Campertest: Sunlight Cliff 602 Adventure Edition
Een straaltje zonlicht schijnt vrolijk op mijn gezicht op deze mooie zomerochtend. Hoogste tijd om wakker te worden. En dat ben ik dan ook meteen als ik mijn ogen open. Want vanaf de hoge slaapplek op het camperdak heb ik een verpletterend uitzicht over de wijde omgeving. Met als blikvanger de brede rivier waar ik met de campervan Sunlight Cliff 602 Adverture Edition ben neergestreken. Een mooier begin van de dag bestaat niet.
- Kamperen
Het is dan ook letterlijk en figuurlijk een van de hoogtepunten van deze sportieve campervan, waarmee ik met Annemarieke een weekje door het Rivierenland, in zuiden van Nederland, toer. Wat is het eindeloos slapen in deze hefdaktent boven op de camper. De basis is een enorm tweepersoonsbed, 206 x 143 meter, met een stevige, comfortabele matras. En je heb echt een tentgevoel, met zoveel buitenlucht om je heen als je zelf wilt. De wanden van stevig doek kan je in delen wegklappen en oprollen. Daarachter zit, uitgezonderd aan het voeteneinde, rondom horrengaasdoek. Met alleen gaas om je heen lig je wel heel open en bloot. En tuurlijk, je moet even wat moeite doen om op deze bijzondere slaapplek te komen, maar daarvoor is een stevige telescoopladder meegeleverd, die je goed vast kan zetten in de dakopening. En het handige lampje in het trapgat voorkomt gevaarlijke capriolen in het donker. De tent uitklappen is een fluitje van een cent. Even de vergrendelingsknop indrukken en de tent aan de handels stevig omhoogduwen. De gasveren nemen dan het werk over en zijn de basis voor een stevige bovenwoning waar je verder geen omkijken naar hebt, ook niet als het hard waait. Omgekeerd gaat inklappen, na even flink aan de handels te trekken, net zo eenvoudig.
Veel slaapcomfort
De hefdaktent verdubbelt de slaapcapaciteit van deze compacte camperbus van twee naar vier personen. Want achterin bevinden zich nog twee eenpersoonsbedden, in de lengterichting, respectievelijk 187 en 190 lang. Prima voor camperaars met een gemiddelde lengte. Met een matras tussenin heeft onze uitvoering één flink twee persoonsbed. En dat ligt ook heel comfortabel, door de lattenbodem in combinatie met een stevige matras. Je klimt er vrij makkelijk in via het handige en verstelbare opstapje aan het voeteneind. Eén groot zijraam en raampjes in de achterdeuren zorgen voor prettig veel daglicht. Omdat wij toch het liefst op het dak slapen, gebruiken wij het bed vooral om snel even wat spullen weg te leggen. Maar als dat nodig is, kan je deze plek nog veel efficiënter benutten door het bed met matras deels weg te klappen, zodat er in het midden één grote bergruimte ontstaat, waarin je bijvoorbeeld een fiets kwijt kunt. Is het bed uitgeklapt, dan heb je eronder een flinke garage, toegankelijk via de openslaande achterdeuren. Hier heb je ook ruimte voor de twee gasflessen. Reis je solo met de Sunlight, dan heb je de keuze om alleen het eenpersoonsbed aan de badkamerkant te gebruiken.
Compacte leefruimte
Slapen is dus meer dan dik in orde, zelfs voor vier personen. Qua leefruimte vinden we deze Sunlight binnenin toch vooral geschikt voor twee personen. Met een lengte van 5.99 en breedte van 2.05 meter op een chassis van Fiat Ducato slokken de bedden best veel ruimte op. Dus toilet/douche, keuken en zithoek moeten allemaal wat inschikken. En met name vier personen rondom de tafel binnen, is gewoon te krap. Maar voor wie met de Cliff naar warme oorden trekt en buiten onder de luifel leeft, is dat dan weer geen enkel beletsel. En met zijn tweeën aan tafel binnen is het wél heel gezellig, zeker op de omgedraaide pilotenstoelen uit de bestuurderscabine. De kleine dinettebank hoef je dan niet te gebruiken. Het tafeltje is aan de smalle kant, maar met een extra uitdraaibaar deel is er voldoende plek. De camper zelf heeft een stahoogte van 1.90 meter, maar in de zithoek is hij veel hoger door de uitsparing voor de daktent, en het grote dakluik zorgt voor een extra ruimtelijk effect.
Nog meer slimmigheden
Zo zijn er meer slimmigheden. De koelkast bijvoorbeeld, zit aan de kop van het keukenblok, bij de ingang. Niet alleen een volwassen jongen met zijn 84 liter en een flink vriesvak, maar door zijn 180 graden draaibare deur ook nog eens handig van buitenaf bereikbaar. De keuken zelf heeft een klein werkblad, een spoelbak en een gastoestel met een grote pit, en een kleine met wat weinig vermogen. Alle potten, pannen en eetgerei kun je makkelijk kwijt in de verrassend ruime kastjes. Die zijn trouwens overal in de camper in ruime mate aanwezig. Zelfs in de vloer zitten twee kleine opbergvakken. Vooral met de grote zijdeur open en de schuifhor dicht kun je prima kokkerellen of afwassen. Warm water, evenals de verwarming van de camper, wordt geleverd door de degelijke Truma combi 4 gasverwarming, met boiler. De sanitairruimte is compact, maar knap van alle gemakken voorzien, met veel kastjes. Het (cassette)toilet kan je opzij draaien voor wat extra staruimte tijdens het douchen. Fijn dat ook het raampje in de zijwand open kan, ook handig om de douche buiten te kunnen gebruiken, bijvoorbeeld om wat af te spoelen.
