Roadtrip door Tsjechië

15 minuten leestijd

Tsjechië is een geweldig vakantieland en heeft veel meer te bieden dan alleen het – sublieme – Praag! Dit kleine land is groots qua natuurrijkdom en culturele monumenten. Veel Tsjechische steden, zoals Český Krumlov, zijn uitgeroepen tot monument of staan op de Unesco-lijst van werelderfgoed. Tsjechië bezit ook ruim tweeduizend bewaard gebleven burchten en kastelen. Je wordt vast verliefd op de dichte bossen, de talrijke meren, vijvers en riviertjes, de onderaardse grotten, de berglandschappen en de prachtige rotssculpturen. Als je van wandelen en fietsen houdt, zijn er de gemarkeerde wandel- en fietspaden, en watersporten kan in het Reuzengebergte. Dit land heeft meestal een mild klimaat én is zeer betaalbaar: uit eten gaan is hier niet alleen heel lekker, maar ook nauwelijks duurder dan thuis koken. Goede reis!

reportage
  • Kamperen met de motorhome

Dag 1 / 2 / 3

Český Krumlov

De route

Het plan is 's avonds te vertrekken, zo ver mogelijk te rijden en onderweg te overnachten. We rijden over de A3/E40-snelweg en de Duitse A44 van thuis in Opwijk richting Tsjechië, via Aken, Keulen en Frankfurt am Main. Via de Campercontact-app vinden we een gratis plekje in Leidersbach, waar we rond tweeën aankomen. De ombouw van de bus naar slaapmodus loopt vlot. De volgende ochtend ontdekken we een leuke speeltuin vlakbij. We rijden nog een vijftal uur door via de A3 over Neurenberg naar Camping Olšina aan het Lipnomeer.

Bezienswaardigheden

Dag 3: we trekken naar Česky Krumlov, één van de meest bezochte stadjes van Tsjechië. Het Unesco-geklasseerde centrum ligt in en rond een Moldau-meander en is autovrij. We zoeken een terrasje en eten een hoofdschotel voor acht euro! Dit is een stad naar onze smaak: kasseistraatjes, veel fijne plekjes en terrasjes, niet te groot en overzichtelijk. We bezoeken het gratis poppen- en sprookjesmuseum, het marionettenmuseum en beklimmen de kasteeltoren. Nadien proeven we een lokale specialiteit: Trdelnik, een kaneelbroodje. We boeken nog een raftingtrip op de Vltava voor morgen. Bij de toeristische dienst raden ze het ons af met jonge kinderen, dus nemen we de lightversie. We komen laat op de camping aan en moeten nog eten. We steken het vuur dan maar aan terwijl de kinderen nog wakker zijn. Wat genieten we van hun gezelschap aan het kampvuur!

Halte voor de nacht

Onderweg overnachten we op de gratis camperparking in Leidersbach, Parkplatz an der Hofwiese. Onze eerste echte overnachtingsplaats is Camping Olšina in Černá v Pošumavi en die is top. Niet luxueus, maar bij het meer, met een stenenstrand vlak voor onze kampeerplek. We hebben een vuurplaatsje, een schaduwplek tussen de bomen voor de hangmat, en het sanitair is dik in orde.

Dag 4 / 5

Bobsleeën en raften

De route

Dag 4: we rijden twintig minuten naar Lipno Nad Vltavou, dan naar Český Krumlov en terug naar Černá v Pošumavi, richting camping. Dag 5: we rijden in een uur en een kwartier naar Kašperské Hory. We rijden ook een stukje door het nationaal park richting Kvilda.

Bezienswaardigheden

Dag 4: een dag op kindermaat. In Lipno Nad Vltavou – een skioordje waar je ’s zomers downhill kan fietsen, een hoogteparcours kan doen en kan bobsleeën – gaan we in de bobovka (bobslee): genieten! Volgende stop: Český Krumlov, waar we gaan raften. Een watervalletje en zes bruggen later meren we aan: veel te snel! Hoewel het een commercieel gedoe is, is het heerlijk om op de Moldau-meander te varen door zo’n mooi historisch centrum.

