
Meer veerkracht, graag!
De standaard vering van een camper is niet altijd genoeg om comfortabel mee te rijden. Hoe komt dat? En – nog belangrijker – hoe los je dat op? Hugo van Binsbergen, camperspecialist van de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC), geeft advies.
- Kamperen
Hoe werkt vering van een voertuig eigenlijk en welke vering vind je bij campers?
Hugo van Binsbergen: ‘Als je met je camper door een kuil rijdt, zorgt de vering ervoor dat je er soepel doorheen komt. Alleen zonder schokdemper blijft de camper eeuwig wiebelen. De schokdemper vangt de klap op en zorgt ervoor dat de vering weer op spanning komt. De vering is dus een samenspel tussen vering en schokdemper, ook wel de ophanging genoemd.
De meeste campers hebben bladveren op de achteras. Deze veer heeft de vorm van een boogvormig blad van verenstaal met een rechthoekige doorsnede. Het middelpunt van de boog ondersteunt de as van het voertuig en de uiteinden van de veer zitten vast aan het chassis. Op de vooras is er vanwege het stuur geen ruimte voor deze constructie. Daarom zit er meestal een veerpoot met schokdemper aan beide kanten. Campers met een Al-Ko chassis hebben achter vaak torsievering. Die werkt door de spanning die ontstaat als je een metalen buis draait, ook wel torderen genoemd. Aan het einde van een torsiestaaf zit een poot waaraan de wielen zitten. Tenslotte is er de jongste technologie: luchtvering. Wanneer je tegenwoordig een nieuwe camper koopt, heb je bij sommige modellen de optie om voor volledige luchtvering te kiezen. Bij luchtvering vangen opblaasbare ‘ballonnen’ de klappen op.’
Waarom zou je nieuwe vering onder je camper laten zetten?
Hugo van Binsbergen: ‘Veruit de meeste campers zijn gebouwd op het chassis van een Fiat Ducato. Deze onderstellen en dus ook de vering zijn gemaakt voor bestelbussen die soms zwaar beladen zijn, maar over het algemeen niet. Campers zijn altijd zwaar beladen. Alleen al de opbouw met keuken, sanitair, bedden en meubels weegt behoorlijk. En dan hebben we het nog niet eens over de kampeeruitrusting en de watertank… Met deze belading zijn de veren bijna maximaal ingedrukt en is er nog maar weinig veerweg over, terwijl je eigenlijk wil dat in de basissituatie nog een flinke wielbeweging mogelijk is naar boven en beneden. Er is een grote kans dat je het ontbreken hiervan voelt in het rijgedrag van je camper, bijvoorbeeld doordat de camper overhelt in bochten, laag op zijn wielen staat en erg gevoelig is voor zijwind. Ook kan het zijn dat de camper niet recht staat, omdat het gewicht niet gelijk verdeeld is. In de meeste gevallen drukt het grootste gewicht op de achteras, door de belading van de garage of een fietsenrek. Integralen en alkoven zijn juist weer vaak te zwaar aan de voorkant. Al het bovengenoemde kan je oplossen door je vering te laten upgraden. Compleet vervangen is eigenlijk bijna nooit nodig omdat vering niet snel slijt en bijna de hele levensduur van een camper meegaat.’
Welke opties heb je wanneer je de vering upgrade?
Hugo van Binsbergen: ‘De eerste stap is om je camper te wegen per as, zodat je direct ziet waar de vering hulp kan gebruiken. Als je het gewicht en de verdeling ervan niet kan aanpassen, dan is de volgende stap om te kijken welke verbetering er bij jouw camper past. In België geldt: na elke veeraanpassing moet je camper opnieuw gekeurd worden voordat je ermee de weg op mag. Pas na een geslaagde keuring is je voertuig officieel gehomologeerd. Daarom is het noodzakelijk om aanpassingen te laten uitvoeren door een COP-erkend bedrijf. Zij regelen meteen de nodige homologatie voor je, inclusief het nieuwe gelijkvormigheidsattest. Zonder dat attest kom je niet door de keuring. Bepaalde ingrepen, zoals het vervangen van een bladveer of een extra veer laten plaatsen bij een bladveer, worden niet goedgekeurd. We bespreken daarom alleen de aanpassingen die ook daadwerkelijk kunnen worden gehomologeerd.
