Kies de juiste fietsdrager

Het is heerlijk fietsen op vakantie, maar je moet je tweewieler wel ter plaatse krijgen als je met de camper of caravan reist. Het gewicht van de steeds populairdere e-bikes vormt daarbij een extra uitdaging. Hoe veilig zijn de fietsdragers? Welk systeem kies je best? En ben je verzekerd als je fietsen met drager en al de autosnelweg op denderen?

Je kan natuurlijk een plooifietsje in de garage van je camper proppen of in de koffer van je trekwagen. Maar wat doe je met die twee gravelbikes? Of met elektrische fietsen? Je hebt heel wat mogelijke oplossingen, met elk hun voor- en nadelen. Het spreekt voor zich dat je geen fietsendrager koopt om op je dissel te installeren als je een camper hebt. En een stevige, gemonteerde drager op de achterwand is gewoon niet voor elk type camper of caravan geschikt. En hoe krijg je trouwens die zware e-bikes zo hoog getild? Een systeem met een mechanische of een elektrische lift is al meteen een pak duurder en zwaarder. De doorsnee camper schurkt dan snel tegen het maximaal toegelaten gewicht van 3500 kg aan.

Welke oplossing is de juiste… voor jou?

Je moet dus heel wat afwegingen maken. We zetten de meest voor de hand liggende systemen voor je op een rijtje.

1. Op de trekhaak van de camper

Een fietsdrager die je op de trekhaak bevestigd, kan je gemakkelijk zelf bevestigen en losmaken. Op de camping of voor de winterslaap van de camper haal je die er dus gewoon weer af. De meeste modellen zijn gemaakt om twee fietsen te vervoeren, maar je hebt er ook voor één, drie of zelfs vier. Denk aan het maximaal toegestane gewicht, maar dat geldt voor elk type drager. Een doorsnee fietsdrager kan tot 60 kilo tillen. Een nadeel van dit type fietsdrager is dat ze de toegang tot de achterkant van de camper blokkeren. En je hebt er natuurlijk een trekhaak voor nodig. Je hebt opklapbare modellen die je heel compact kan opklappen wanneer ze niet worden gebruikt.

2. Aan de achterwand

Geen zorgen dat je je fietsdrager slecht hebt geïnstalleerd, want dit systeem zit gewoon muurvast gemonteerd op de achterwand van je camper of caravan. Gemakkelijk en veilig dus, je hoeft niet op elke parking onderweg te checken of de drager er nog hangt. Je hoeft ook geen extra kentekenplaat te kopen, want de fietsdrager hangt hoog genoeg. De nadelen? Dit systeem én de montage - want daar begin je best niet zelf aan - kosten je wel wat. Waak erover dat de drager de toegang tot de eventuele achterklep of opbergruimte niet belemmert. Het extra gewicht achteraan vermindert de kogeldruk van je caravan, dus meet dat best even na (zie kader). En opnieuw: let op het totaal toegestane gewicht, zeker als je e-bikes vervoert.

3. Op het chassis

Dezelfde voordelen als een installatie aan de achterwand: stevig en gemakkelijk. Bijkomend voordeel: een op het chassis gemonteerde fietsendrager verdeelt het gewicht van de fietsen gelijkmatig over het voertuig, wat de stabiliteit en het rijgedrag van de camper of caravan ten goede komt. Dit kan vooral belangrijk zijn bij het rijden op bochtige of heuvelachtige wegen.

4. In de garage van de camper

 Misschien wel de veiligste oplossing. Je fietsen zijn er beschermd tegen de weersomstandigheden, weg van weer en wind en hagel en hitte. En tegen mogelijke dieven, want de fietsen zijn uit het zicht. Een fiets neemt wel flink wat plaats in, en bovendien moet je een bevestigingssysteem in je garage installeren. Geraken de ligstoelen en het campingtafeltje er nog bij? Snel even de fiets pakken om naar de winkel te trappen, wordt wat omslachtiger.

5. Op de dissel van de caravan

In tegenstelling tot een fietsdrager aan de achterwand, haalt een drager op de dissel het gewicht van de fietsen naar voor. Dat is doorgaans beter voor de kogeldruk en stabiliteit, zeker als je twee zware e-bikes een plaatsje moet geven. Laat die kogeldruk toch best even checken voor je die trip naar Zuid-Europa begint. Dit draagsysteem maakt het vrij gemakkelijk om de fietsen te laden en te lossen. Je hebt bovendien ook neerklapbare systemen waardoor je in de disselbak kan zonder dat je de fietsdrager of de fietsen hoeft te verwijderen. Nadelen? Niet alle caravans zijn geschikt voor een fietsendrager op de dissel. Controleer of de dissel van de caravan het gewicht van de fietsen kan dragen en of er voldoende ruimte is op de dissel voor de fietsendrager.

