On the road met een allemansvriend

‘Van 7 tot 77 jaar’ las je vroeger op gezelschapsspellen. Bestaan er ook campers die kopers van alle leeftijden blij maken? De Roller Team Kronos Performance 284 TL lijkt zo’n allemansvriend te zijn. Omdat hij buitengewoon uitgerust is? Reporter Gert Corremans zocht het uit.

Als student ging ik met een vriend op fietsreis naar Nederland. In de Flevolandse polders spijkerde de regen ons een halve dag vast in onze tent. We kronkelden van ongemak in onze slaapzakken, terwijl vette druppels op het tentzeil trommelden. ‘Ik draai me onverschillig op mijn andere kant’, zei mijn vriend cynisch, na uren ellende. We lachten ons een deuk van frustratie.

Hoeveel gezelliger zou ons kampeertripje geweest zijn in dit bakbeest van een camper, denk ik, terwijl ik in de Roller Team Kronos Performance 284 TL over de snelweg naar Noord-Frankrijk snor. Ik had vier vrienden kunnen uitnodigen, want er zijn vijf gehomologeerde zitplaatsen en evenveel bedden. Deze camper is een bestseller en doet het opmerkelijk goed bij jonge kopers. De reden? Niet alleen de scherpe prijs. Dat je familie of vrienden kan meenemen op vakantie, speelt mee in hun beslissing. Verzoent deze camper ruimte met rijplezier? Heeft hij alle voorzieningen aan boord voor een leuke reis met zijn vieren of zelfs vijven?

Kanjer van een camper

Roller Team is een jong Italiaans merk dat in heel Europa aan populariteit wint. Bij Urbano kan je de campers kopen, zowel nieuw als tweedehands, of huren. Het model dat ik afhaal in Oostende is de Performance PLUS, een dubbele upgrade ten opzichte van de basisversie ‘Performance GO!’. De waardevolste opties zitten al vervat in de ‘Performance’-upgrade: een motor van 170 pk in plaats van 130 pk, centrale vergrendeling, een zonnepaneel van 120 W, remisverduistering en, oh joy, een achteruitrijcamera. Want, ik moet toegeven, de afmetingen van mijn testcamper intimideren me. Als ik de spiegels meereken, ga ik op pad met een grote witte doos die in de hoogte en de breedte 3 meter in beslag neemt, en in de lengte bijna 7,5 meter. Dan vang je zijwind – bij elke vrachtwagen die ik voorbijsteek, krijg ik een zetje – en ben je verontrustend breed voor Franse secundaire wegen. Ik zie het andere weggebruikers denken: kijk uit, daar komt een man in a white van.

Stadsmus of veldmuis?

Gelukkig is Rollie – yep, hij heeft al een koosnaampje – een teamplayer. Hij herstart automatisch als je stilvalt, geeft aan wanneer je best schakelt en accelereert snel genoeg om soepel voorbij te steken. Handig toch, dat je als nieuwe bestuurder wat gecoacht wordt? Na een uurtje ben ik mijn kanjer van een camper al aardig gewend en verbaas ik me over het gemak waarmee ik manoeuvres uitvoer. Het enige dat ik écht mis, zijn parkeersensoren. De achteruitrijcamera, die je kan laten in- of uitzoomen, is een halfslachtig hulpmiddel. Hoe ruimer het beeld, hoe kleiner de blinde hoek achter de camper, maar hoe moeilijker je de afstand tot een object kan inschatten. Me in het heuvelstadje Kassel tussen geparkeerde auto’s wurmen? Ik ben vlot de steile kasseihelling opgereden en voel me zelfs op smalle landweggetjes verrassend wendbaar, maar om soepel te parkeren heb ik te weinig overzicht. Deze camper is een veldmuis, geen stadsmus. Helemaal in zijn element op in het open veld! Waar er ruimte is. Maar kan je nog vrij ademen met vier of vijf volwassenen aan boord?

