GETEST. LMC Innovan 590: Ford Transit Toveren met ruimte

‘En? Wat vind je ervan?’, vraagt de camperleverancier verwachtingsvol als ik de LMC Innovan 590 na een weekje camperen weer terugbreng. ‘Dat is gauw verteld’, zeg ik. ‘Hij is heerlijk breed om in te slapen, aangenaam smal op de weg en verrassend hoog om in te leven.’ En laat dat nou precies de bedoeling zijn van deze camper...

Camper? Zeg liever gezegd campervan, zoals LMC deze compacte kampeerauto zelf noemt. De Duitse fabrikant introduceerde hem in 2021, op een chassis van Fiat Ducato. Daar kwam in 2022 een variant bij op een Ford Transit. Dat chassis is wat smaller en hoger dan de Ducato. Dat heeft pluspunten, maar óók een nadeel: het tweepersoons dwarsbed houdt op bij 1.90 meter. En dat is voor de langere kampeerders aan de korte kant.

Mini-hotelkamer op wielen

Daarom kreeg het huidige 2023-model direct een upgrade. In de zijwanden ter hoogte van het hoofd- en voeteneind van het bed zitten nu gestroomlijnde panelen, die elk een paar centimeter uitsteken. Bedekt met donker plexiglas. Da’s voldoende om het bed met 12 centimeter te verlengen tot 2.02 meter. Samen met de breedte van 1,45 meter, de ergonomische lattenbodem en het stevige traagschuimmatras ligt daar een fijne slaapplek. Je kan je benen helemaal strekken zonder klem te liggen in deze mini-hotelkamer op wielen. Let wel even op bij het in- en uit bed klimmen via de steile plank, waarin gaten zijn uitgespaard voor je voeten. Dat vergt enige lenigheid. Er is overigens nog een derde slaapplek beschikbaar door de zithoek om te bouwen, bijvoorbeeld voor een kind.

Dat rijdt vlotjes…

Het langere bed gaat dus niet ten koste van de breedte van de camperbus, die blijft 2.11 meter. Die is daarmee echt niet veel breder dan een middenklasse personenauto. Omdat deze campervan ook niet langer is dan 6 meter, gedraagt hij zich heel soepel en handzaam op de weg. Uitgerust met een krachtige 170 pk dieselmotor, aangestuurd door een zestraps automaat, rijden we in onze cabine hoog boven de weg vorstelijk rond. Dat doen we deze week in Nederland, vooral over smalle wegen en dijken en door kleine dorpen en stadjes. Juist daar toont onze compacte Innovan zijn kracht. Een brede tegenligger? Daar schrikken we niet van. Draaien en keren in smalle straatjes? Geen probleem. En zelfs midden in een stadje parkeren op een bescheiden plek lukt bijna altijd. De parkeersensoren voor en achter en de achteruitrijcamera helpen een handje mee. Trouwens, er zitten ook achterramen in de bus en dat is ouderwets prettig.   

Nog meer hulpmiddelen maken het leven van een camperchauffeur gemakkelijker. Zoals de stevige, verstelbare pilootstoelen met armleuningen, brede buitenspiegels, cruise-control, groot digitaal scherm in de middenconsole, elektrische ramen, airco, krachtige Bi-Xenon-koplampen en ledverlichting voor zichtbaarheid overdag.

Ruimte zat

Ok, slapen en rijden is dus al helemaal ok. Maar je wil natuurlijk ook een beetje comfortabel kunnen leven in je camper. En omdat hij bescheiden is qua lengte en breedte, is vooral de hoogte bepalend voor het gevoel van ruimte. Gelukkig is die maar liefst 2.08 meter, daarmee krijg je het nooit benauwd. Bij die hoogte kan je fijn rechtop staan en lopen, bijvoorbeeld, bij het in- en uitstappen, tijdens het koken of tandenpoetsen en dan nog ruimte overhouden boven je hoofd. Een groot transparant dakluik boven de zithoek vergroot nog eens het ruimtelijke effect.