Dag 5: vandaag stond er een dagje Šumava National Park gepland, maar omdat het regent trekken we naar kasteel Kašperk (in Kašperské Hory) dat op maandag gesloten blijkt. Als troost trakteren we onszelf op overheerlijke taart in het gezellige Nebespan Cafe. Wat is de koffie hier gewéldig! We rijden een stukje door het gigantische nationaal park en maken een korte wandeling naar een uitkijktoren. Een houten wandelpad loopt een stukje het moeras in. Op de camping breekt de zon door. Zo kunnen we de tent morgen droog opbergen, want we gaan roadtrippen!

Camping Olšina

Dag 6 / 7

Bestemming

Unesco-geklasseerde dorpjes en het mooiste kasteel van Tsjechië

De route

Dag 6: We vertrekken richting oosten - via Český Krumlov - naar Holašovice, en dan naar Hluboka, České Budějovice, Telč (1,5 uur, de langste rit) en dan naar onze nieuwe camping in Jindris (3 kwartier).

Dag 7: We leggen we best lange afstanden af: het is 140 kilometer van de camping naar Telč, een rit van dik 2 uur dus, en na het bezoek daar rijden we naar Ždár Nad Sázavou, een rit van ruim 1 uur. Vandaar is het nog een halfuur rijden naar Sádek Lidmiluv Mlyn, waar we overnachten.

Bezienswaardigheden

Dag 6: Stijn en ik breken op vóór de regen. Na een korte picknick rijden we door Holašovice, een dorpje van de Unesco-lijst. Het regent, dus bewonderen we de barokke gevels van de huizen rond het typische, grote groene dorpsplein vanuit de bus. Dan rijden we door naar Hluboka, het mooiste kasteel van Tsjechië. We wandelen door de tuinen en beklimmen de toren. In České Budějovice eten we. Het leuk ingerichte historisch restaurantje Pansky Senk serveert superlekkere Tsjechische kost. We rijden nog een halfuurtje door richting Telč, een volgend Unesco-stadje van onze todolijst. Ook hier is het centrale marktplein volledig omringd door prachtige renaissance- en barokhuizen uit de 16de en 17de eeuw.

Dag 7: We vertrekken weer naar het middeleeuwse Telč en beklimmen de kerktoren. Dan rijden we naar Ždár Nad Sázavou, naar de Bedevaartskerk van Sint-Johannes van Nepomuk op de Zelená Hora. We zijn te laat voor een rondleiding (tot vier uur) en kunnen dus niet binnen. Maar het is er erg mooi, en we zijn al tevreden met een wandeling in het klooster.

Halte voor de nacht

Autokemp Jindřiš is een kleine, basic camping in het afgelegen Jindris. Maar zeker een meevaller voor één nacht. De nacht erna slapen we op Sádek Lidmiluv Mlyn: een Nederlands stel heeft hier een hotel in een oude vierkantshoeve, drie enorme camperplaatsen en een tentenweide. Het sanitair is in het hotel: we douchen uitgebreid zónder jetons. Een plekje om te onthouden!

Dag 8 / 9 / 10

Grotten en steden: Olomouc en Broumov

De route

Dag 8: van Sádek Lidmiluv Mlyn gaat het naar de Javoříčské Jeskyně-grotten, die op de weg naar de stad Olomouc liggen.

Dag 9: na ons bezoek aan Olomouc rijden we richting Reuzengebergte. De weg leidt een heel stuk door Polen en brengt ons naar Camping Bozanov.

Dag 10: we rijden naar het mooie Broumov, en dan naar Stolová Hora Ostaš.

Bezienswaardigheden

Dag 8: we kiezen niet voor de populaire Punkvagrotten (te reserveren), maar bezoeken de Javoříčské Jeskyně-grotten (reserveren niet nodig), die op de weg liggen, en zien twee gigantische, mooi verlichte zalen. Vanuit onze kleine camping bij Olomouc kunnen we morgen snel de stad in. In Amazonka bar in Livotel komt Google Translate van pas om te weten wat we kunnen eten. Superlekkere kost! We kruipen vroeg in bed, met gitaarmuziek op de achtergrond.