6. Een ‘trekhaak’ op de dissel

Als alternatief voor een permanent fietsrek op de dissel kan je een hulpstuk met een extra kogel op de dissel monteren. Daarop kan je dan een fietsdrager voor op de trekhaak bevestigen. Het hulpstuk kost vaak niet meer dan enkele tientallen euro. Kijk eerst even na of je dissel groot genoeg is, zodat de fietsen je voertuig niet raken als je manoeuvreert. Fietsendragers voor op de trekhaak zijn wel vrij zwaar, dus waak erover dat de kogeldruk niet overschreden wordt. Besef ook dat het rijgemak er niet beter op wordt: met het hulpstuk komt het fietsrek namelijk veel hoger te staan en steunt het enkel op een bol; je mag de krachten van de bewegingen tijdens het rijden niet onderschatten. Bovendien is de kans is groot dat de drager in de weg van je disselbak of je autokoffer zit. Een extra voordeel is wel dat je fietsdrager ook op de trekhaak van je wagen kan bevestigen nadat je de caravan op de camping hebt gestald. Dat maakt het gemakkelijker om de ruime omgeving of de stadjes in de buurt met de wagen en de fiets te ontdekken.

7. Op het dak

Minder voor de hand liggend maar waarom niet: op het dak van je trekauto. Het grote voordeel is dat de fietsen geen invloed hebben op de stabiliteit van de caravan. Het nadeel is dat het monteren van de fiets op het dak en het eraf halen ervan een flinke uitdaging kan zijn. Fietsen op het dak van de camper? Dat kan, maar dan wordt je camper wel heel erg hoog en vangt die veel wind. Erg praktisch is dat niet.

Gemoedsrust

Bang dat je fietsen met drager en al de autosnelweg op denderden? Kies dan voor een fietsendrager die stevig aan de achterwand of aan het chassis van de camper of caravan is gemonteerd. Laat dat door een specialist doen. Je moet natuurlijk nog de fietsen zelf goed vastmaken. Kies een goed slot, dan zijn ze meteen ook beschermd tegen diefstal. Hoe goed een slot een aanval doorstaat, lees je af aan het ART-keurmerk. Hoe meer ART-sterren, hoe beter. Daar lees je alles over op www.pasar.be/artikel/fietsen/stevig-op-slot.

Verwijder de fietsaccu van je e-bike en bewaar die op een veilige plaats in de camper of caravan. Dit maakt het voor dieven minder aantrekkelijk om de fietsen te stelen. Scherm je fietsen af met een hoes of zeil tegen regen, vuil en stof, én tegen de blikken van potentiële dieven. Een hoes kan wel invloed hebben op de rijervaring en het brandstofverbruik. Het is daarom belangrijk om te kiezen voor een goed passend en stevig afdekzeil dat niet kan gaan klapperen. Check regelmatig of het zeil nog goed bevestigd is.

Lees de voorwaarden van je verzekering erop na. Zijn je fietsendrager en de fietsen verzekerd tegen schade en diefstal?

Let op je gewicht!

Tijdens de Vakantiecheck en Weegactie van Pasar komen er soms heel opmerkelijke dingen aan het licht. Een doorwinterd kampeerder meldde zich aan met een volgeladen caravan, met enkele fietsen op de drager aan de achterzijde. Zijn kogeldruk bedroeg amper drie kilo, omdat de fietsen het gewicht te erg naar de achterkant hadden verlegd. Echt gevaarlijk, de caravan kon daardoor te gemakkelijk loskomen van de trekwagen. Het gewicht verdelen is dus de boodschap.

De beste kogeldruk voor een caravan hangt af van verschillende factoren, zoals het gewicht en de lengte van de caravan, het gewicht van het trekkende voertuig en de snelheid waarmee je van plan bent te rijden. Over het algemeen zorg je best voor een kogeldruk van 5,5 tot 7 procent van het totale gewicht van de caravan. Als je caravan dus bijvoorbeeld 1000 kg weegt, ligt de ideale kogeldruk tussen de 55 en 70 kg.

Meer weten over de juiste kogeldruk? kampeertijd.pasar.be/artikel/kogeldruk

Verzekerd op weg

Schade aan je fietsendrager? Of wordt je fiets gestolen? Een goede verzekering neemt veel van je kopzorgen weg. Raf Thielemans van Concordia raadt de full omnium camper en caravanverzekering van Pasar aan.

‘De omniumverzekering omvat ook elk type van fietsendrager van de caravan of camper, op voorwaarde dat hun waarde mee werd opgeteld in de totale verzekerde waarde’, legt hij uit. ‘Dit geldt trouwens voor alle aan- en bijbouwsels, dus ook voor een luifel of een satellietantenne. Als je een fietsendrager laat installeren, meld je dat dus best gewoon aan de verzekeraar. In onze camperverzekering hebben we sowieso een foutenmarge van 5% voorzien, voor die kleine uitbreidingen die de klant ons heeft vergeten te melden.’

Welke risico’s zijn verzekerd? ‘Verkeersrisico’s, ook als je bijvoorbeeld tegen een paaltje hebt gereden. Vandalisme, brand en diefstal. Als een fiets of het hele fietsenrek zou loskomen en schade aan een achterliggende zou veroorzaken, dan wordt die schade vergoed door de BA-waarborg, de burgerlijke aansprakelijkheid.’

Een omniumverzekering dekt dus wel de fietsendrager, maar niet de fietsen zelf. Daarvoor moet je nog een fietsverzekering afsluiten. ‘Het maakt niet uit welk type fietsdrager je hebt, je kan je fiets altijd verzekeren tegen schade of diefstal’, weet Raf. Voor alle informatie hierover verwijst hij door naar www.verzekerjefiets.be.

Gepubliceerd op woensdag, juli 26, 2023 door Bart Claes

Delen