Italiaans design

Rollie een grote witte doos noemen was een beetje onheus. Dit is Italiaans design, beste mensen, en de Performance PLUS upgrade levert je een extra fraaie afwerking op. Grijze en wijnrode accenten stroomlijnen de buitenwanden. Binnen kan je je neervlijen op met SATIN-bekleding gestoffeerde zitplaatsen. De kasten en opbergvakken zijn in iedere versie, ook in de GO!-basisversie, een lust voor het oog. Langs buiten bekeken is deze camper niet de hipste hartendief, zijn ware schoonheid zit vanbinnen.

De hoofdverlichting bestaat uit energiezuinige led-omlijstingen, die naar mijn smaak nogal wit en kil uitvallen. Verder bijlichten? In het slaapgedeelte vind je richtbare leesspots en onder de hangkasten verschuilen zich extra lichtstroken, die je aanschakelt door ze aan te raken, bijvoorbeeld om te koken of af te wassen. Het interieur is houtvrij. De vloer benadert het warme houtgevoel en is gemakkelijk schoon te vegen.

Stijl én betrouwbaarheid

De Performance PLUS upgrade omvat ook een aansluiting voor een buitendouche en een externe gasconnector waaraan je bijvoorbeeld de barbecue kan koppelen. Om de drie gaspitjes samen te gebruiken, moet je puzzelen, zoveel ruimte biedt het fornuis niet. Verder is er op de keuken niets aan te merken. Afwassen of koken kan even comfortabel als thuis. Klap het venstertje open, schuif de muggenhor ervoor en je houdt kookluchtjes en insecten buiten. De ruime koelkast, waarin je grote flessen rechtop kan zetten, is een echte troef. Berg je spullen een beetje verstandig op en je rijdt zonder gerammel. Ook toen ik in een kuil reed, bleven alle kasten stevig op slot. Met een Fordmotor onder de motorkap ademt de camper degelijkheid en betrouwbaarheid, eigenschappen die je vroeger niet met Italiaanse constructeurs associeerde.

Ruimte voor vijf?

Het slaapgedeelte heeft een volwaardige deur, maar ze scharniert tussen het toilet en het woongedeelte. Je moet dus kiezen of je het woongedeelte of het toilet (met lavabo) afsluit. Ook de douche is ondergebracht in het slaapgedeelte. Ruim en hoog als hij is, zou je eronder willen blijven staan tot je watertank leeg is. Na je douche kan je de Turbovent in het dak gebruiken om de waterdamp weg te zuigen. De twee singlebedden verwennen je met een ergonomische lattenbodems en matrassen. Je kan een extra slaapplek ertussenin creëren door een extra plank en kussen te monteren. Voor kinderen is deze plek zeker geschikt, maar leg je ook vijf volwassenen te slapen? Activeer het elektrisch bedienbare paviljoenbed en twee slapers delen een ruime twijfelaar. De vijfde persoon moet het met de omgebouwde zithoek onder het paviljoenbed stellen: prima bed, maar wel een beetje claustrofobisch.

Bij regen en ontij

Rollie is natuurlijk op z’n best in zomertenue, met de luifel uitgeschoven en de muggenhor voor de open deur. In de garage achteraan, met 3590 liter inhoud en twee deuren, kan je grote stukken kwijt, van vouwmeubeltjes tot fietsen voor volwassenen, al passen die ook op je fietsrek. Binnen berg je koffers op onder de bedden en kleding in hangkasten of boven de cabine. Ook met vijf reizigers kan je je goed organiseren. Om toestellen op te laden, heb je twee stekkers en een viertal usb-poorten. Sommige contacten werken alleen als je de camper op het elektriciteitsnetwerk aansluit.

Ik testte de camper uit tijdens een koud en nat weekend in april. De camper koelde niet te veel af als ik ’s nachts de verwarming uitschakelde. Vooral de dubbele bodemisolatie bewees haar waarde. Het slechte weer bedierf mijn kampeercomfort niet. Zelfs met zijn vijven zou je aan de tafel gezellig kunnen ontbijten terwijl de slagregen van de ruiten gutst. Ellende in een tent kan grappig zijn, maar zelf kiezen waarom je lacht, is altijd leuker.

Gepubliceerd op dinsdag, juli 18, 2023 door Gert Corremans

Delen