De luchtkwaliteit van je uitstoot verbeteren met ​AdBlue®

Om de luchtkwaliteit te verbeteren beperkt de Europese Unie de uitstoot van schadelijke stoffen aan de hand van de ‘Euronormen’. Bij elke nieuwe Euronorm worden de grenzen voor de uitstoot van dieselvoertuigen strenger. De VDA – de unie van de auto-industrie – wil aan de strengere Euronorm 6 (geldig sinds september 2015) voldoen dankzij SCR-technologie met AdBlue®

103

Wat is SCR-technologie?  

SCR-technologie (Selective Catalatyc Reduction) verlaagt de uitstoot van stikstofdioxide bij dieselmotoren door de uitlaatgassen te verwerken: een katalysator zet stikstofdioxide om in de onschadelijke stoffen waterdamp en stikstof, door toevoeging van AdBlue®. Zo verlaagt de impact van je dieselauto op het milieu. 

En wat is AdBlue®?

AdBlue® is de commerciële naam van AUS32, de vloeistof die schadelijke stikstofdioxiden splitst in stikstof en water, twee onschadelijke stoffen. Ze pakt in combinatie met SCR-technologie maar liefst 85% van de stikstofdioxiden in dieseluitstoot aan!

Wanneer en hoe moet ik AdBlue® tanken?

Alle autoconstructeurs behalve Fiat hebben afgesproken om voertuigen met de SCR-technologie aan Euronorm 6 te laten voldoen door toevoeging van AdBlue®. Zulke campers hebben naast een brandstoftank ook een AdBlue®-tank (15 à 20 liter).

De vloeistof is verkrijgbaar bij alle tankstations en je kan ze zelf bijvullen. De opening van de tank zit naast die van de dieseltank en is duidelijk gelabeld. Net als bij brandstof geeft een lampje op het dashboard aan wanneer het tijd is om bij te vullen.

Het eerste signaal krijg je zo’n 1.200 km vóór de tank leeg is. Hierna krijg je nog een waarschuwing bij 400, 320 en 240 kilometer. Vanaf 200 kilometer blijft het lampje branden en klinkt er een waarschuwingssignaal. Als de tank leeg is, zakt de maximumsnelheid automatisch naar 50 kilometer per uur. Als je dan je motor uitschakelt, kan je niet herstarten. Met een volle tank (15 à 20 liter) kan je afhankelijk van de rijstijl 8.000 à 10.000 kilometer rijden.

Waarom heeft mijn Fiat Ducato geen AdBlue®-tank?

Bij de meeste merken moet je AdBlue® toevoegen. Bij Fiat is dat niet nodig dankzij de LPEGR-technologie (Low Pressure Exhaust Gas Recirculation). Hierbij worden opgevangen uitlaatgassen teruggebracht naar de verbrandingskamer. De NOx-uitstoot verlaagt door een lagere verbrandingstemperatuur en brandstofbesparing door hoger rendement van de turbine. De Fiat Ducato heeft dus noch een AdBlue®-tank noch AdBlue® nodig.

Mijn motorhome heeft geen AdBlue®-tank. Moet ik die laten installeren? 

Nee, oudere voertuigen vallen onder de oudere wetgeving. De Euronorm 6 geldt voor fabrikanten: zij moeten die wet toepassen op alle voertuigen die nieuw op de markt komen.

Hoeveel kost AdBlue®?

De prijs voor een volle tank hangt af van de tankinhoud en de leverancier. Als je de vloeistof zelf bijvult, kan je een bus van 10 liter kopen vanaf 13 euro, al verschillen de prijzen sterk per verkooppunt. Opgelet: Op de bus moet duidelijk vermeld staan ‘AdBlue® volgens ISO 22241’. Als je het bijvullen door een professional laat doen, betaal je een stuk meer.

 

Tekst Wout Versaevel