Sportieve look
Het oog wil ook wat natuurlijk. Nou, de Cliff 602 heeft een sportieve, knappe look. Allereerst door zijn opvallende kleur, Campovolo Grey. Héél lichtgrijs. Ook luxe sportwagens zie je wel in die kleur rijden. Samen met de rode letters, en de zwarte kleurvlakken rond de donkere ramen een flitsende uitstraling. Ook de daklijn is heel sierlijk door het afgeronde, donkere hefdak. Daardoor is de camperbus ook twintig centimeter hoger dan de standaard 2.61 meter en oogt hij mooi rank. Binnenin ziet de Sunlight er ook fris en strak uit, door het gebruik van houttinten, licht- en donkergrijze en witte elementen. Ook de lichtrails met verplaatsbare ledspotjes ogen modern. De handige en degelijke combihorren/gordijnen maken het helemaal af. Voor het aansluiten en opladen van je elektrische apparatuur zijn er drie stopcontacten van 230 volt en één dubbele usb-poort.
Wendbaar en stabiel
Tot slot, ook niet onbelangrijk, hoe rijdt ie? Dat is een beproefd recept met de Fiat Ducato als basis. De camper is door zijn compacte afmetingen lekker wendbaar, ligt stabiel op de weg en is in zijn element op de kleinere wegen en in dorpen en kleine stadjes. En op de snelweg is hij echt krachtig, met zijn 2,2 multijet diesel, in combinatie met de 8-traps automaat. De stevige pilotenstoelen met opklapbare armleuningen dragen bij aan het rijcomfort. Het dashboard oogt modern en functioneel en is eenvoudig te bedienen. In de middenconsole zit een groot multimediascherm, met achteruitrijcamera. Wat we wel een beetje missen, zijn parkeersensoren (zijn wel als optie leverbaar) en een achteruitkijkspiegel. Want er zitten wel ramen achterin de Sunlight, waar je als bestuurder nu niets aan hebt.
Conclusie?
De Sunlight Cliff 602 Adventure Edition is een compacte, moderne campervan die veel te bieden heeft voor een aantrekkelijke basisprijs. Met de vaste bedden en de (optionele) daktent kunnen vier personen riant slapen. De daktent biedt een heerlijke kampeerbeleving in de buitenlucht, mét uitzicht. Qua leefruimte binnen is de Cliff het meest ideaal voor twee volwassenen, maar in warme oorden waar je vooral buiten leeft natuurlijk geschikt voor meer personen/gezinsleden.De Cliff ziet er zowel aan de buitenkant als binnenin sportief en strak uit door zijn frisse kleurstelling en gebruikte materialen. Door zijn bescheiden afmetingen is hij heel wendbaar en in zijn element op smalle wegen en in dorpskernen en stadjes. Maar met zijn pittige motor, automaat en comfortabele pilotenstoelen ook prima geschikt voor lange ritten op de snelweg.
Technisch fiche
Chassis
- Chassis: Fiat Ducato
- MTM: 3500 kg
- Motor: Fiat 2.2 multijet diesel
- Vermogen: 103 kw, 140 pk
- Versnellingen: 8-traps automaat
- Zitplaatsen 4
- Slaapplaatsen 4
Afmetingen
- Buitenkant (lxbxh): 5.99/2.05/ 2.81 met daktent
- Slaapkamerbed daktent: 206 x 1.43
- Slaapkamerbedden achter: 190 x 108 56 en 177 x 86
Nutsvoorzieningen
- Gaspitten: 2
- Koelkast: 84 liter
- Vermarming: Truma combi 400 op gas
- Verswatertank: 100 liter
- Vuilwatertank 90 liter
- Stekkerdozen: 3 x 230 V en 2 x USB
- Gasflessen: 2 x 11 kg
Aanwezig in dit model:
- Airco in bestuurderscabine
- Cruisecontrol
- Dakvenster
- Verduistering
- ESP
- Dagrijverlichting
- Achteruitrijcamera
- Multimediascherm
Prijs
- Basisprijs: 59.990 euro
- Slaapdak: 5.860 euro
- Fiat Multijet 2.2/ 8 trapsautomaat 3.290 euro
Positieve punten
- Ziet er modern en sportief uit
- Compact en wendbaar op de weg
- ‘Buiten’ slapen mét uitzicht in hefdaktent
- Vier ruime slaapplekken
- Leefruimte binnen prima voor twee personen
- Prettig geprijsd
Werkpunten
- Leefruimte binnen krap voor vier personen
- Geen achteruitkijkspiegel
- Geen parkeersensoren (optie)
- Geen buitenlampje