg staan we  met onze valiezen aan de bus. Na nog een lekker ontbijt, zoals altijd,  vertrekken we met pijn in het hart naar huis, maar ja mooie liedjes duren niet lang.  Als we in Aartselaar aankomen worden we verwelkomd door de fanfare, want het is juist kermis en braderij.  We danken al de deelnemers, het was weer gezellig en zoals Marc zei we zijn een hechte vriendengroep en bijna familie.

Volgend jaar gaan wij naar het Harzgebied en de Lüneburger Heide.  Wij hopen jullie allemaal er weer bij te hebben en maak anderen ook enthousiast  om mee te gaan.  Jullie kunnen ons allemaal volgen op www.pasar.be/aartselaar, ook voor onze andere activiteiten.

HARZGEBIED EN LUNEBURGERHEIDE (Duitsland) - 2018

Dag 1 : Daar staan we weer gepakt en gezakt om 6 uur aan het parochiecentrum voor onze jaarlijkse gezamelijke reis, de weergoden zijn ons dan nog goed gezind. Deze keer een heel andere richting uit, naar de grens van het vroegere Oost en West-Duitsland waar we veel zullen vernemen over de woelige geschiedenis van deze streek. Onze gids Willem en chauffeur Wim zullen ons begeleiden.

Na de nodige stops en een vrij middagmaal brengen we al ons eerste bezoek aan het werkkamp Mittelbau-Dora in Nordhausen waar de V1 en V2 bommen, die later ook werden afgevuurd op Antwerpen, werden gebouwd door krijgsgevangenen in de meest vreselijke omstandigheden. 20.000 van hen kwamen om door ziekte, ontbering en mishandeling.

Na deze ervaring rijden we verder naar ons hotel in Goslar waar we de volgende 4 nachten zullen verblijven.  Mooie kamers en qua eten zullen we verwend worden.  Doodmoe kruipen we na een mooie dag in ons bedje want morgen wachten ons nieuwe avonturen.

Dag 2 :  Om 8.45 uur stonden we klaar, na een lekker ontbijt, om de stad Goslar te verkennen.  Het weer wil niet zo goed mee, maar we laten dat niet aan ons hart komen.  Onze 2 gidsen, die beiden het Nederlands beheersen, staan ons op te wachten in het centrum van de stad.  We brengen een bezoek aan de Kaiserpfalz, die  vanaf 1009 gebruikt werd door de Duitse keizers. Vorige eeuw werd er een grondige restauratie uitgevoerd waarin de vergaderzaal in zijn pracht hersteld werd. Ook het hart van Heinrich III wordt bewaard in St Ulrich Kapelle (1125). Na een bezoek  aan het Siemenshaus, de Lohmühle waar looizuurhoudende eikenschors met behulp van waterkracht fijngemalen voor de leerlooiers en nog andere mooi bewaarde gebouwen zakten we af naar de Marktplatz waar om 12 uur nog een mooi klokkenspel was, dat gebaseerd is op de mijnbouw van Rammelsberg.  Goslar was het centrum van de zilvermijnbouw. In het Brauhaus werd ons een lekkere maaltijd aangeboden waar we een heerlijk  biertje of wijntje bij dronken.  Onze chauffeur Wim en gids Willem brengen ons naar Wernigerode, een stadje met mooie vakwerkhuizen,.  Daar wacht ons een treintje op dat ons naar  Schloss Wernigerode,  dat hoog boven de stad uittroont, brengt. Een mooi ingericht kasteel, zo bewoonbaar, waar de moeder van Willem van Oranje de laatste telg was uit het geslacht Stollenberg.  Na het bezoek brengt het treintje ons terug naar Wernigerode, een deel van de groep keert te voet terug naar het stadje. Daar brengt ons een korte wandeling, langs prachtige vakwerkhuizen naar de Marktplatz, waar we na nog wat vrije tijd terugkeren naar ons hotel.  Na een mooie dag en een heerlijk buffet gaan we rusten want morgen wacht ons weer een lange dag.

Dag 3 : Vandaag brengen we een bezoek aan Autostadt in Wolfsburg.  Dit museum en belevingscentrum bevindt zich op de terreinen van de Volkswagenfabriek.  Een prachtig museum met oldtimers van allerlei merken en voor diegenen die van auto’s en moto’s houden een echte aanrader.  Ook het technisch- en belevingscentrum is heel knap in elkaar gezet en laat de modernste technieken van onze tijd zien. Verschillende andere gebouwen in een mooi park vertellen ons de geschiedenis van de autoindustrie. We gebruikten ook een lekker middagmaal in de immense Laguna Foodhalls van Autostadt.

