Wat zit er onder je camper?

Automerk = campermerk? Niet altijd; heel wat campermerken gebruiken het chassis van merken als pakweg Fiat, Peugot of Citroën als basis. De aanleveringscrisis – het gevolg van corona – werkt nog altijd stevig na in de camperbranche. Een lichtpunt? Dat is de grote variatie aan camperchassis die fabrikanten momenteel inzetten. Wat is wat, onder je camper?

Ben je fan van een bepaald automerk? Dan is de kans groot dat nu een camper, buscamper of hefdakcamper bestaat op basis van dat merk. Fiat is sinds jaren marktleider als leverancier van camperonderstellen, maar het bedrijf Stellantis waar Fiat, Citroën en Peugeot onder vallen, ondervind sinds Covid nog altijd leveringsproblemen. Daarom betrekken camperfabrikanten nu meer dan ooit andere merken en modellen bij de productie van campers.

Is Fiat straks weer helemaal bij de les, dan kan dat weer snel veranderen… Maar de diversificatie qua merken heeft zo z’n voordelen. Veel moderne auto-opties zijn door de huidige concurrentieslag ook op de bestelwagens standaard geworden.

Daarbij komt dat diverse rijhulpsystemen sinds dit jaar verplicht zijn, ook voor campers. En dan hebben we het bijvoorbeeld over waarschuwingen bij slaperigheid of onoplettendheid van de bestuurder, intelligente (snelheids)waarschuwingen, achteruitrijcamera’s en (parkeer)sensoren, rijstrookassistentie en signalen of zelfs automatisch ingrijpen bij gevaar voor aanrijdingen.

4x4: stoer en steeds populairder

Omdat marktleider Fiat Ducato alleen voorwielaandrijving levert, hebben de meeste campers die. Normaal voldoen die systemen prima. Voorwielaandrijving zorgt ook voor een gewichtsbesparing van zo’n 50 kilo ten opzichte van achterwielaandrijving. Achterwielaandrijving heeft dan weer het voordeel van tractie op glibberige ondergrond en heuvelop. Bovendien is daarbij een grotere stuuruitslag mogelijk, wat manoeuvreren met deze campers makkelijker maakt. Achterwielaandrijving is beschikbaar op de Mercedes Sprinter en Renault Master en zit standaard onder de Iveco Daily.

Vierwielaandrijving of 4x4 is duur, maar je rijdt gemakkelijk weg van elke spannende overnachtingsplaats. Moderne elektronische systemen zorgen hierbij voor maximale tractie. Bij enkele merken staat al 10% van de camperproductie op deze chassis en Hymer specialiseert zich er zelfs in. Vierwielaandrijving is beschikbaar bij Mercedes, Volkswagen, Ford en zwaardere Iveco’s. Enkele gespecialiseerde Europese bedrijven bouwen diverse modellen van Stellantis, Renault en Mercedes (ook achteraf) om naar 4x4.

Basics: bedrijfswagens

Campers worden geproduceerd op basis van standaard bestelwagens. Voor plaatsing van een opbouw gebruiken fabrikanten een chassis-cabine. Bij de bouw van een halfintegraal of alkoofcamper blijft de autocabine zichtbaar. Voor de bouw van een integraalcamper wordt de autocabine gestript en een geheel nieuwe carrosserie ontworpen. Is bij informatie over het autodeel ‘AL-KO-amc’ of ‘SLC’ (Super Light Chassis) toegevoegd, dan wijst dat op een speciaal ontworpen licht en/of laag chassis dat in plaats van het origineel is gemonteerd. Doorgaans vallen deze campers in het wat hogere prijssegment.

Met een bedrijfswagen als basis lopen onderhoudsintervallen uiteen van 30.000 tot zelfs 45.000 kilometer. Dat zijn afstanden die campers vaak pas na jaren gebruik afleggen. Laat daarom wel jaarlijks een inspectie uitvoeren bij een garagebedrijf voor bedrijfswagens. Groot onderhoud kan dan plaatsvinden bij de geadviseerde kilometerstanden.

Wolkje Adblue, gezondere lucht

Nieuwe campers zijn uitgerust met Euro-6D TEMP (ook wel Euro6-2) dieselmotoren. Door inspuiting van een vloeistof, met name AdBlue, in de uitlaatgassen ontstaat een chemische reactie die stikstofoxide omzet in water en stikstofgas. Dat voorkomt samen met een roetfilter veel extra schade aan het milieu. Het middel zit in een speciale tank met een blauwe vuldop naast de dieseltankdop. Is de AdBlue volledig verbruikt, dan start zo.n motor na uitzetten niet meer. Gelukkig krijg je ongeveer 2.000 kilometer voordien al waarschuwingen op het dashboard. AdBlue is bij tankstations verkrijgbaar.

De juiste motor: elektrisch of niet?

De ideale motor is stil, zuinig en krachtig, stuk voor stuk eigenschappen die onder de hogere milieunormen steeds verbeteren. Het vermogen - kiloWatt (kW) of pk - is van beperkte invloed op het karakter van een motor. Campers tot 3,5 ton kunnen daarom best op pad met een twee liter diesel van (slechts) 88 kW (120 pk). Voor zwaardere campers of bij gebruik van een aanhangwagen is 103 kW (140 pk) verstandiger.

Sterkere motoren rijden soepel met een rustig (hand)schakelpatroon. Een hoog koppel - de trekkracht in Newton per meter (Nm) - over een breed toerenbereik maakt wegrijden makkelijk en helpt bij rijden in de heuvels of bergen de rijsnelheid goed vasthouden. 