Dag 9: we staan snel in Olomouc centrum en beginnen aan de zoektocht: de kinderen moeten op tien plaatsen een poes zoeken voor hun verzamelkaart. Zo zien wij iets van de stad, die bulkt van de historische monumenten, zoals de Holy Trinity Column. Dan gaat het richting Reuzengebergte. Rond zes uur komen we aan in Camping Bozanov, bij de Poolse grens. Er is nog één plekje!

Dag 10: ’s Namiddags rijden we naar Broumov voor een hapje en een wandeling. Broumov en het klooster zijn mooi, maar het kloostercafeetje, Café Dientzenhofer, is super, met hun eigen koffieblend en pannenkoeken. Rond vier uur start onze wandeling in Stolová Hora Ostaš, met dezelfde vreemde rotsformaties als in de Adršpach-regio. De campingeigenaars adviseerden dit in plaats van het toeristischere Adršpach: een meevaller! Onze dochters stappen die 3,5 kilometer flink. Tegen zeven uur zijn we weer bij de bus. Morgen verhuizen we weer!

Halte voor de nacht

Camp In-Life in Livotel is een basic, aftandse kampeerwei, maar meer hebben we niet nodig.

Camping Bozanov ligt in een grote tuin rond een privéhuis. De eigenaars doen alles voor hun gasten en organiseren dagelijks activiteiten voor kinderen en volwassenen. Echt leuk!

Dag 11 / 12

De kelders van Stachelberg en tree walk in het Reuzengebergte

De route

Dag 11: van Camping Bozanov is het 55 kilometer rijden naar Stachelberg, richting Reuzengebergte (Krkonoše). We rijden verder door naar Vrchlabi, waar we een camping vonden die op de route ligt.

Dag 12: van Vrchlabi rijden we weer richting Reuzengebergte met een lunchstop in Černý Důl. En dan naar Janské Lázne voor de nacht.

Bezienswaardigheden

Dag 11: na wat zwempret vertrekken we richting Reuzengebergte. Bestemming: Stachelberg, een bunkercomplex dat het Tsjechoslowaakse leger in ’37 optrok als verdedigingslinie. Je kan met een Tsjechisch sprekende gids de (koude!) kelders bezoeken: 186 trappen naar beneden. De rondleiding is een aanrader. In Vrchlabi grillen we onze zalm bij warm onweer – half in de bus, half onder de luifel – terwijl het modderniveau stijgt…

Dag 12: we rijden richting Krkonoše voor een Tree Walk! Dit is met 45 meter de hoogste uitkijktoren van het land. Alles is hier splinternieuw. De wandeling erheen is op hoogte in de bomen, met leuke educatieve stops. Het uitzicht vanuit de toren is magnifiek, en we waaien heerlijk uit. Jolien en ik nemen de korte route naar beneden: een vijftig meter lange glijbaan! De meisjes genieten na in de speeltuin beneden. Een aanrader met jonge kinderen!

Halte voor de nacht

Euro Air Camp Vrchlabi: de speeltuigen zitten vol splinters, in het zwembad mag je ‘zwemmen op eigen risico’, het sanitair is stokoud en de plaatsen zijn drassig… jammer die vergane glorie.

Janské Lázne: we staan nu een dorpje verder, op een parkeerplaats in skioord Janské Lázne. Eindelijk een camperplaatsje! Dit is een pareltje.

Dag 13 / 14 / 15

Wandeling in het Reuzengebergte en rotsstad Parchovské Skaly

De route

Op dag 13 rijden we van de camperplaats om ons een kilometer verder weer op een betaalparking te zetten, aan de voet van de kabellift naar Černá Hora. Van daar is het zo’n 160 kilometer rijden naar Jičin.

Bezienswaardigheden

Dag 13: aan de voet van de kabellift naar Černá Hora vertrekt er een mooie wandeling van vier kilometer in een veengebied in Krkonoše Mountain National Park. De wandeling is moeilijk te vinden, maar uiteindelijk lukt het dankzij de wandel-gps. Het pad is afwisselend, deels met loopplanken boven mooi begroeide, moerassige grond. Na een snack in Hotel Černá Bouda keren we terug naar de kabellift en de bus. We rijden naar een kleine camping in Jičin. Morgen wordt een verwenmoment voor de kindjes, met een ijsje, verkleden, nagellak, en zandkastelen!

