Een camper kopen: kwestie van keuzes maken

Dé perfecte camper? Die bestaat niet. Je zal altijd keuzes moeten maken en een compromis moeten zoeken dat alle reizigers zien zitten. Bij de aankoop van een camper doorloop je drie fasen: vooraf denk je rustig na over wat je precies nodig hebt, daarna ga je langs bij de camperdealer en tot slot hak je de knoop door. Campertijd helpt je door elke fase heen.

103

Fase 1: de denkfase

Budget

Bepaal je budget. En wanhoop niet, er is voor vrijwel elk budget een geschikte camper te vinden. Breng zeker het totaalbudget in kaart. Na de aankoop van de camper volgen nog de inboedel, kampeermateriaal, extra accessoires die niet tot de standaarduitrusting behoren, verzekering, stalling, …

Het gaat algauw om enkele duizenden euro’s extra. Maak een lijst met de gekozen campers mét alle extra accessoires en bijkomende kosten. Zo krijg je een accuraat beeld en vergemakkelijk je de zoektocht. Heb je niet alle accessoires meteen nodig? Ga eerst op pad met de camper en zie wat je te kort komt.

Doel

Bedenk wat je met de camper wil gaan doen. Wie mobiel wil reizen en van de autosnelweg weg wil blijven, opteert voor een compacte (bus)camper die je ook door smalle straatjes loodst. Wil je met vier volwassenen in de camper leven en slapen, kies dan voor een ruimere camper met vier volwaardige slaapplaatsen. Een groot gezin met drie tot vier kinderen gaat voor een model van zes tot zeven personen. Wil je de camper ook inzetten voor dagelijks gebruik? Een buscamper of compacte camper kan je gebruiken voor je woon-werkverkeer, of zelfs als mobiele kantoor.

Welke landen krijgen jullie voorkeur? Zuiderse of winterse bestemmingen verlangen een ander soort camper. Als je vooral winterse bestemmingen wil doen waar veel sneeuw ligt en de temperaturen diep onder nul zakken, dan heb je een camper nodig die daarvoor is voorzien, met bijvoorbeeld een extra dikke bodem, verwarmde tanks, een nog krachtigere verwarming, ... Hou ook rekening met het aantal gehomologeerde zitplaatsen (gordels). Die bepalen met hoeveel personen je mag reizen.

Hou rekening met je bestemming wanneer je je keuze maakt.

Soorten campers

Er zijn 4 types campers op de markt. Deze onderverdeling gebeurt volgens de opbouw en de indeling van de camper. Ook de luxe en het comfort lopen uiteen. Elk type heeft specifieke voor- en nadelen.  Verdiep je zeker vooraf in deze 4 concepten.

  1. Buscamper (tot 4 personen)

De buscamper of campervan is een standaard bestelwagen ingericht als camper. Er zijn heel wat variaties mogelijk in hoogtes, bedden en uitvoeringen. In sommige gevallen is het dak extra verhoogd om twee bijkomende slaapplaatsen in het dak te creëren.

Voordelen:

  • Multifunctioneel in gebruik (kamperen, rijden, zakelijk, sport)
  • Alle comfort van een volwaardige camper
  • Compact

Nadelen:

  • Relatief duur in aanschaf
  • Meestal maar op maat van twee personen

2. Halfintegraal (tot 6 personen)

Bij een halfintegraal (of profilé) worden de stuurcabine en de wooncel worden met elkaar verbonden door een elegante stroomlijn met afhankelijk van het merk en model een groot panoramisch dakvenster. Zowat allemaal zijn ze voorzien van een manueel of elektrisch hefbed boven de zithoek en hebben achteraan een vast bed. Vaak bevindt zich onder dat bed een grote garageruimte, waar je elektrische fietsen en andere spullen in kan opbergen.

Voordelen: 

  • Beperkte hoogte
  • Hefbed vervangt de alkoof
  • Ideaal voor wisselende bezettingen 

Nadelen:

  • Hefbed maakt de camper hoger om stahoogte te creëren
  • Minder licht in de zithoek
  • 's avonds beperking in de leefruimte (door hefbed)

3. Integraal (tot 6 personen)

Hier ontwerpt de fabrikant een eigen neus die even breed is als de opbouw van de camper. Dit type camper ziet er een beetje uit als een bus. De indeling kan erg variëren, de meeste modellen hebben een hefbed. De ruimte is optimaal benut, aangezien de camper van voor tot achter over de volledige breedte loopt. 