Uitgebreid kokkerellen

Hoe slim zijn de Duitse camperbouwers verder met de beperkte ruimte omgesprongen? We beginnen in de keuken. Het langgerekte aanrecht bestaat uit drie delen, die trapsgewijs lager en smaller worden. Twee zijn voor de spoelbak en de kookplaat met twee flinke gaspitten, één om je spullen op neer te zetten. Daarvoor kan natuurlijk ook de tafel van de zithoek bijspringen. Geen belemmeringen om uitgebreid te kokkerellen, dus. Natuurlijk is het soms een beetje schipperen. Maar daarvoor ben je aan het kamperen, toch? Bij warm weer schuif je de brede schuifdeur helemaal open en hou je de hordeur dicht. Heel fijn is de koelkast van 70 liter, met vriesvak, waar je veel in kwijt kan. Dat geldt trouwens ook voor de laden en kastjes voor de pannen, servies, bestek en andere keukenspulletjes. Goed over nagedacht. En met twee gasflessen en watertank van honderd liter kan je zeker even vooruit.

Blij met de binnenkant

Uitgekookt? Aan tafel! Dat doen we natuurlijk het liefste buiten. Het moet wel heel slecht weer zijn om ons binnen te houden. Een trui of jas aan als het fris is en bij regen of zon draaien we de grote luifel uit. Maar al zomert het tijdens de testweek volop, we proberen natuurlijk ook even de eet- en zitruimte binnen. En dat valt niet tegen. Het meest comfortabel zitten we aan tafel naast elkaar in de omgedraaide cabinestoelen. Dat kan door onder het tafelblad een verlengstuk uit te draaien. Handig ontworpen. Ook de dinettebank zit prima, maar wel wat recht. Overigens is de bank ook nog uitgerust met een isofix-systeem om kinderstoeltjes te bevestigen.

Dan is er ook ruimte gevonden voor een aparte toilet-/wasruimte. Het toilet kan je handig wegdraaien, zodat je meer plaats om te staan hebt aan de vaste wastafel. Er zit ook een douche in. Die is vooral geschikt als handdouche, niet echt om onder te staan.   

Wat verder opvalt zijn de vele kastjes en –vakken. Ze zitten echt op elk denkbare plek. Meer dan genoeg om alle bagage en spulletjes in op te bergen. Handgrepen op de deurtjes zijn overbodig door het softclose systeem: even op drukken en ze openen en sluiten automatisch. En blijven tijdens het rijden ook keurig dicht. Een coating voorkomt ook nog eens vette vingerafdrukken. Achterin de campervan zit onder de bedden een nog best ruime garage, die je kan bereiken via de twee openslaande achterdeuren. Wij hebben twee vouwfietsen bij ons en die passen er prima in. Één bed is opklapbaar, zodat er bijvoorbeeld een grote fiets in kan. Naast de garage is een ruimte voor de gasflessen.

De look? Sportief!

Deze Innovan ziet er aan de buitenkant sportief uit. Lichtgrijs van kleur met een strakke, donkergrijze striping en rode accenten en zwarte 16 inch aluminium velgen. Het interieur oogt fris en modern met witte, lichtgrijze en eiken tinten. De gebruikte materialen zijn degelijk. De led-verlichting voldoet prima, vooral de richtspotjes zijn fijn om goed te kunnen lezen. Toegegeven, de kleur van het licht zou wat warmer mogen. Voor alle elektrische en digitale apparatuur zijn er op verschillende plekken stopcontacten en usb-poorten.

De uitgekiende indeling en uitrusting binnen de beperkte ruimte vraagt wel om een beetje geduld en beleid om alles optimaal in te stellen en te gebruiken, maar dan is het resultaat er ook naar. 

Conclusie?

De LMC Innovan 590 Ford Transit is een compacte camper met volwassen eigenschappen voor een redelijke prijs. Geschikt voor twee tot drie personen. Het basismodel kost 75.500 euro. Voor dit testmodel met veel extra’s loopt dat op tot net onder de 100.000 euro.

Hoe voelt de LMC Innovan 590?

  • Strek je benen maar in het bed van 2.02 meter lang
  • Stoot nooit je hoofd met 2.08 stahoogte
  • Zoef stilletjes, maar krachtig over de weg
  • Berg je bagage en spulletjes met gemak op in alle slimme vakken en kastjes
  • Haal met wat geduld en beleid alles uit de slimme uitrusting
  • In en uit bed stappen via de plank met uitsparingen voor de voeten vergt enige oefening en lenigheid  

www.lmc-caravan.com

Gepubliceerd op dinsdag, maart 5, 2024 door Ed Lodewijks

Delen