Dag 15: Prachovké Skaly is een rotsstad vlakbij, de bekendste in het Boheems paradijs. De ingang lijkt wel de Efteling-ingang op een topdag! Het beschermde natuurgebied bestaat uit vreemde rotsformaties. Hoewel we het lange pad (3,5 km) kiezen, blijft het druk. Daarna bezoeken we het centrum van Jičín en eten we in Hotel Jičin: weer een aanrader!

Halte voor de nacht

Camping Česky Ráj in Jičin is nogal chaotisch, zonder afgebakende plaatsen. We vinden een redelijk plekje met schaduw, maar het eten, het zwembad, de douches én de wifi zijn niet veel soeps. We blijven vanwege de goede sfeer en de vriendelijke mensen.

Dag 16 / 17 / 18

Op kastelenjacht, het Ossuarium en Kutná Hora

De route

Dag 16: vanuit Jičin zijn we in een kwartiertje bij Kasteel Kost, dan rijden we een halfuurtje naar Kasteel Waldstein, en weer een halfuur naar het Troskykasteel.

Dag 18: vanuit Jičin rijden we via Sedlec naar Camping Oase onder Praag.

Bezienswaardigheden

Dag 16: na een heerlijk ontbijt en wat zwemplezier op de camping start onze kastelenjacht. In het goed bewaarde, middeleeuwse Kasteel Kost zijn er verschillende toeren, verplicht met gids. Je kan de paleizenkamers bezoeken, de torens, het hele kasteel… en is er een folter- en een prinsessentoer! Natuurlijk doen wij de prinsessentoer (Tsjechische gids). We bekijken de rijwagens, de binnenplaats, de kapel en een prinsessenkamer! De meisjes zijn wég van de prinses. Bij Kasteel Valdštejn (Waldstein) kunnen we binnen zonder gids. De ruïnes liggen langgerekt over een heuvelrug en op het uiterste punt heb je een perfect uitzicht over Hruboskalsko. De ruïnes van het Troskykasteel blijken om halfzes te sluiten. Maar de unieke ligging, op twee heuveltoppen, bewonder je nog het best van op afstand. Morgen wordt een rustdag.

Dag 18: vanochtend vertrekken we naar Camping Oase, de enige die we vooraf hebben geboekt. Eerst rijden we nog langs het Ossuarium in Sedlec. Hier werden kunstwerken gemaakt (kandelaars, lusters, heuvels) van de beenderen van 40.000 overledenen. Morbide, maar knap. En toeristisch. Blijkbaar trekt dit mensen met tattoo’s aan! We eten bij Restaurace U Balánů en rijden naar Kutná Hora. Onderweg stoppen we bij een spiegelpaleis: dolle pret! We stappen via autovrije straatjes naar het jezuïetencollege en de kerk van Sint-Barbara.

Halte voor de nacht

Camping Oase (Praag) is een massabedoening, maar vlak bij Praag. De plek is ruim. Er zijn vijf speeltuinen, zwembaden... Geweldig voor de kinderen dus. Niet onze meug, maar efficiënt.

Dag 19 / 20 / 21 / 22

Praag, here we come!

De route

Van Camping Oase rijden we naar de P+R onder een winkelcentrum (grote campers moeten afzakken naar metrostation Opatov, niet ondergronds), vanwaar je per metro Praag in kan. Wij hoorden dat de inrit van de ondergrondse parking 2m20 hoog was, maar deze staat hier 2m aangegeven... Het lukt nipt met onze VW California!

