Slow art in Sint-Petersburg

De meeste reclamespots duren amper een halve minuut en toch vinden we dat vaak al te lang. Wat dus te denken van een reclamespot die 5 uur en 19 minuten duurt?

Apple wil de wereld tonen dat de nieuwste iPhone straffe beelden schiet en een degelijke batterij heeft. In plaats van dat in een korte spot te vertellen, hebben ze ervoor gekozen om het te demonstreren door een ononderbroken opname te maken in een van de grootste musea ter wereld: het Hermitage in Sint-Petersburg. De camera glijdt over plafondschilderingen, draait rond sculpturen, zweeft moeiteloos van de ene ruimte naar de andere en komt onderweg ook nog enkele dansers en muzikanten tegen.

Waar je in het museum misschien gauw voorbij een schilderij zou lopen, wordt je blik nu – soms tergend – traag geleid naar details die je anders misschien niet zou opmerken. Als je in het echte museum zo dicht bij een Rembrandt of Caravaggio zou komen, had je vast iemand van security aan je been.

En waar 45 museumzalen en 588 meesterwerken in het echt misschien een beetje te veel van het goede zijn voor een bezoek, kan je hier gewoon op pauze drukken om de volgende dag verder te gaan waar je gebleven was.