Weinsberg X-Cursion: Compact & bijzonder clever

Het gebeurt niet vaak, maar in de Weinsberg X-Cursion krijg je soms de indruk dat de wagen slimmer is dan jezelf Deze compacte van zit dan ook vol snufjes en handigheidjes die je zelf niet had kunnen bedenken. Dat rijdt en reist fijn!

Je zegt niet nein als je bij Wohnmobilfabrikant Knaus in Zuidoost-Duitsland een splinternieuwe Weinsberg X-Cursion van (model 500 MQ in Pepper-uitvoering) mag lenen voor een campertest. Tussen de honderden campers op het reusachtige terrein valt ‘onze’ van meteen op door zijn sportieve grijs-witte look en aerodynamische vorm, met een panoramisch dakvenster in het verlengde van de voorruit. Ook opvallend is hoe compact de Volkswagen Transporter met opbouw lijkt. ‘Compact und clever’, belooft Stefan Diehl, Leiter Kommunikation van Knaus. ‘Je zal onderweg nog heel wat slimmigheidjes ontdekken in deze wagen.’

Mooi vanbinnen…

Behalve in de achterwand, waar optioneel een fietsrek op gemonteerd kan worden, zijn rondom overal ramen, tot in de celdeur toe. Reken daarbij nog een dakraampje boven het bed achteraan, het panoramische dakraam vooraan én nog een groot dakraam boven de zithoek en tel maar uit je winst aan daglicht in het interieur! Zoveel ramen leveren ook flink wat verluchtingsmogelijkheden op.

Over de verlichting is ook nagedacht. Er zijn talloze schakelaars voor spotjes en sfeerverlichting onder en boven de hangkasten, waarbij de lampjes zelfs te dimmen zijn. Dat vergt enige oefening, maar sfeer geeft het wel.

Als je in de camper stapt, lijkt het even of je in een parallel universum terecht bent gekomen: is dit dezelfde kleine VW nog wel? Of ben je nu door de celdeur wonderbaarlijk in een ruimer model gestapt? In één oogopslag zie je de in zachte bruine, beige en grijze hout- en stoftinten uitgevoerde cabine, zithoek, keuken, badkamer en bed, maar het lijkt wel of je in XL-uitvoering beland bent, ook met dank aan de vele ramen. Aan ruimte geen gebrek!

Netjes opgeborgen

Dat blijkt al bij het opbergen van onze spullen: boven het bed tegen de achterkant zijn langs drie wanden opbergkastjes. Ook onder het bed kan je heel wat kwijt, net zoals boven en onder de keuken. En dan hebben we het nog niet over de garage gehad: langs de twee zijkanten van de wagen bereik je deze ruimte onder het bed achteraan, waar zoveel plaats is dat fietsen er volledig in passen. 

Dat rijdt vlot!

Wanneer alles zijn plaats heeft, kunnen we starten. Fijn voor vergeetachtige camperaars: bij het vertrek trekt de van automatisch zijn opstapje én de eventueel uitgeklapte satellietschotel in. Enkel aan de open ramen moet je zelf denken.

De gps op het touchscreen wijst zichzelf uit. De VW Transporter rijdt als een personenwagen, vlotjes en makkelijk. Als je niet gewend bent om te rijden met een automatic, is het vooral een kwestie van je linkervoet ongebruikt te laten. Zelfs een eenbenige piraat kan deze wagen besturen! Handig in dit bergachtige landschap is de versnellingsbak in afdalingsmodus, waarbij de wagen op de motor afremt bij het dalen. Het is bij het nemen van de eerste tunnels even zoeken naar hoe de lichten werken, via een enigszins verborgen draaiknop linksonder van het stuur. De cabine is vrij luidruchtig en je hoort van alles rammelen en piepen, maar ook dat went snel.

De VW Transporter rijdt als een VW California, maar met dit verschil dat je in deze opbouw ook een badkamer en vast bed hebt. De wagen glijdt soepel door de bochten en heeft geen moeite met 120 km/u op de snelweg. Hij rijdt zelfs iets té vlotjes. Nooit hebben we ooit tijdens een campertest een snelheidsbekeuring gekregen, maar één dag in deze van en we hadden er liefst twéé aan onze broek! Amper enkele kilometers per uur te snel en bovendien in afdalingen, maar toch… Hou – zeker in Duitsland en Oostenrijk – je kilometerteller dus heel goed in de gaten, of schakel de handige snelheidsbegrenzer in.