Bezienswaardigheden

Dag 20 en 21: gisteren hebben we ons geïnstalleerd en genoten van de campingfaciliteiten, maar vandaag wordt ons eerste dagje Praag! Als we geparkeerd staan, ontbijten we in het winkelcentrum en kopen 24-uursticket voor alle openbaar vervoer. We rijden van metrostation Chodov naar I.P. Pavlova en stappen over op tram 22, die voorbij de belangrijkste bezienswaardigheden rijdt. We stappen af aan Ujezd en nemen het kabeltreintje naar de Petřín-uitkijktoren – net een kleine Eiffeltoren. Het zicht op Praag is magnifiek! We lopen de Petřín-heuvel af richting het Praagse kastelencomplex, voorbij het Strahov-klooster. Bij het Praags kasteel vinden we een restaurant via Tripadvisor: R.M. Rilke. Het is er geweldig lekker, heerlijk fris, en de bediening is supervriendelijk. Via leuke straatjes en trapjes lopen we richting Praags kasteel. We kuieren over de pleinen en staan vlak bij de Sint-Vituskatedraal, maar gaan nergens binnen. Via de Golden Lane lopen we weer naar buiten.

Op onze tweede dag Praag gaat alles heel vlot en snel. De eerste stop is het Dancing House, dan nemen we de tram naar de John Lennonmuur, een ‘verborgen’ parel. We stoppen ook bij Karlův most, Karlova, Old town square, met astronomische klok. We kijken naar de straatartiesten en wandelen naar ‘Man hanging out’ en het Kafka-monument. Het eerste is een standbeeld dat hoog in de lucht hangt: het verbeeldt Freud die twijfelt of hij zich zou laten vallen of niet. Het Kafka-monument is een gigantisch standbeeld dat elke 15 seconden geluidloos draait, laag per laag: geweldig! We eten in een fastfoodrestaurant, Výtopna: er ligt een minispoor over het hele restaurant en treintjes doen de drankbediening. Fantastisch voor de kinderen! Rond zes uur zijn we weer op de camping. Wat kan je met onze kinderen al fijn citytrippen. Morgen plannen we een rustdag in: zwemmen, spelen, genieten!

Camping Oase (Praag)

Dag 23 / 24 / 25

Aquapalace, Pilsen... en België

De route

We rijden nog naar Aquapalace Praag en naar Pilsen, en dan is het tijd om terug naar huis te rijden. Richting Duitsland dus. We rijden tot halfnegen (344 kilometer) en vinden een slaapplaats op parking Wertheim, net voor Frankfurt. Iets voor de middag vertrekken we verder richting westen op de A3. De rit verloopt vlot. Op één tussenstop na gaat het rechtstreeks vijfhonderd kilometer naar huis!

Bezienswaardigheden

Dag 23: op het programma vandaag: Aquapalace Praag, een waterpretpark! Ideaal bij dit regenweer, maar we zijn niet de enigen met dat idee... Het is aanschuiven aan de glijbanen. Rond vijf uur vertrekken we richting Pilsen (Plzen), Europese culturele hoofdstad van 2015. We stoppen op camping Ejpovice.

Dag 24 en 25: vandaag gaan we naar Pilsen. De meningen over deze stad zijn gemengd. Begrijpelijk: er is een grote autobaan vlak bij het centrum, en de buitenstad oogt grijs en saai. Vanaf de parking lopen we richting centrale markt via een geweldig park met maskers en een vijver vol vis en kunst. Het marktplein is megagroot, wat niet opvalt door de grote Sint-Bartholomeüskathedraal in het midden. We beklimmen de toren en gaan naar een cadeauwinkeltje (dat ik wil leegkopen), maar gezellige winkelstraatjes zijn hier niet. Na onze maaltijd bij Svejk vertrekken we… richting België.

Halte voor de nacht

Camping Ejpovice, tien kilometer ten oosten van Pilsen.

Wertheim: gratis parking en de ultieme tussenstop: vlák bij de A3, dus geen omweg. Er is een ‘Erwin Hymer World’ vol mobilhomes en campers en een designeroutlet ‘Wertheim Village’ met tot 60% korting (beide gesloten op zondag). Voor de kinderen is er het knotsgekke Toppels Haus, een huis-op-zijn-kop.

7x Praag

Nog meer zien van Praag? Zet deze bezienswaardigheden dan zeker op je lijstje!

