Vignetten, tol en tankstations

In Europa gelden in de diverse landen nog steeds talloze eigen verkeers- en gedragsregels, tolsystemen, milieuzones…, waar je als vakantieganger maar beter rekening mee houdt. Mag ik deze milieuzone binnen, en onder welke voorwaarden? Moet ik al tol betalen voor ik vertrek? En is gasolina diesel of benzine? No stress, Pasar beantwoordt al je vragen.

MILIEUZONES

Denk aan je vignet

In Europa duiken steeds meer milieuzones of gebieden met een zogenaamde ‘stadstol’ (Londen, Stockholm, Milaan,…) op, zones waar er omwille van milieu-eisen toegangsbeperkingen gelden. In onder andere Duitsland en Frankrijk moet je een passend milieuvignet hebben, in Italië is soms via nummerplaatherkenning de toegang geregeld. Op magazine.vab.be/mobiliteit/milieuzones-europa/ vind je een beknopt overzicht. Meer gedetailleerde informatie per land in onze landenfiches.

TOL

Check vooraf of je je moet registreren

In de meeste Europese landen moet je tol betalen om gebruik te kunnen maken van bepaalde (snel)wegen. En er worden daarbij diverse systemen gebruikt: in Frankrijk, Griekenland, Italië,… betaal je per traject aan een tolpoort, via een badge of via een website. In Portugal kan het voor buitenlanders ingewikkeld zijn, onder andere omdat niet overal bankkaarten aanvaard worden, en ook omdat je op bepaalde trajecten enkel elektronisch (na voorafgaande registratie) kan betalen.
In Oostenrijk, Zwitserland en Slovenië koop je dan weer een vignet met een ‘toegangsrecht’ voor een bepaalde periode. Dergelijke vignetten zijn onder meer te koop aan de grensovergangen, en controle gebeurt meer en meer via nummerplaatherkenning.
In Zwitserland moeten caravanners voor zowel trekkend voertuig als voor de caravan een vignet aanschaffen, campers met MTM +3.5 t moeten in Oostenrijk – net als het vrachtverkeer – een GO-Box gebruiken, eveneens te koop aan de grens.
Die verschillende regels in verschillende landen betekenen dat je niet enkel rekening moet houden met het land van je bestemming, maar ook met de landen waar je onderweg doorrijdt.

TANKEN EN BETALEN

Gazoil vs. gasolina

De brandstoffen waar onze auto’s en campers op rijden zijn meestal goed verkrijgbaar, met uitzondering van LPG en CNG in sommige landen. Reservebrandstof meenemen in een jerrycan kan verboden zijn, of slechts toegelaten in beperkte hoeveelheden.

  • Een goed overzicht van de courante brandstofprijzen in Europa vind je op de blog van Touring:
  • Bij tanken van LPG is soms ook een specifiek verloopstuk nodig, zie www.mylpg.eu/adapters/
  • En voor elektrisch laden is over het algemeen het netwerk van laadpalen nog onvoldoende uitgebouwd buiten de steden voor comfortabel reizen.

Soms is de lokale benaming van de brandstofsoorten en de octaangetallen en biobrandstofgehaltes voor ons niet altijd duidelijk, met vergissingen tot gevolg. Met Gazoil wordt vaak diesel bedoeld, maar in Spanje bijvoorbeeld betekent gasolina juist benzine! En in Portugal is gasolina benzine en gasóleo is diesel.

Let ook op voor de speciale, goedkopere taksvrije diesel – bedoeld voor landbouwmachines bijvoorbeeld – die in bepaalde landen te verkrijgen is, maar niet toegestaan voor ons als toerist. Zo is in Kroatië plavi dizel of eurodiesel plavi tanken geen goed idee, net zo min als de avgiftsfri in Noorwegen.

Tot slot is het van belang te weten dat bij het tanken met een bankkaart er vaak eerst als borg (preautorisatie) een bepaald standaardbedrag van 100 à 150 euro op de rekening gereserveerd wordt, om zeker te zijn dat het kaartsaldo voldoende is voor betalen van een volle tank. Meestal wordt binnen 20 minuten het bedrag waarvoor is getankt, afgeschreven en de rest van het geld weer vrijgegeven, maar soms kan het ook een paar dagen tot wel twee weken duren voor het gereserveerde bedrag weer kan worden gebruikt.