Na een bezoek aan dit enorm complex maken we een korte stop aan Die Wölbung der Hände (symbool van het herenigd Duitsland). Daarna zetten we onze reis verder naar Mariënborn, de enige bewaarde originele grensovergang tussen het vroegere Oost en West-Duitsland. Daar wachten ons een Nederlandstalige en een Duitstalige gids op. Daar werden de reizigers die vanuit West-Duitsland of terug  reisden op een zeer ingewikkelde manier gecontroleerd, zodat de Oost-Duitse inwoners niet zouden vluchten naar het Westen.  Nochtans werd menige vlucht ondernomen, maar velen moesten het met de dood bekopen.  In acht ruimtes wordt deze geschiedenis tentoon gesteld.  Na dit vrij zwaar maar interessant bezoek maakten we nog een stop aan een stuk van de muur en het niemandsland in Hötensleben, waar het onmogelijk was om te vluchten.  Ook een kort bezoekje aan  Tagebau Schöningen  (bruinkoolmijn – dagbouw).  Daar staan nog enkele grote graafmachines en treinen. Terug naar het hotel voor alweer een lekker avondmaal en na wat nagenieten zoeken we ons bedje op voor morgen weer een boeiende dag.

Dag 4 : Vandaag keren we terug naar Wernigerode waar we de stoomtrein naar de Brocken nemen, het hoogste punt van het Harz-gebergte. Langs het Schmalspurbahn klimmen we langzaam omhoog, spijtig zijn de weergoden ons vandaag niet goedgezind, er hangt veel mist en we zien niet veel van het mooie landschap.  Na ongeveer 1.45 uur komen we boven, het is er koud en nat en van onze geplande wandeling kwam er niet veel in huis, spijtig.  We bezochten dan maar het museum waar we toch de natuur van de streek konden bekijken. Na alweer een lekker middagmaal keerden we terug met de stoomlocomotief tot het station Drei Annen Hohne.  Gelukkig klaarde het wat op en konden we nog wat van het mooie landschap genieten.  Daar wachtte de bus ons op en bracht ons naar de Samson Grube, dit is een zilvermijn die op de UNESCO werelderfgoedlijst staat. De plaatselijke gids was een heel enthousiast verteller en legde ons uit hoe het vroeger in zijn werk ging. We zagen ook het grootste rad waar de stenen werden mee naar boven gehaald.  Ook een inventief systeem om de mijnwerkers naar beneden te brengen en weer naar boven, werd uitgelegd. Nadien brachten we nog een bezoek aan het kleine museum waar we nog eens konden zien op een film hoe alles in zijn werk ging.  Het Harz-gebergte is altijd het centrum van de zilvermijnen geweest en de streek was in vroegere tijden heel welvarend.

Na nog een aangename busrit bereiken we ons hotel en wacht ons weeral een lekker buffet.  Vandaag kunnen we niet lang nagenieten want we moeten inpakken, we verlaten morgen ons hotel, maar gelukkig gaan we nog niet naar huis en rijden we morgen naar de Lüneburger Heide.

Dag 5 : Vandaag vertrekken we, na weer een heerlijk ontbijt, naar onze nieuwe bestemming, naar Celle in de Lüneburger Heide. Vooraleer we naar ons hotel rijden hebben we nog een paar bezoeken voor de boeg.  In de voormiddag brengen we een bezoek aan de Clausthaler Marktkirche. Deze Evangelisch Lutherse kerk werd gebouwd in 1642 en met zijn 2200 zitplaatsen de grootste houten kerk van Duitsland.  Na dit kort bezoek aan het ingeslapen mijnstadje zetten we onze reis verder naar Celle.  Na een vrij middagmaal verzamelen we op de markt aan de toeristische dienst.  Willem, onze gids, neemt ons op sleeptouw voor een stadswandeling langs de meer dan 500 vakwerkhuizen en daarbij de best bewaarde Altstadt van Duitsland is. Het oudste gebouw van de stad is het Schloss dat echter niet toegankelijk was wegens restauratiewerken. De stad heeft ook een klokkenspel dat om het uur speelt. Voor degenen die wilden hebben we nog een wandeling gemaakt door het stadspark met de Franse tuin. Na wat vrije tijd reden we naar ons Trypp Celle hotel. Morgen wacht ons een heel mooie dag en de weergoden zijn ons dit keer heel goed gezind.