1. De Praagse burcht is niet alleen een icoon van de stad, maar ook de locatie van gratis evenementen. Tijdens de zomermaanden trakteert de stad er op jazzconcerten en andere voorstellingen!

2. Kasteel Vyšehrad: De Praagse Burcht is terecht een populaire halte in Praag, maar de stad telt nog een bijzonder kasteel: in het zuiden van Praag kan je ronddwalen op de terreinen van kasteel Vyšehrad. Het kerkhof is een aanrader. Veel beroemde figuren uit de Tsjechische geschiedenis vonden hier hun laatste rustplaats te midden van schitterende mozaïeken en art-deco-ornamenten.

3. Het Strahovklooster heeft alles voor een cultureel verantwoord uitstapje: een prachtige kerk, een fascinerende schilderijengalerij en een eigen brouwerij met uitstekende bieren. Kunst, architectuur en bier onder één dak!

4. Fotografie op hoog niveau: De laatste jaren is de belangstelling voor fotografie in Praag pijlsnel gestegen. Vandaag eert Praag zijn fotografisch talent in galerijen zoals The Prague House of Photography, The Leica Gallery en de Galerie Fotografie Louvre.

5. Op het eiland Kampa in de Vltavarivier kan je wandelen in het groen, moderne Tsjechische kunst bewonderen in het Museum Kampa en even uitrusten op een terrasje met uitzicht over het water en de Karelsbrug.

6. De Praagse zoo is één van de mooiste dierentuinen van Europa: ideaal voor een rustige daguitstap. Op de hoger gelegen delen heb je een prachtig uitzicht over de stad.

7. De wijk Vinohrady is de thuishaven van het jonge, hippe publiek in Praag. Voor bijzondere winkeltjes, kunstzinnige koffiebars en biosnacks moet je hier zijn. Laat je blik naar boven afdwalen als je Vinohrady verkent: hier tref je de mooiste huizen aan.

Tips

• Op de autowegen en snelwegen in Tsjechië is een tolvignet verplicht. Dit vignet is verkrijgbaar aan de grens, in de postkantoren en in grote tankstations: 12 euro voor 10 dagen, 18 euro voor 1 maand, 58 euro voor een jaar.
  • Overdag moet je met je dimlicht of dagrijlicht (ook led) rijden.
  • Als je hier geld afhaalt, duid dan ‘afhalen zonder wisselkoers’ aan, zodat je Belgische bank de wisselkoers regelt. Als de lokale bank de koers regelt, maak je tot 10% verlies: de banken rekenen hier meer marge.
  • Op restaurant kies je hier een hoofdgerecht, maar door bijgerechten te nemen (groentes, aardappelen) kan je je eten ‘tunen’- handig met kindjes.
  • In Tsjechië zijn vele zaken nog niet vertaald naar het Engels of Duits… Soms is het handig om een vertaalapp als Google Translate te gebruiken. Of neem een ouderwets woordenboekje mee!
  • In Tsjechië is het verboden om blauwe bessen en ander fruit te plukken: daar staan zware boetes op.
  • Bij de toeristische dienst kan je een boekje voor de kinderen kopen, waarin je stickers en stempels verzamelt van alle toeristische attracties in Tsjechië. Een aanrader, ook voor grotere kinderen.
Praag

Auteur van dit artikel

Nele Steens

Camperaar sinds 2007

Met

partner Stijn Bieseman en dochters Jolien en Aster

Ervaring

Nieuw-Zeeland, Slovenië, Westkust van Amerika, 3 maanden naar de Baltische Staten en Scandinavië

Voertuig

Volkswagen California

Op haar bucketlist

Istanboel en Ierland

deel Artikel

Word lid voor 39€

Op zoek naar kwalitatieve invulling van je vrije tijd?

Word lid van Pasar en ontdek een wereld vol boeiende activiteiten, inspirerende reizen en gezellige samenkomsten. Met Pasar geniet je van een gevarieerd aanbod aan uitstappen en evenementen, afgestemd op jouw interesses en wensen. Sluit je aan bij onze warme community en beleef onvergetelijke momenten samen met andere enthousiaste leden.