Treinstappen in de Brusselse rand

De coronaperiode deed de wandelmicrobe bij Pasar-journalist Bart Van Belle alleen maar toenemen. Sindsdien trekt hij er regelmatig op uit voor dagtochten van 20 kilometer of meer.

Deze week neemt hij ons mee voor een wandeling van station naar station in de Brusselse rand: van Jette naar Merchtem, een tocht van 22 kilometer langs verschillende Grote Routepaden en het wandelnetwerk Brabantse Kouters.

Tientallen keren heb ik de voorbije 25 jaar de trein genomen in Jette. Uren heb ik versleten in de wachtzaal, wachtend op (alweer) een trein met vertraging. Nooit heb ik er aan gedacht om even op verkenning te gaan in de buurt van het station.

Nochtans ligt er op nauwelijks 200 meter van het station een immens park waar het wachten op de trein ongetwijfeld een pak fijner zou geweest zijn: een groene parel in de Brusselse stadsrand: het Koning Boudewijnpark.

Het eerste deel van de treinstapper Jette - Merchtem leidt ons dwars door het klassieke landschapspark dat zich uitstrekt over de gemeenten Ganshoren en Jette. In het park vinden we vrij snel de roodwitte markering van de GR. We volgen een stukje GR dat de GR126 verbindt met de GR12, lopen langs het moeras van Jette en genieten van het kindergejoel in de kinderboerderij.

Daslook in het Laerbeekbos

Nadien gidst de GR126 ons door het Laerbeekbos, de natuurlijke grens tussen het Brussels Hoofdstedelijke en het Vlaamse gewest. In de juiste periode van het jaar kan je hier onder meer boshyacinthen en daslook aantreffen. Het pad gaat stevig omhoog en naarmate we dichterbij de Brusselse Ring komen, verdwijnt de stilte naar de achtergrond.

Via een tunnel kruisen we de Brusselse ring en komen we terecht in de Brabantse Kouters. We volgen nog steeds de GR-bewegwijzering, maar grote delen van het traject dat volgt behoren ook tot het wandelnetwerk Brabantse Kouters van Toerisme Vlaams-Brabant.

Even voorbij Relegem laten we de GR-paden even voor wat ze zijn en stappen we via wandelknooppunten verder richting Kobbegem.

Temidden van de velden genieten we op een uitzichttoren van de  weidse uitzichten over de Brabantse kouters. In de verte zien we, dankzij het heldere weer, zelfs de Basiliek van Koekelberg en het Atomium.

Op het pleintje aan brouwerij Mort Subite (knooppunt 212), zowat 10 kilometer ver, rusten we even uit in het zonnetje. Nadien trekken we verder langs verlaten weggetjes richting Asse. Zodra we het Terheidenbos doorkruist hebben, zien we in de verte de eerste huizen van Asse. Het station van Asse is vlakbij, maar wij stappen dapper door en volgen even de spoorlijn Dendermonde - Brussel. Gelukkig kunnen we vrij snel (aan knooppunt 206) het natuurgebied Waarbeek induiken.

Leuke verrassing is dat we meteen een Pasar-bord tegenkomen. Dit plekje werd door de lokale afdeling ooit uitgeroepen tot mooiste plekje van de gemeente. Een begrijpelijke beslissing, want het is hier echt de moeite.

Het hopveld in Asse

Even verderop lopen we langs een hopveld. Het veld dreigde in 2009 te verdwijnen, maar werd door de gemeente gered en heraangelegd als ode en herinnering aan de gloriejaren van de hopteelt. Vanop de rustbanken maken we even tijd voor het kunstwerk van Peter Schoutsen. Tussen de hopranken staan op grote metalen panelen de namen van de zes 'hopheiligen': Sint-Arnout, HH Kruisen van Asse, Sint-Petrus Ascanus, Sint-Rochus, Ons-Lief-Vrouwke in de hop en Sint-Jan De Doper.

Langs de Krameibeek stappen we verder richting Mollem, waar we aanpikken op de Streek-GR Groene Gordel. De route brengt ons nu langs smalle paadjes door de vallei van de Kloosterbeek en het speelbos van Mollem.

Aan de Sint-Stefanuskerk van Mollem verlaten we de StreekGR en maken we kennis met de vallei van de Grote Molenbeek. We passeren nu enkele vierkantshoeves en oude watermolens, geheel of gedeeltelijk bewaard. Vlakbij Merchtem Centrum verlaten we de oevers van de Molenbeek en zetten we koers richting station Merchtem.

Routebeschrijving:

Stap door het Koning Boudewijnpark en volg GR126 tot voorbij de tunnel onder de Brusselse Ring. Nadien loopt de GR een tijdje samen met het wandelnetwerk Brusselse Kouters. 221 - 220 - 219 - 218 - 222 - 213 - 212 - 210 - 209 - 208 - 207 - 206 - 204. Tussen knooppunt 204 en 203 pik je in op de StreekGR Groene Gordel. Voorbij de kerk van Mollem volg je richting knooppunt 201 en 408. Nadien volg je nog even de Molenbeek tot in de Kalkovenstraat. Sla daar links af richting Oudstrijdersstraat. Op het einde van deze straat kom je vanzelf in de Stationsstraat, vlakbij het station van Merchtem.

Bekijk en download gpx van deze treinstapper

De coronaperiode deed de wandelmicrobe bij Pasar-journalist Bart Van Belle alleen maar toenemen. Sindsdien trekt hij er regelmatig op uit voor dagtochten van 20 kilometer of meer. Volg zijn wandelavonturen via zijn Instagram-account.