Voordelen:

  • Beperkter verbruik (minder luchtweerstand)
  • Ruimere zithoek, veel leefcomfort
  • Panoramisch zicht op de weg

Nadelen:

  • Het duurste type in aankoop
  • Aanpassing om mee te rijden
  • Meestal geen deur voor de passagier

4. Alkoof (tot 7 personen)

Dit type valt meteen op door de verhoging boven de stuurcabine (de alkoof). Ze biedt plaats aan een tweepersoonsbed, al dan niet uitgerust met lattenbodem, veiligheidsnet, vensters, verlichting en opbergvakken.

Voordelen: 

  • Geschikt voor grote gezinnen
  • Aangenaam ruimtegevoel
  • Zithoek moet minder snel omgebouwd worden tot bed

Nadelen:

  • Hoger +/- 3,15 m (van belang voor stalling, bruggen, tolwegen)
  • Aangepaste rijstijl nodig
  • Hoger dieselverbruik

Indeling

Denk goed na over welk soort bed je wil. Bij mooi weer leef je buiten, en dus hoeven zithoek, keuken en badkamer niet per se perfect te zijn. Maar in dat bed slaap je elke avond. Een goede nachtrust staat garant voor leuke vakanties. Bedenk dat je een camper koopt voor gemiddeld 10 jaar.

1. Vrijstaand bed

Tegen de achterwand, in het midden van de slaapkamer. Vergelijk het met je bed thuis.

Voordelen: 

  • Elke slaper heeft zijn eigen kant
  • Je hoeft elkaar niet te storen
  • In hoogte verstelbaar

Nadelen:

  • Neemt veel ruimte in beslag
  • Soms smalle afmetingen en doorgangen
  • Trapjes om in het bed te stappen

2. Gescheiden bedden

Met het hoofdeinde tegen de achterwand, tegen de linker- en rechterwand een eenpersoonsbed. Middenin doorgang met trapjes om het bed vlot te bereiken.

Voordelen:

  • Rustig slapen
  • Kunnen omgevormd worden tot één groot ligoppervlak
  • Ruime kleerkasten onder het bed

Nadelen:

  • Neemt veel ruimte in beslag
  • Trapjes om in de bedden te stappen

3. Dwars bed

Hier slaap je in de breedte, te vergelijken met een alkoofbed. Eén zijkant grenst aan de achterwand, hoofd- en voeteinde zitten tegen de zijkanten.

Voordelen:

  • Neemt minder ruimte in beslag dan voorgaande bedden
  • Mogelijk in kleinere campers (7 m of korter)
  • Ruime garage onderin

Nadeel:

  • De verste slaper moet de ander altijd storen

4. Hoekbed

Variant uit de caravansector waarbij het bed in de hoek geplaatst wordt met ernaast de badkamer. Het hoofdeinde staat dan tegen de achterwand, één zijkant zit tegen de zijwand van het voertuig en één zijkant grenst gedeeltelijk aan de badkamer.

Voordeel:

  • Via voeteinde bed makkelijk bereikbaar

Nadelen:

  • Geen fietsengarage onderin
  • Voeteinde soms te veel afgerond

5. Stapelbed

Een stapelbed is altijd extra slaapruimte naast de twee slaapplaatsen die er al zijn. Tegen de achterwand of een zijwand, mogelijk in twee tot
drie etages.

Voordelen:

  • Ideaal voor gezinnen met kinderen
  • Onderste bed opklapbaar om garage te vormen
  • Neemt weinig plaats in beslag

Nadeel:

  • Soms smalle afmetingen

6. Hefbed

De revelatie van de afgelopen jaren. Een hefbed is een soort vals plafond boven de zithoek. Het is een een- of tweepersoonsbed dat je handmatig of elektrisch kan laten zakken. Vaak zijn ze uitgerust met een lattenbodem en veiligheidsnetten langs beide kanten. Een elektrisch verstelbaar bed heeft het voordeel dat je het op eender welke stand kan stoppen zodat de zithoek nog steeds bruikbaar blijft. Sommige campers hebben een vast bed achteraan en dan nog een hefbed boven de zithoek, ideaal voor gezinnen met één of twee kinderen.