Welke aanpassingen zijn dat? eerpoten vervangen in combinatie met een versterkte spiraalveer
Hugo van Binsbergen: Je kan veerpoten vervangen, in combinatie met een versterkte spiraalveer. Als je camper vooraan doorhangt, kan je de rijhoogte opnieuw verhogen met een FSD-schokdemper, in combinatie met een versterkte spiraalveer. Ook volledige luchtvering is een optie.
Hoe zit dat met een versterkte vering? Als de vering achter niet (meer) voldoende is, kan een hulpveer uitkomst bieden. Zowel bij bladveren als torsieveren kun je een hulpveer laten monteren die ervoor zorgt dat je camper hoger op zijn wielen komt te staan en het rijcomfort verbetert. Hulpveren zijn er in een paar soorten. Zo zijn er de zogenaamde SumoSprings, gemaakt van gesloten poluurethaanschuim. Microcellulaire bolletjes lucht in de veer zorgen voor het verend effect. SumoSprings zijn bedoeld voor campers die altijd zwaar beladen zijn. Een meer geavanceerde optie is hulpluchtvering. Bij bladveren worden luchtbalgen geplaatst tussen het chassis en de as van de camper. Een compressor pompt perslucht in de balgen, waardoor de veerweg wordt vergroot en de rijhoogte verandert. Doordat je de druk zelf kan aanpassen, is het een interessante optie wanneer je met een wisselende lading rijdt. Voor camperaars die er graag nog een schepje bovenop doen, is er de hulpluchtvering met twee luchtcircuits. Hiermee is het mogelijk om de luchtbalgen links en rechts afzonderlijk te bedienen. En dat is dan weer handig als het gewicht van de camper links en rechts niet hetzelfde is.
Een grotere ingreep is de bestaande vering van je camper vervangen door volledige luchtvering op de achteras voor een nog hoger comfort. De overtreffende trap is volledige volautomatische luchtvering op alle wielen met ieder een eigen luchtcircuit. Hiermee verbeter je niet alleen het rijcomfort, de stabiliteit en de hoogte van je camper, je oprijplaten zijn ook ineens verleden tijd. Met het systeem zet je de camper namelijk ook waterpas. De volautomatische luchtvering zorgt ervoor dat de rijhoogte, zowel in onbeladen als beladen toestand, steeds dezelfde is waardoor het rijgedrag in alle omstandigheden optimaal blijft. Om het in- en uitstappen te vergemakkelijken, kan de bestuurder dankzij de afstandsbediening zijn voertuig doen zakken.’
Waar kan je terecht voor een upgrade van je vering in België?
Hugo van Binsbergen: ‘In België moet elke aanpassing aan een voertuig worden gehomologeerd, dus je kan niet zomaar bij een willekeurige camperwerkplaats terecht voor het aanpassen van de vering. Er zijn twee gespecialiseerde bedrijven die zowel de aanpassing als de volledige homologatie voor je regelen: VanQuip in Gullegem en Trapmann Airsuspension in Kontich. Zij zorgen ervoor dat je camper na afloop een nieuw gelijkvormigheidsattest krijgt, zodat je zonder zorgen door de keuring komt.’
Hoe lang kan je met je nieuwe vering vooruit?
Hugo van Binsbergen: ‘Uiteraard hangt dit af van het gebruik en de belasting van je camper. Maar waarschijnlijk hoef je na de upgrade die je hebt gedaan niet meer opnieuw in vering te investeren. Spiraal- en bladveren gaan namelijk bijna een camperleven mee. Luchtvering gaat tussen de 80.000 en 150.000 kilometer mee, afhankelijk van gebruik. Schokdempers slijten sneller, na zo’n 60.000 kilometer of vanaf 5 jaar kunnen ze aan vervanging toe zijn. Je merkt dit als het rijgedrag van je camper verandert.’
Wat kost het?
Per camper, bouwjaar en systeem dat je kiest zal het afhankelijk zijn wat de prijs uiteindelijk is. Hier onder staan vanafprijzen inclusief montage.
- Veerpoten, in combinatie met versterkte vering op de vooras: € 2.500
- SumoSprings, per twee, vanaf € 800
- Hulpluchtvering op achteras vanaf € 2.400
- Volledige volautomatische luchtvering op twee assen vanaf € 10.900
- Homologatie per dossier : € 890