Tijd om te koken

Honger! Dus gaan we koken. Op de twee gaspitten van het fornuis – één groot, één klein – is het comfortabel koken. Onder de spoelbak vind je drie soft close-laden, waar je bestek, servies en potten en pannen een plaats kan geven. Proviand en levensmiddelen gaan in de grote kast boven het keukenblok. Onder het aanrecht zit de ruime koelkast (90 l) met vriesvak, waarvan de deur uiteraard naar de buitenkant openklapt. Ze is bovendien dwars geplaatst, zodat je er ook makkelijk vanuit de zithoek in kan. In deze keuken heb je dus alles binnen handbereik.

Akkoord, als je staat te koken in het gangetje tussen badkamer, bed en keuken kunnen de andere reizigers er niet meer langs, maar die dekken de tafel dan maar ondertussen.

Lekker luieren

Tegenover de twee vaste zitplaatsen in de dinette (of kleine zithoek) kunnen de zetels van de cabine naar de verstelbare tafel worden gekeerd. Van onder het tafelblad is een extra verlengstuk naar buiten te draaien, waardoor vier personen voldoende plaats hebben om samen face-to-face aan tafel te zitten.

Vanuit de cabinezetels kunnen we tv kijken op het scherm aan de wand van de badkamer. In een luie bui kunnen we zelfs tv kijken vanuit het vaste bed, achteraan in de wagen. Het tv-scherm is zo smart (d.w.z. in staat ook te streamen via het internet) dat het helemaal om de hoek van de badkamer te draaien is, gericht op de slaapkamer. Zeer vernuftig van de vernunftige Duitse bedenkers.

Overigens, de satellietschotel gaat automatisch omhoog en op zoek naar de gewenste satelliet. Sta je langere tijd op een camping, dan kan je met de afstandsbediening de schotel in permanente positie laten staan, zodat die niet telkens je de tv aan- of uitzet automatisch open- en dichtklapt. Weer zo’n handigheidje dat wat extra comfort biedt.

Goochelen met ruimte

Helemaal handig wordt het als we de zogenaamde Flex-badkamer gebruiken. Hierin toont de X-Cursion zijn flexibiliteit ten top. Bij het ontwerp van deze camper heeft een slimmerd bedacht: niemand doucht en slaapt tegelijk, dat zijn twee functies die perfect te scheiden zijn. En dus kunnen bad- en slaapkamer perfect dubbel gebruikmaken van de ruimte: als de ene functie niet gebruikt wordt, kan de andere extra ruimte innemen.

Het ziet er even een beetje raar uit als we de badkamerdeur openen (waartegen aan de binnenkant een laddertje hangt, dat straks nog van pas komt), want aan de linkerkant, boven de bodem van de douche, hangt een halve wand. Dat is echter een valse wand; met druk op de knop en met een hendel (die tegelijk handdoekrek is) kan je die omhoog- en dichtklappen, waardoor de douche helemaal vrijkomt. Aan de andere kant van de wand levert het vaste bed dan een hoek in, nadat we een deel van de matras hebben weggenomen. Zolang de douche gebruikt wordt, is een dubbel bed toch niet nodig. De truc met de valse wand zit wonderbaarlijk knap in elkaar. Vanuit welke hoek je er ook naar kijkt, het blijft verbazen. Wunderbar!

De wastafel boven de wc is ook verschuifbaar. Als je op het toilet wil zitten, schuif je de lavabo richting douche. Wil je de wastafel gebruiken, dan schuif je hem boven het toilet. Alweer een optimaal gebruik van de krappe ruimte in de badkamer. Ook in de badkamer zijn er overigens flink wat opbergvakjes voor toiletgerief.

Waar slaapt iedereen?

