Westouter: Door de heuvels van Westouter 9 km

Afspraak in de Poperingestraat, op het plein naast de Sint-Eligiuskerk van Westouter, officieus de Neerplaats genoemd, bij de wandelinfoborden. We starten bij het knooppunt1 richting knooppunt 19 en wandelen rond het kerkhof en de kerk. Daarna linksaf, voorbij het gemeentehuis en rechts de Hellegatstraat in. Wandelen voorbij de pastorij het dorp uit, tussen weiden met knotwilgen. Aan knooppunt 19 rechtdoor, richting 10. Op het kruispuntje met de Kwadestraat wandelen we van knooppunt 10 verder, richting 11. Daar rechtsaf, het domeinbos Rodenberg in, richting 24. Tot dat knooppunt gaat het zachtjes bergop. Daarna links richting knooppunt 25 en rechtdoor naar knooppunt 33. Nu rechtsaf naar knooppunt 35 en vervolgens richting knooppunt 38 We blijven het pad volgen tot op knooppunt 38. Hier rechtdoor richting 39. Via een sasje komen we op de N372. We steken die over en gaan dan rechtsaf over het smalle pad voor voetgangers. Wandelen verder tussen Berg en Dal en de Bergbloem tot aan knooppunt 39 met de witte Sint-Godelievekapel. Hier linksaf, via de Schommelinkstraat, richting 40. We stappen onder de stoeltjeslift door en dan langs de minigolf van Berg en Dal. Op het knooppunt 40 nemen we de veldweg links, richting 37. We klimmen via een trapje, langs vakantiehuisje De Oude Bergtronk uit 1831. Links de wijngaard van domein de Baneberg. Op de T-splitsing negeren we een sasje en gaan we linksaf. Aan de Lijstermolen en restaurant Molenhof rechtsaf en schuin de parking over tot op knooppunt 37. Rechts een panorama op het vlakke land rond de kerk van Loker. We stappen nu richting knooppunt  36. Hier voorzien we onze tussenstop in café De Nachtegaal of iets verderop in Belveder na 4 km . We steken de N372 over en komen bij knooppunt 36. We wandelen opnieuw door domeinbos Rodenberg, richtng 34. Op de T zijn we alweeer het bos uit en staan we op knooppunt 34. Linksaf, richting 32. We bochten met de weg mee naar rechts en stappen voorbij het voormalige vakantiecentrum De Kosmos, sinds juli 2009 eigendom van de Vlaamse overheid. Verder tot op knooppunt 32 en dan naar 31, 100 m verderop. Hier linksaf over een smalle veldweg richting 27. Dat bereiken we na een paar bochten op een T-splitsing. We volgen de asfaltweg naar rechts, richtng 29, tot we links een veldweg kunnen indraaien. We volgen dit Kromwegelken tussen weiden en akkers tot op het einde. We steken de N315 over en klimmen langs de bosrand tot op knooppunt 29. Linksaf en 100 m verder bij knooppunt 28 naar rechts de weide over. Nu wandelen we met de Scherpenberg voor ons, tussen de akkers over het Oostcapellewegelken en het Kromwegelken tot aan knooppunt 13. Linksaf, op een smal paadje tussen de akkers, richting 12. Het uitzicht is schitterend. Daarna wandelen we door het natuurreservaat Brandersbos over vlonderpaden. Bij een draadafsluiting naar links het bos in, verder over een bruggetje en via het trapsgewijze vlonderpad bereiken we opnieuw de draadafsluiting. We volgen die naar links en nog eens naar links, door het groen, richting knooppunt 12. Rechtsaf richting 18. We wandelen nu langs natuurreservaat Sulferberg tot op knooppunt 18.

De Sulferberg is een topnatuurgebied van ongeveer 19 ha gelegen in Westouter (deelgemeente van Heuvelland). Natuurpunt is de eigenaar en zorgt voor het beheer. Het natuurgebied bestaat vooral uit waardevolle bronbossen en vaak sterk hellende graslanden met houtkanten, knotbomenrijen en poelen. De Brandersbeek en de Sulferbergbeek vormen zeer waardevolle valleien.

In de maanden april-mei kan men er genieten van een overweldigende voorjaarsbloei van bosanemoon en wilde hyacint. De zeldzame paarbladige en verspreidbladige goudveil komen massaal voor in het Brandersbos. Bittere veldkers, dotterbloem, muskuskruid, kleine maagdenpalm, moesdistel, bosbies, gele plomp, drijvend fonteinkruid, brem, geelgors, hazelworm, vinpootsalamander, sleedoornpage zijn enkele kenmerkende soorten.

Kiezen hier voor rechtdoor, richting 17 en vervolgens rechdoor en via het Rodebeek-wegelken tot in knooppunt 16. Op knooppunt 16 gaan we linksaf, richting 2 en terug naar knooppunt 1 de startplaats.

Praktisch

Wanneer vindt de activiteit plaats
zondag 17 juni 2018 - 14:00
Praktische info

We verzamelen om 13.00 uur aan de kerk van Kortemark voor carpooling. We rijden via Staden, Vijfwegen en Poelkapelle naar de ring om Ieper. We rijden richting Poperinge en nemen aan de rotonde t.h.v. de Bellestraat de derde afrit, Bellestraat wordt de Vlamertingseweg N304, richting Reningelst. Op de het Reningelstplein naar links de Heuvellandseweg N315 richting Westouter tot op het plein naast de Sint-Eligiuskerk

We starten de wandeling om 14.00 uur aan de wandelinfoborden. Stevige wandelschoenen voor wandelen op onverharde paden. Niet geschkt voor kinderwagens◊

Waar vindt de activiteit plaats
Provincie West-Vlaanderen

luc.vandenweghe@skynet.be
0475:35 45 50

Word Pasar-vrijwilliger

Zoek je een nieuwe uitdaging in je vrije tijd? Dan is vrijwilliger worden bij Pasar iets voor jou.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor jouw gepersonaliseerde nieuwsbrief

Word Pasar lid

Word nu lid en geniet van alle ledenvoordelen

Pasar is er voor jou

Ontdek onze ledenvoordelen

• Op vakantie met het gezin of in groep? Overnachten in hotels, vakantiewoningen of op camping? Als lid krijg je exclusieve Pasar-kortingen.
  • Fan van fietsen of wandelen, in België of het buitenland? Als lid heb je toegang tot alle wandel- en fietsroutes uitgeschreven en getest door Pasar.
  • Reisinspiratie thuis en onderweg dankzij onze magazines (Pasar, Campertijd, de Kampeergids en de Kampeerwijzer), ook beschikbaar op tablet.
  • Bespaar op je verzekering! We bieden je voordeeltarieven op verzekeringen voor camper en caravan.
  • Gratis of met korting deelnemen aan activiteiten van de Pasar-afdeling in je buurt maar ook de Pasar-kampeerclubs, gps- en elektrische fiets-afdelingen.
Twee vrouwen lezen een kaart op een stadsplein
Vertel ons wie je bent en ontdek een lidmaatschap op maat van jouw interesses!