De verschillende types motorhomes

Een motorhome, kampeerauto, camper of hoe je het ook noemt, is een voertuig dat uiterst geschikt is voor mensen met zwerversbloed in de aderen.

3

Een wagen als een grote bestelwagen, handiger in het verkeer dan een auto met caravan en waarmee men ook gemakkelijk cols kan beklimmen. Nadeel kan dan eventueel de afmetingen zijn want zo’n wagen is al snel 6 meter of meer lang, 2,30 meter breed en zo’n 3 meter hoog. Daarmee kom je dan ook niet overal door natuurlijk.

Vertrekken wanneer je even tijd hebt, je een weekendje vrij hebt en “wel zult zien waar je terechtkomt”. Deze zwervers willen zich niet zomaar enkele dagen op dezelfde plaats vastpinnen, maar gewoon rondtrekken en dat het liefst langs kleine en vooral kalme wegen.

Welk type motorhome je daarvoor kiest verschilt voor iedereen. Het budget, de familiale samenstelling en de gebruiksmogelijkheden spelen een belangrijke rol bij de keuze.

We kiezen daarbij uit o.a. een alkoofmodel (bovenslaper), een semi-integraal (originele cabine geïntegreerd in het woongedeelte), of een integraal (volledige opbouw op een chassis).
Voor hen die een pick-up bezitten, bestaat er bovendien een afzetunit zodat het voertuig bv. tijdens de week als werkmiddel kan worden gebruikt en in het weekend als motorhome.
Voor gezinnen zonder kinderen is er ook nog de campervan, zeg maar een omgebouwde en compacte bestelwagen, een kampeervoertuig met alle luxe, maar die qua afmetingen veel beperkter is dan de meer gangbare modellen die hiervoor werden opgenoemd.

Een motorhome kan je het hele jaar door gebruiken. Zo zijn de meeste uitstekend geschikt om op wintersport te gaan, maar evengoed te gebruiken om de zon op te zoeken in de hoogzomer. Een motorhome is nagenoeg volledig onafhankelijk, oa dank zij een eigen stroomcircuit, meestal op peil gehouden door één of meerdere zonnecellen op het dak.

Feit is dat een motorhome, welk type ook, steeds klaar staat om te vertrekken. In vele Europese landen zijn er heel veel camperparkings waar je terecht kan voor één of meerdere overnachtingen tegen heel betaalbare prijzen. Op campings kan je natuurlijk ook steeds terecht, of je campert ‘wild’ waar het kan!
Een minpunt die de aankoop eventueel kan verstoren, is naast de prijs misschien ook het rijbewijs. Je zit bij een camper namelijk snel aan een MTM van 3,5 ton, de limiet voor een rijbewijs B. Grote gezinnen zullen dan ook een grotere wagen nodig hebben, waarvoor een rijbewijs C noodzakelijk is (zie verder).

De verschillende modellen

Het alkoofmodel

Het alkoofmodel is eigenlijk een soort instapmodel. Het is een voertuig dat veel slaapruimte biedt op een eerder beperkte oppervlakte. Reeds vanaf een lengte van 5,50 meter heb je al snel de mogelijkheid om 4 tot 5 mensen te slapen te leggen, omdat je de alkoof boven de cabine kunt gebruiken als slaapplaats voor een koppel.

Het nadeel kan de hoogte zijn en de windgevoeligheid door de hoge opbouw waardoor er vaak ook een meerverbruik wordt vastgesteld. De aankoopprijs varieert natuurlijk volgens model, merk, inbouw en eigen wensen, maar begint toch al vanaf +/- 45.000 euro.

De semi-integraal

Een semi-integraal is een meer gestroomlijnd model waarbij de bestuurderscabine volledig in het woongedeelte is geïntegreerd. Vaak zijn deze types gebouwd op een ALKO-chassis, een wettelijk erkend en heel veilig “nieuw” chassis waarop het woongedeelte wordt gebouwd. Bij ALKO zaagt men net achter de cabine het originele chassis volledig af en plaatst men er met stevige verbindingen een nieuw, verlaagd en uiterst licht chassis op, dat op die wijze meer ruimte creëert in de camper, en via aangepaste vering en een breder achterspoor ook de wegligging en het rijcomfort verbetert.