Dag 6 : Vandaag trekken we naar de Lüneburger Heide. We maken een mooie wandeling door het 8000 jaar oud heidegebied, Pietzmoor,  waar de mensen eeuwenlang turf hebben gestoken en er sleken en moerasgebieden zijn ontstaan  met een specifieke plantengroei.  We probeerden tot bij de schaapskooi te komen maar gelukkig kwam de herder met zijn kudde en honden aan.  Maar ze waren zo geschrokken dat ze de verkeerde kant opliepen.  Nu moest het mooiste nog komen. Na een   romantische route door het heidegebied kwamen we aan in Volkwardingen waar 2 koetsen met elk 2 paarden ons opwachtten.  Onze koets werd getrokken door 2 jongere paarden en de jongste was er één met een willetje.  Na een mooie rit werden we getrakteerd op een heerlijke picknick op de heide.  De moedige wandelaars  trokken te voet terug naar ons vertrekpunt.  Wij vertrokken terug met de koetsen en hielden nog een stop in een typisch heidedorpje waar we onze dorst konden lessen.

Voor we naar ons hotel terugkeerden brachten we nog een bezoek aan Bergen Belsen, het kamp waar Anne Frank en haar moeder en zus om het leven kwamen.  We werden nogmaals geconfronteerd met een zwarte bladzijde uit de Duitse geschiedenis.

Na een mooie lange dag keren we naar ons hotel terug voor ons laatste avondmaal. Helaas is het al weer bijna voorbij maar morgen wacht ons nog een avontuurlijke dag.

Dag 7 : Na het ontbijt valiezen laden en nog wat wachten op Jacqueline die in Brocken een accidentje voor had en nu last heeft van haar been en nog eerst naar de dokter moest. Ze kwam, haar been goed ingepakt en na een paar spuitjes, gelukkig bij ons terug.  We vertrokken richting Welt Vogel Park in Walsrode.  We waren nog niet lang vertrokken maakte de bus rare geluiden en deed een voorbijganger Wim er op attent dat de bus een platte band had.  Bus aan de kant, maar ze moesten komen van de pechverhelping en dat zou een tijdje duren, dus wij terug te voet naar het hotel.  Wim en Willem namen ondertussen ook contact op met Verhoeven en na wat over en weer getelefoneer  kregen we een huurbus die ons nog naar het vogelpark bracht.  Na een bezoek aan het mooie park en een lekker maal (alweer) konden we nog naar de vogelshow.  Ondertussen was onze chauffeur ook aangekomen met zijn herstelde bus en konden we met enkele uren vertraging naar huis.  Na de nodige stops en gelukkig vrij vlot verkeer arriveerden we in Aartselaar om +/- 22.30 uur.  Luc stond ons op te wachten, we hadden hem en Erna gemist op de reis.

Ja het is weeral voorbij maar het was zoals altijd een mooie reis, eens iets anders, maar in een aangenaam gezelschap valt dat altijd wel mee.  Volgende keer weer allemaal op post en ook diegenen die dit jaar niet mee konden.

Pasar is er voor jou

Ontdek onze ledenvoordelen

• Op vakantie met het gezin of in groep? Overnachten in hotels, vakantiewoningen of op camping? Als lid krijg je exclusieve Pasar-kortingen.
  • Fan van fietsen of wandelen, in België of het buitenland? Als lid heb je toegang tot alle wandel- en fietsroutes uitgeschreven en getest door Pasar.
  • Reisinspiratie thuis en onderweg dankzij onze magazines (Pasar, Campertijd, de Kampeergids en de Kampeerwijzer), ook beschikbaar op tablet.
  • Bespaar op je verzekering! We bieden je voordeeltarieven op verzekeringen voor camper en caravan.
  • Gratis of met korting deelnemen aan activiteiten van de Pasar-afdeling in je buurt maar ook de Pasar-kampeerclubs, gps- en elektrische fiets-afdelingen.
Twee vrouwen lezen een kaart op een stadsplein
Vertel ons wie je bent en ontdek een lidmaatschap op maat van jouw interesses!