Klaar met douchen? Dan kan de valse wand weer naar beneden getrokken worden en komt het dubbel bed weer helemaal vrij te liggen. Om in dat hoge bed (boven de grote garage) te kruipen moet je een beetje acrobaat zijn, maar gelukkig is er een uitklapbaar opstapje voor het bed. Het vaste bed is ruim voor twee personen en superhandig als je alleen met je partner op pad bent en dus niet elke avond en ochtend je bed moet opbouwen en afbreken.

Ben je met vier personen op pad – of als journalist en fotograaf die niet in hetzelfde bed willen liggen – dan biedt de X-Cursion van een handige optie: het Easy-Move hefbed. Dat komt in een eenpersoons- of een tweepersoonsuitvoering. Als het bedtijd is, trekken we zonder veel moeite het hefbed tevoorschijn. Dat hangt overdag keurig tegen het plafond en onder het panoramische dakraam boven de cockpit, gecamoufleerd met een onderkant in dezelfde bruine houttinten als de rest van het interieur. In het hefbed heb je door het panoramische raam een mooi zicht op de sterrenhemel. Aan de zijkant kan je nog wat spulletjes kwijt in slimme opbergzakjes.

Aan het hefbed hangen we het laddertje uit de badkamer. Voor de veiligheid kan je nog een net spannen tussen de rand en het plafond. Toch lijkt het ons voor een gezin verstandiger de kinderen in het vaste bed te leggen, zodat de ouders pas later op de avond het hefbed naar beneden moeten trekken en nog wat in de zithoek kunnen blijven zitten. Want zodra dat bed uitgeklapt is, is bewegen in de camper verder onmogelijk. Tenzij je een slangenmens bent en je jezelf dubbel kan vouwen onder het bed.

Alle ramen in de camper zijn verduisterbaar, in de cabine met stoffen verduistering die magnetisch te bevestigen is. In volkomen duisternis is het ook genieten van de rust in de X-Cursion, om ‘s anderendaags weer fit te zijn voor een volgende excursie!

Even op een rijtje

De X-Cursion 500 MQ is een wonderlijk compacte en tegelijk ruime camper, die de ongebruikte ruimte slim gebruikt. Zoals de badkamer en de slaapkamer ruimte van elkaar innemen als er niet geslapen of gedoucht wordt, is knap bedacht. En tegelijk ook weer niet zo praktisch, omdat je telkens weer de douche of het vaste bed moet aanpassen als je die wil gebruiken…

Anderzijds is de aanwezigheid van een vast bed goud waard: anders dan in andere VW-vans, waarin elke avond het bed in elkaar geknutseld moet worden, kan je in deze VW Transporter gewoon in bed ploffen. Bovendien kan je het aantal slaapplaatsen nog verdubbelen met een tweede dubbel bed.

Het nadeel van een hefbed in een compacte wagen is dan wel weer dat je bewegingsruimte dan op is. Dit en de hoge en niet zo gemakkelijk bereikbare bedden maken deze camper toch minder geschikt voor een ouder stel camperaars. Voor jongere, avontuurlijke camperaars of gezinnen is de X-Cursion van echter de max!

Meer info over dit model

5 x plus

  • De van zit vol vernuftige handigheidjes: van dimbare spotjes en opbergzakjes tot de truc met de douchewand.
  • De vele (dak)ramen geven de van een ruimtelijk gevoel en veel lichtinval.
  • In de keuken is alles binnen handbereik.
  • De zithoektafel kan je vergroten voor vier personen.
  • Tal van functionaliteiten zijn persoonlijk instelbaar: van gps tot achteruitrijcamera.

5 x min

  • Als het optionele hefbed uitgeklapt is, is bewegen in de toch al compacte camper helemaal onmogelijk.  
  • Om de douche te kunnen gebruiken, moet het vaste bed deels gedemonteerd.
  • Als er nog/al in het vaste dubbele bed geslapen wordt, is de douche niet te gebruiken.
  • Beide bedden zijn niet makkelijk bereikbaar: voor oudere, minder beweeglijke camperaars is deze van minder geschikt.
  • De vloer van de zithoek bevindt zich lager dan de loopgang en is dus lastig om schoon te vegen.
Gepubliceerd op vrijdag, januari 12, 2024 door Koen Driessens

Delen