Hoe zullen we reizen na de coronacrisis?

Wat zijn de vakantiewensen van de Belgen nadat de quarantaine- maatregelen worden opgeheven. Volgens een wereldwijde enquête van Tripadvisor kijken 82% van de ondervraagden uit naar hun volgende reis, 63% is nu reeds online op zoek naar inspiratie waarvan 50% tot vijf uur per week hiermee bezig is.

Volgens een recente enquête van Tripadvisor zijn er meer reizigers die hun reis omboeken (61%) naar een later tijdstip dan dat ze het annuleren (17%). 38% procent veranderde zijn reisplannen omwille van de gezondheidsrisico’s, 27% omdat er reisrestricties van kracht zijn, 15% omwille van de angst om niet terug te kunnen keren en 13% omdat het hotel of bestemming dicht waren.

89% voelt zich op zijn gemak om internationaal te reizen binnen de 6 maanden na de crisis, 48% wil al binnen de 3 maanden reizen.  Volgens dezelfde enquête zullen meer mensen een roadtrip of strandvakantie ondernemen als hun volgende reis. 43% wil weer reizen om te ontspannen, 38% om herinneringen te maken met familie en vrienden en 33% om te ontsnappen aan de dagelijkse routine.

Volgende een gelijkaardige enquête van travelbase.eu** heeft de crisis voor 64% van de ondervraagden geen impact op het reisbudget dit jaar. 11% verwacht deze zomer enkel te mogen reizen in eigen land, 45% denkt ook te kunnen reizen in Europa.

De nieuwe reistrends voor 2020 
Glenaki Tourism Consultancy deed een navraag bij haar klanten, reisagenten en toeristische media om de nieuwe reistrends te verzamelen: 

  • Dichtbij bestemmingen zullen erg in trek zijn. Vooral reizen binnen België en Europa zullen op de agenda staan. Dichtbij bestemmingen verwachten zelfs een schaarste aan vakantiewoningen en familiekamers omdat het aanbod misschien kleiner zal zijn dan de vraag. Belvilla raadt haar klanten bijvoorbeeld aan om nu reeds te kijken welke woning men zou willen huren en dit direct te boeken als er iets meer duidelijkheid is over de reisrestricties.
     
  • Autovakanties gaan primeren op vliegvakanties wegens meer vliegangst en een beperkter  vluchtaanbod. Volgens de Tripadvisor enquête gaan mensen ook meer op roadtrip gaan. In de Vaucluse krijgt men al aanvragen om met een ‘deux chevaux’ door de wijngaarden te trekken.
     
  • Actieve vakanties krijgen een flinke boost (wandelen, fietsen, klimmen, kayakken,...) want we willen kilo’s kwijt, genieten van de natuur en de rust. Vendée Toerisme verwacht dat watersporten, zoals kitesurfkampen of een kayaktrip met overnachting in een tent in het moerasgebied, erg in trek zullen zijn. Zuid-Tirol zet dan weer volop in om wandelaars en mountainbikers te ontvangen.
     
  • Weg van het massa toerisme. In Malta,  waar de economie voor een groot deel afhangt van toerisme, zijn ze begonnen met een actieplan om het weer op te starten. Zo willen ze inzetten op kwalitatieve trips, waarbij de toeristen verspreid worden en aangezet worden om het eiland te voet of met de fiets te ontdekken of te genieten van het groene en eco-friendly zustereiland Gozo.
     
  • Vakantiewoningen en kleinere hotels, met een beperkt aantal kamers, veel privacy, gerund door een familie en gebruik makend van lokale biologische producten, staan boven op het verlanglijstje. De Belgische LOGIS HOTELS zien het zoekgedrag op hun website weer stijgen.
     
  • “B locaties” zitten in de lift. Mensen zullen minder geneigd zijn om naar drukke , populaire A-locaties te gaan zoals Amsterdam, de kastelen van de Loire of de Côte d’Azur. Leiden ziet zichzelf als het perfecte alternatief met een uitgebreide grachtengordel, een waaier aan musea maar dan zonder wachtrijen en gezellige steegjes waar je rustig kan flaneren. Ook de Vallée du Loir speelt deze troef uit, ze hebben bijna evenveel kastelen als de Loire vallei maar zonder de drukte en internationale bezoekers van over de hele wereld.
     
  • Op vakantie met vrienden, familie of multigeneratie reizen. Iedereen zit nu vast met zijn gezin en heeft nood aan contact met de vrienden, familie…. We verwachten dan ook dat de grotere vakantiewoningen snel zullen verhuurd worden.