Ga je maar met z’n tweeën op pad en gebruik je het hefbed dus niet? Dan kan je de ruimte boven het hefbed gebruiken als extra bergruimte voor jassen, handdoeken, beddengoed en ander licht materiaal.

Fase 2: de denkfase

Nieuw of twedehands?

Een nieuwe camper kopen is makkelijk, want je kiest alles zelf, de accessoires, de motor, het interieur, … Bij een tweedehands model koop je eigenlijk de wensen van de vorige eigenaar.

Een tweedehands camper kan wel ideaal zijn om uit te testen of reizen met een camper wel iets voor jou is (hoewel huren daarvoor wellicht nog een beter idee is). Ze zijn goedkoper in aanschaf. Voor 20.000 tot 35.000 euro vind je al mooie modellen.

Maak ook met een tweedehands camper eerst een testrit en kijk na op eventuele vochtschade. Eis een volledig nazicht, ook motorisch. Veel tweedehands campers hebben een gemiddelde van 50.000 km op de teller, wat niets is als je weet dat dergelijke motoren tot 350.000 km kunnen meegaan.

Voordelen van een tweedehands model:

  • Budgetvriendelijk
  • Al voorzien van heel wat extra snufjes die bij een nieuwe camper bij te betalen opties zijn
  • Blijft zijn waarde behouden

Nadelen van een tweedehands model: 

  • Bij een particuliere aankoop geniet je geen garantie, bij een verdeler wettelijk 1 jaar
  • Je moet vrede nemen met de kilometerstand en eventuele schade
  • Zoektocht kan soms langere tijd in beslag nemen

Eis een volledig nazicht als je van plan bent een tweedehands model te kopen. 

Rijbewijs

De meeste campers mag je besturen met een rijbewijs B. Dat is het geval wanneer de MTM (Maximaal Toegelaten Massa) van de camper maximaal 3.500 kg bedraagt. Met dit rijbewijs mag je ook een aanhangwagen trekken met een MTM tot 750 kg.

Ligt de MTM tussen 3.500 en 7.500 kg? Dan heb je een rijbewijs C1 nodig. Voor een MTM van meer dan 7.500 kg moet je je rijbewijs C halen. Ook hier mag je een aanhangwagen tot 750 kg slepen.

Motor

Een krachtige motor is essentieel. Je koopt een camper immers om er veel kilometers mee af te leggen. Standaard heeft een camper een motor van 130 pk. Afhankelijk van de fabrikant kan dit geüpgraded worden naar 150, 170 of 180 pk, uiteraard tegen een meerprijs.

Wanneer je als koppel in de omstreken rondtrekt, is 130 pk zeker voldoende. Ga je met vier of meer personen op pad, inclusief bagage, kampeermateriaal, fietsen, … dan is 150 pk of hoger aangewezen. Een zwaardere motor zorgt ervoor dat je verbruik lichtjes daalt omdat de motor soepeler draait.

Kopen bij particulier of dealer, of eerst huren?

Particulier of dealer?

  • Kopen bij een dealer geeft je recht op garantie. Bij nieuwe campers varieert dit van 2 jaar algemeen tot 5, 7 of 10 jaar op waterdichtheid.
  • Koop je een tweedehands camper bij je verdeler? Dan moet die wettelijk één jaar garantie geven. Je hebt dus een zekere bescherming en indicatie dat het voertuig in goede staat verkeert.
  • Koop je een tweedehands camper bij een particulier? Dan heb je geen garantie. Wanneer je van de oprit wegrijdt zijn alle mogelijke kosten en gebreken voor jou. Maak dus goede afspraken, op papier!

Eerst huren?

Huren heeft twee voordelen:

  • Eerst en vooral kan je met een gehuurde camper als leek ontdekken of reizen met een camper überhaupt iets voor jou is.
  • Het tweede voordeel is dat de meeste modellen verhuurd worden, zo kan je het model dat jij wil kopen eerst eens een weekje uittesten en zien of het wel voldoet aan je eisen.
    Bovendien zijn er verschillende verdelers die je de huursom terugbetalen als je binnen de week overgaat tot aankoop.