Overigens zien we bij bekende fabrikanten geen serieuze ontwikkelingen naar elektrische -of waterstofcampers. E-buscampers zijn wel beschikbaar, maar daar laat de actieradius nog flink te wensen over voor de meeste gebruikers.

 

 

Wie van de drie: Fiat Ducato, Citroën en Peugeot

Tweederde van alle campers rijdt op een Fiat Ducato onderstel. De Peugeot Boxer en Citroen Jumper rollen uit dezelfde fabriek. De Ducato dankt z’n populariteit aan de technische kenmerken voor camperbouwers. Het assortiment is groot met keuze uit verschillende gewichtsklasse, wielbasis-, lengte- en hoogtevarianten. De 205 cm brede cabine is ruim, op ellebooghoogte 196 cm. Biedt een campermodel keuze tussen Fiat’s light- of heavy-chassis, dan raden we de laatste aan. Grote campers rijden echt beter op dat stijvere chassis. 

De vier 2,2-liter turbodiesels van Fiat zijn efficiënt en krachtig. De motoren 120 en 140 zijn bij veel merken standaard. In online forums speculeert men vaak over tunen, maar let op; de zwaardere Fiat motoren 160 en 180 zijn ook sterker qua constructie. Vanaf de 140-versie is een prima, maar dure 9-traps automaat met koppelomvormer en drie rijprogramma’s (Normaal, Eco, Power) beschikbaar.

Rijdt als een auto: Mercedes

In 2018 presenteerde Mercedes de nieuwe Sprinter met voorwielaandrijving. Dat chassis is lager en weegt zo’n 50 kg minder dan achter aangedreven versies. De Sprinter rijdt als een personenauto en beschikt over tientallen veiligheidsvoorzieningen. Met een buitenbreedte van 202 cm valt de breedte in de cabine op ellebooghoogte (184 cm) wat tegen, maar zo zijn er meer. Mercedes-Benz heeft een rijke ervaring in de wereld van de taxi’s en lichte vrachtauto’s. De motoren van 110 (150), 125 (170) en 140 (190) kW(pk) staan dan ook bekend als echte kilometervreters. Afhankelijk van voor- of achterwielaandrijving verschillen de specificaties in geringe mate. Mercedes levert een onmerkbaar schakelende 9-traps automaat.

Facelift voor Ford

Sinds 2020 heeft de Ford Transit een facelift ondergaan en vanaf 2022 zijn standaard elektronische veiligheidsystemen toegevoegd, zoals waarschuwingen voor mogelijke aanrijdingen en voetgangerdetectie. Detailwijzigingen aan het front en een nieuw dashboard zijn er ook. De Ford biedt voor langere mensen een prima rijpositie. Omdraaien van de voorstoelen is in de 185 cm brede cabine (elleboog hoogte) wat bewerkelijker. Problemen zoals met 2.2 liter motoren uit de periode van 2006 tot 2010 zijn verleden tijd. De Transit is nu leverbaar met achter- voor- en vierwielaandrijving met zes versnellingen of automatische transmissie met koppelomvormer. Die EcoBlue 2.0 TDCi motoren zijn 77 kW (105 pk), 96 kW (130 pk), 125 kW (170 pk) en leveren een koppel van respectievelijk 310, 360 en 415 Nm.

Focus op veiligheid bij Volkswagen

De aandacht en eisen van Volkswagen-designers voor veiligheid maakt Volkswagen-chassis minder populair bij camperfabrikanten. De bemoeienis van VW vinden ze meestal maar lastig. Algemeen wordt aangenomen dat MAN minder meekijkt en dus meer vrijheid van ontwerp biedt.

De Crafter en TGE campers zijn voorzien van een sterke 130 kW (177 pk) diesel met prima schakelende 7-traps automaat. Met voorwielaandrijving, achterwielaandrijving en VW’s 4Motion zijn alle aandrijflijnen beschikbaar. Scherp sturen en comfortabel rijgedrag staan buiten kijf bij deze Volkswagen. De Crafter kent vele luxe opties en een groot aantal handige rijhulpsystemen zoals afstandssensoren aan de zijkanten. Dat drijft de prijs eventueel ver op.

Stoere neus voor Renault

De Renault Master (ook als Opel Movano op de weg) is gunstig geprijsd en staat als betrouwbare bedrijfswagen bekend. De gesloten bestelwagen meet in de lengte 5,57 of 6,2 meter, waar buscamperkopers doorgaans centimeters onder de zes meter proberen te blijven. Wel zien we de Master dit jaar wel weer terug als chassis-cabine. De cabine zelf komt binnen wat robuuster en meer als bedrijfwagen over. Verbeteren van de functionaliteit voorin kan optioneel. De voorruit is nu rechter, waardoor de cabine ruimtelijker is (extern is die 206 cm breed) en hij biedt een fijne zitpositie.

Na de laatste update is de stoere neus een belangrijk kenmerk. De voorwielaandrijvers maken gebruik van dieselmotoren met 99 (135), 110 (150) of 132 kW (180 pk) bij 3.500 toeren en een koppel van respectievelijk 360, 385 en 400 Nm bij 1.500 toeren.

Luxe-variant van Volkswagen

Knaus en Weinsberg voeren sinds vorig jaar weer een chassis-cabine op basis van de Volkswagen Transporter 6.1. In de luxe Bully-variant krijg je een met extras en veiligheidsvoorzieningen volgestopt onderstel onder een compacte halfintegraal. De VW rijdt comfortabel en stil, maar de cabine is natuurlijk beperkt van afmeting, wat gevolgen heeft voor de doorgang en handelbaarheid van bijvoorbeeld draaibare voorstoelen. 

Gepubliceerd op maandag, november 6, 2023 door Wim De Roos

Delen