Speeddate met de Gazelle Eclipse C380 HMB

Ze zijn voorbijgevlogen, de 33 km die ik mocht rijden op de Gazelle Eclipse C380 HMB. Hij werd bekroond als e-bike van het jaar op de Nederlandse Fiets Awards en zou iedere uitdaging aankunnen. Zijn piekfijn design lijkt twee werelden te verzoenen. Rolls Royce én Land Rover Defender, beauty én beast. Klinkt als een sprookje? Ontdek of ik dit pronkstuk van een e-bike op grote schoonheidsfouten kon betrappen tijdens een korte testrit aan de Kust.

Tekst Gert Corremans • Foto’s Ellen van den Bouwhuysen

2

Nice to meet you…

Ik rij op mijn vintage sportfiets naar Kompas Camping in Nieuwpoort en verwissel die daar voor de Gazelle Eclipse C380 HMB. Je kan je moeilijk een groter contrast tussen fietsen voorstellen. Ik ga van 11 kg fiets naar 28,3 kg, de accu van ongeveer 4 kg niet meegerekend, en van banden van 28 mm naar 60 mm. Die bandbreedte associeer je met fatbikes, maar daarmee heeft deze e-bike weinig gemeen. Hij weegt vrij veel, maar is met liefde afgewerkt, met onderdelen van premiumkwaliteit. Ik spot Schwalbe Marathon antilekbanden, een gelzadel van Selle Royal, Shimano-schijfremmen met hydraulische bediening en een traploos versnellingssysteem van enviolo (waarover dadelijk meer). De accu schuilt onder een meegelakte aluminium kap en verdwijnt haast naadloos in het aluminium frame.

Is het lekker fietsen?

Mijn e-bike verenigt in essentie twee eigenschappen. De actieve zitpositie moet me van lange ritten kunnen laten genieten zonder zadelpijn, verzuurde spieren, pijnlijke handen of slapende vingers. (De ergonomische handvatten verdelen de druk). Toch biedt het frame ruimte voor de grote, langwerpige accu (750 Wh), die een krachtige middenmotor voedt. Resultaat? Ik stuif moeiteloos de steile helling van de Hoge Blekker op. De zeebries in de polders? Niet gevoeld. De motor, het krachtigste model van Bosch (Performance Line CX), stuwt de e-bike zo moeiteloos voort dat ik me de verkeerde versnelling kan veroorloven. De display geeft bij mijn vertrek circa 180 km autonomie aan voor de opgeladen batterij.

De Gazelle Eclipse stuurt soepel en remt accuraat, of ik nu over asfalt, grind of zand rijdt. Door de poortjes bij een tramoversteekplaats slalommen vereist veel stuurvaardigheid, 32 kilo fiets cijfer je niet weg. De rijbeleving laat zich best vergelijken met een kwalitatieve trekkingfiets. Ik draag een fietsbroek met zeem, wat op het gelzadel huidirritatie veroorzaakte. Maar ach, fietszadels die bij ieder zitvlak passen, bestaan niet.

Alles automatisch?

Ik sprak al over de versnellingen. De Gazelle Eclipse komt in twee mogelijke uitvoeringen. De T11 HMB heeft een derailleur met 11 versnellingen, waarmee je licht en vlot schakelt. De C380-HMB, die ik mocht testen, is uitgerust met een enviolo-versnellingsnaaf die je traploos laat schakelen. Bij je eerste rit lijkt het alsof het e-bikesysteem intelligenter is dan de berijder. (Wat ook aan de berijder kan liggen, haha). Ik neem zelf weinig beslissingen tijdens mijn rit. Voor de elektrische ondersteuning kies ik de stand ‘automatisch’. Na 33 km hou ik nog 80 % batterijcapaciteit over. Op een steile klim plaats ik een demarrage die me op de akoestische sportfiets niet zou lukken. De display waarschuwt: schakel naar een lichtere versnelling.

Hyperintelligente fiets

Jawel, zo slim is deze fiets. De sensoren van het Bosch-smart-systeem registreren trapkracht, snelheid en aantal rotaties. Met het traploos systeem kan je altijd schakelen, zelfs stilstaand of op een steile helling. Geen knarsende ketting dus. Die is op de C380-HMB sowieso vervangen door een aandrijfriem, wat je veel onderhoud bespaart.