Huren kan je zowel bij een verdeler als bij een particulier. Zorg wel voor goede afspraken op papier.

Fase 3: de beslissingsfase

Doe alsof je thuis bent

Wanneer je naar een camper gaat kijken, één gouden raad: doe alsof je thuis bent. Ga dus gerust even op dat bed liggen, ga eens op het toilet zitten, sta in de douche en leg je benen op de zetel zoals thuis. Dit is van cruciaal belang om de camper aan te voelen.

Hoe weet je anders zeker dat het bed niet te kort is, je genoeg beenruimte hebt op het toilet, de douchecabine breed genoeg is en de zithoek voldoende ruim?

Maak een testrit

Twijfels of de motor wel krachtig genoeg is? Vraag om een testrit, desnoods met twee verschillende motorvarianten. Er is een hemelsbreed verschil tussen een Fiat 130 of 150 pk en een Ford 130 of 170 pk. Kan de camper op mijn oprit of onder de carport?

Vraag de verdeler of hij eens tot bij je thuis wil rijden om het ter plaatse te bekijken. Maak zeker ook een testrit bij de aankoop van een tweedehands camper.

Vraag naar het gewicht

Een camper mag je maximaal beladen tot een vooraf bepaald gewicht. Alle extra’s die je meeneemt, van accessoires aan de camper zelf tot kampeermateriaal, fietsen en bagage moet je hierbij tellen.

Er zijn 3 belangrijke begrippen inzake het gewicht:

  1. De MTM (Maximaal Toegelaten Massa) bepaalt het hoogst toegelaten gewicht dat het voertuig mag hebben, volgens de fabrikant en vermeld op de boorddocumenten. Dit gewicht omvat het leeggewicht, de bestuurder, passagiers, brandstof, water, bagage, accessoires,… Je camper mag nooit meer wegen dan dit.
  2. Het rijklaar gewicht omvat het leeggewicht van de camper inclusief (!) 90% water, 90% diesel, 1 gasfles en 1 bestuurder van 75 kg. Maar zonder andere lading en bagage. Dit gewicht wordt officieel vastgesteld én (bindend) geregistreerd tijdens een weging op de zgn. ‘eerste keuring’ in het keuringsstation.
  3. Het uiteindelijke laadvermogen is het verschil tussen het rijklaar gewicht en de MTM van het voertuig. Zorg dat er voldoende laadvermogen is om alle extra’s die jij wil mee te nemen.

Fase 4: de aankoopfase

Vraag een offerte

Vraag een offerte aan bij je verdeler. Daarmee kan je naar de bank om een lening aan te vragen of thuis nog eens alles laten bezinken. Je kan ook meteen een verkoopovereenkomst laten opmaken. Bij twijfels laat je het best een clausule opnemen die je nog een uitweg biedt uit de overeenkomst. Laat noteren ‘Onder voorbehoud van …’ of ‘klant mag kosteloos annuleren tot … (datum).’ Zo vermijd je onaangename verrassingen.

Ga langs bij de bank

Koop je een nieuwe camper of een tweedehands camper bij een dealer, dan kan je die financieren op afbetaling. Vergelijk verschillende banken, net zoals je dat zou doen wanneer je een huis koopt. De som voor een nieuwe camper kan je vaak al lenen op 12 jaar, voor een tweedehands camper tot 5 jaar. Soms loont het meer om een nieuw voertuig aan te schaffen omdat de maandlast een stuk lager ligt.

Wees je ervan bewust dat verdelers soms samenwerken met een bepaalde bank waardoor lenen bij die bank misschien iets duurder uitkomt. Rechtstreeks onderhandelen met de bank kan goedkoper zijn omdat er geen tussenpersoon is die ook zijn procent wil. Vergelijken is dus de boodschap.

Schrijf je motorhome in

Eigenlijk neemt de dealer dit grotendeels voor zijn rekening. Hij zorgt voor het document ‘Aanvraag tot inschrijving van een voertuig’ (roze formulier). Jij speelt dit document door naar je verzekeringsmakelaar, en die kan dan online de nummerplaat aanvragen bij de DIV.