Het nadeel van de semi-integraal kan zijn dat het al een duurdere reeks is, afhankelijk van het model, merk, inbouw vanaf zo’n 50.000 euro. Ze hebben bijna allemaal een vast bed achteraan, wat soms resulteert in een langer voertuig.

De integraal

Een integraal is eigenlijk de luxeversie onder de motorhomes die, zoals het woord zegt, integraal zijn opgebouwd vanaf een naakt chassis. Ook hier wordt steeds meer een ALKO-chassis gebruikt. Het gaat hier meestal over langere wagens die soms wel een extra large bed hebben en die uitgerust kunnen zijn met lederen zetels. Ze zijn zeer comfortabel uitgerust en daardoor uitstekend geschikt voor hen die bv. een rondreis door Europa willen maken en dus voor langere tijd onderweg zijn. Bij deze modellen is er geen beperking in uitbouw, maar de prijs is er dan natuurlijk ook naar. Voor een degelijk model, merk en inbouw mag je al snel rekenen vanaf zo’n 70.000 euro tot…… (zelf in te vullen!).

 Nadeel van dit model zijn vooreerst de prijs, maar ook de grootte. Zoek maar eens een parking voor een “bus” want dat formaat kunnen ze hebben. Door een stad of dorp rijden kan veelal alleen langs de ringweg waardoor je verstoken blijft van de charme van veel toeristische dorpjes. Dus moet je er voor zorgen dat je steeds fietsen bij hebt om een bezoekje te brengen aan een pittoresk stadje of moet je – als je al een passende parkeerplaats vindt - de verplaatsingen maken met het lokale openbare vervoer. Dit laatste heeft natuurlijk ook weer zijn charme.

De campervan

De van is weer een ander model dat, zoals hoger beschreven, heel compact is en zeer geschikt voor koppels. Heel handig in het verkeer en door nagenoeg iedereen te besturen door zijn eerder beperkte afmetingen. De luxe die je in de andere modellen hebt, is hier ook in eerder beperkte mate aanwezig maar je beschikt hier uiteraard niet over de woonruimte die de andere modellen bieden.

 Nadeel bij de van is in de eerste plaats de beperkte ruimte, wat minder leuk is als het regent en als je verplicht moet binnen blijven. Ook de prijs kan een nadeel zijn, want voor de ruimte die je hebt is de prijs hoog; reken voor een van op een bedrag vanaf zo’n 35.000 euro.

Verder bestaan er nog de afzetunits die eerder geschikt zijn voor kleine gezinnen en voor mensen die al een pick-up hebben, bv. bouwvakkers. Met dit type ben je eigenlijk het best af op een camping omdat je daar de unit kan laten staan en de pick-up hebt om uitstappen in de buurt te maken of gewoon om je boodschappen te doen.

Nadeel van dit type is het overhellen in de bochten doordat het gewicht hoog boven het middelpunt ligt. De prijs die je hiervoor moet neertellen begint vanaf zo’n 18.000 euro. Hier moet je uiteraard uitkijken welk type je kiest, want het moet passen op je eigen pick-up. Dat wil zeggen dat je niet zomaar voor eender welk merk kunt opteren.

Een perfect model voorstellen is niet mogelijk. Elkeen moet nu eenmaal voor zichzelf uitmaken wat hij wil en wat zijn budget en verwachtingen van een motorhome zijn.

Je kunt er bovendien voor opteren om een occasiewagen aan te kopen, maar dan moet je wel goed op je hoede zijn. Boven alles is dan belangrijk wat de reden van de verkoop van de wagen is. De meeste recente motorhomes worden verkocht omdat er zich een probleem voordoet met het gewicht.