Producent enviolo vergelijkt traploos schakelen met je radio afstemmen. Ik bedien mijn versnellingen met een draaiknop naast het rechterhandvat. In welke versnelling ik rij, is niet aangegeven, niet op de display en niet op de draaiknop. Dit systeem helpt je de juiste cadans kiezen zonder daar een versnelling op te plakken.

Als je benen minder dan 70 omwentelingen per minuut maken, fiets je op kracht. Met meer dan 85 rotaties ga je voor souplesse. Op je Gazelle Eclipse duwt de sterke motor altijd bij. Een steile klim rijden met weinig omwentelingen? Kan perfect, maar is niet ideaal. Dus raadt het display aan om te schakelen.

Gekoppeld via een app

De Kiox 300 display op mijn stuur geeft me uitgebreide informatie over mijn rit, zoals afstand, snelheid, tijd, actieradius van de accu en rijmodus. Maar ik krijg ook feedback over mijn schakel- en remgedrag. Om mijn e-bikesysteem nog slimmer te maken, kan ik het verbinden met de e-bike Flow App. De app heeft een gratis navigatiefunctie, laat je toe om fitnessgegevens van je rit te delen via Strava, Apple Health of Komoot en zorgt ervoor dat je e-bike helemaal kan afstemmen op je persoonlijke voorkeuren. De e-bike is bovendien beveiligd met een ingebouwde GPS-tracker, zodat je hem bij diefstal op afstand kan volgen.

Op fietstrekking met de Gazelle Eclipse?

Aan de Gazelle Eclipse hangt een prijskaartje van 5.499 euro voor de T11 HMB en van 5.999 euro voor de C380 HMB. Dat is misschien schrikken, maar de hoogwaardige onderdelen verantwoorden de prijs.

Dankzij de krachtige motor en grote actieradius kan je je aan langere ritten wagen, ook op bergachtig terrein. Het frame biedt ruimte voor een drinkbushouder en op de MIK HD bagagedrager kan je vlot fietstassen monteren. De voorvork met vering en het stuur lenen zich daar moeilijker voor. De motor ondersteunt je ook als je met de e-bike aan de hand loopt en is waarschijnlijk krachtig genoeg om hem via een fietsgoot naar een stationperron te duwen. Waarop je je 32 kilo e-bike nog wel in de trein moet hijsen, natuurlijk.

Voor lange of meerdaagse ritten is de dynamische zitpositie zonder twijfel dé grote troef van de Gazelle Eclipse. Toen ik terug op mijn sportfiets stapte, wilde ik rechtstreeks naar mijn fietswinkel rijden om mijn fiets beter te laten afstellen…

 

Deel je ervaring

Contact

Adres en contactgegevens

Over Pasar

Onze organisatie en onze missie

Ontdek de Pasar-afdeling in jouw buurt

Pasar heeft 290 afdelingen; wij zijn dus altijd dicht bij jou in de buurt!

Pasar is er voor jou

Ontdek onze ledenvoordelen

  • Op vakantie met het gezin of in groep? Overnachten in hotels, vakantiewoningen of op camping? Als lid krijg je exclusieve Pasar-kortingen.
  • Fan van fietsen of wandelen, in België of het buitenland? Als lid heb je toegang tot alle wandel- en fietsroutes uitgeschreven en getest door Pasar.
  • Reisinspiratie thuis en onderweg dankzij onze magazines (Pasar, Campertijd, de Kampeergids en de Kampeerwijzer), ook beschikbaar op tablet.
  • Bespaar op je verzekering! We bieden je voordeeltarieven op verzekeringen voor camper en caravan.
  • Gratis of met korting deelnemen aan activiteiten van de Pasar-afdeling in je buurt maar ook de Pasar-kampeerclubs, gps- en elektrische fiets-afdelingen.
Twee vrouwen lezen een kaart op een stadsplein
Vertel ons wie je bent en ontdek een lidmaatschap op maat van jouw interesses!