Die nummerplaat en de inschrijvingsbewijzen worden geleverd bij de dealer. Hij laat ook de tweede nummerplaat bijmaken. Vervolgens gaat de dealer het voertuig keuren en spreekt hij met jou een datum tot aflevering af.

Verzeker je motorhome

Een camper verzekeren valt reuze mee dankzij het speciale kampeerautostatuut. Je betaalt geen inverkeerstelling, enkel € 30 voor de nummerplaat. De jaarlijkse rijtaks is afhankelijk van het totaalgewicht van de camper: € 132 tot 3.500 kg en € 145,20 tot 7.999 kg. Reken voor een volledige omnium, afhankelijk van de maatschappij, zo’n € 800.

Pasar en DVV bieden een zeer voordelige en kwaliteitsvolle camperverzekering aan. Die is zeer compleet en omvat burgerlijke aansprakelijkheid, rechtsbijstand en een volledige omnium, aan te vullen met een bestuurders- en/of bijstandsverzekering. Het is de voordeligste omnium camperverzekering van Vlaanderen! Meer info daarover vind je hier.

Check ook de volgende punten

  1. Is het bed elektrisch of manueel in de hoogte verstelbaar? Elektrisch is makkelijk - duwen op een knop, maar kan ook stukgaan. Manueel kan altijd met een zwengel.
  2. Zijn het oplegvensters (staan op de wand) of kadervensters (weggewerkt in een kader)? Kadervensters zijn luxueuzer, maken inbreken moeilijker, en maken bij aanrijding minder kans op schade.
  3. Is de deur voorzien van eenpunt- of dubbelpuntsluiting? Is ze voorzien van centrale vergrendeling? Dubbelpuntsluiting is beter omdat de deur steviger is en moeilijker open te breken. Geen centrale vergrendeling? Dan moet je de woonceldeur altijd manueel sluiten.
  4. Werkt de verwarming op gas of diesel? Diesel heb je altijd mee en is overal te vinden. Gas kan leeg zijn wanneer winkels met gasflessen dicht zijn.
  5. Zijn het dak, de vloer en de wanden van de camper houtvrij? Hout kan gaan rotten als er water bij kan, bijvoorbeeld na een ongeval.
  6. Heeft de camper een achteruitrijcamera? Nee? Wees dan extra voorzichtig als je ergens achteruit moet manoeuvreren.
  7. Is er op de achterwand al een voorbereiding voor het monteren van een fietsenrek? Nee? Dan moeten ze opnieuw in de wand boren, ze eigenlijk ‘beschadigen’. Zit de voorbereiding al klaar, dan kan het fietsenrek gewoon bevestigd worden.
  8. Zijn het originele koplampen of niet? Origineel? In elke Fiat- of Ford-garage te vervangen. Niet origineel? Enkel bij de camperverdeler.
  9. Zijn het 15”- of 16”-wielen? 16”-wielen zorgen voor een aangenamer rijcomfort door de dikkere band, ogen mooier en zorgen dat de camper iets hoger staat waardoor het achterste bij het nemen van een helling niet tegen de grond schuurt.
  10. Is er een aflopende daklijn die het water afvoert? Bij een niet-aflopend dak blijft regen op het dak liggen.
  11. Bestaan de bumpers uit één of meerdere delen? Meerdere delen? Dan hoeft bij schade niet de volledige bumper worden hersteld, maar alleen het stuk met de schade.
  12. Is het een standaard of breedspoorchassis? Een breedspoorchassis is breder en dus stabieler op de baan.
  13. Hoeveel deuren heeft de garage? Eén of twee? Maar één deur? Dan moet je in de garage kruipen om bij je verste spullen te komen…

Checklist top 10

1. Bepaal het budget
2. Kies zorgvuldig je bed
3. Overweeg een zwaardere motor
4. Verlies het laadvermogen niet uit het oog
5. Maak een testrit of huur een camper voor een weekend

6. Check of je huidige rijbewijs volstaat
7. Bepaal wat je met de camper wil doen
8. Zorg dat elke reiziger een gordel én slaapplaats heeft
9. Overweeg welke accessoires je nog nodig hebt
10. Koop alleen als het klikt met de camper