Landenfiche Frankrijk

update juni 2023

Frankrijk is met verve het grootste kampeerland van Europa, met een scala aan campings: van kleine en rustige, tot grote (luxe)terreinen met talloze voorzieningen, huuraccommodaties, animatie, openluchtzwembaden, enz.

Reis- en voertuigdocumenten

  • Een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart, geen visum.
  • Minderjarige kinderen hebben een eigen identiteitsdocument (Kids-ID) nodig. En minderjarigen reizend zonder hun ouders of voogd moeten een copie van de identiteitskaart van een van zijn ouders bijhebben, een toestemmingsformulier is niet verplicht maar wel aanbevolen.
  • Belgisch rijbewijs bestuurder(s)
  • Een B-sticker op het voertuig is niet vereist, de landcode op de nummerplaat is voldoende. Heeft de kentekenplaat geen landcode (aanhangwagen, fietsendrager, oude nummerplaat), dan moet wel een B-sticker aangebracht worden.
  • Indien het voertuig niet op je eigen naam staat, bijvoorbeeld een leaseauto, laat dan door de eigenaar een machtiging opstellen en ondertekenen, bij voorkeur in meerdere talen.
  • Verzekering en verzekeringsbewijs: zowel voertuig als caravan/aanhangwagen + 750 kg MTM moeten desgevallend verzekerd zijn, het verzekeringsdocument telt als bewijs.

 

Verkeersregels

Enkele belangrijke verkeersregels, (licht) afwijkend van de Belgische:

  • Voor buitenlandse bestuurders worden, naast boetes bij overtredingen, ook strafpunten toegekend, en een totaal van meer dan 12 punten leidt tot een rijverbod in Frankrijk gedurende 1 jaar.
  • In Frankrijk geldt, net als bij ons, dat de bestuurder van een voertuig altijd in staat moet zijn om alle noodzakelijke handelingen uit te voeren die nodig zijn om veilig te kunnen rijden. Men is hierin zeer strikt: op basis van deze regel kan je als bestuurder in Frankrijk een boete krijgen als je tijdens het rijden bijvoorbeeld iets eet of drinkt, een sigaret rookt, make-up aanbrengt, iets uit het dashboardkastje pakt of onveilig schoeisel (teenslippers bvb) draagt.
  • Motorrijders mogen in elf Franse departementen, bij wijze van proef, op wegen met minimaal twee rijstroken in beide richtingen en een maximumsnelheid van minstens 70 km/h, tussen langzaam rijdende en stilstaande rijen auto's doorrijden, mits hiervoor voldoende ruimte is en de voertuigen in de file niet harder rijden dan 50 km/h. Het gaat om de volgende departementen: Parijs, Hauts-de-Seine, Seine-Saint-Denis, Val-de-Marne, Seine-et-Marne, Yvelines, Essonne, Val-d'Oise, Rhône, Gironde en Bouches-du-Rhône. (bron: VAB)
  • Het is verboden te roken in een wagen of camper met een kind onder de 18 jaar erin.
  • Het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed is net als bij ons 0,5 promille, maar voor jonge bestuurders, met een rijbewijs drie jaar of minder geleden behaald, is het beperkt tot 0,2 promille!
     
  • Bij paseren van fietsers moet je steeds een ruime, veilige zijdelingse afstand houden van 1.5 m buiten de bebouwde kom, 1 m binnen de bebeouwde kom. 
     
  • Gebruik van dimlicht of dagrijlicht overdag is verplicht, net als gebruik van alarmlichten bij sterk afremmen en in de staart van een file.
  • Op bergwegen heeft het zwaarste voertuig (of een voertuig met sleep) voorrang op het kleinere voertuig (of het voertuig zonder sleep). Bij gelijke omvang heeft stijgend verkeer voorrang op dalend verkeer.
  • Volle witte lijnen mag je onder geen beding overschrijden, zelfs niet met de wielen raken.
     
  • Voertuigen of slepen +3.5 t MTM of langer dan 7 meter moeten minstens 50 m veiligheidsafstand houden tijdens het rijden. Dergelijke voertuigen mogen ook niet op de linkerrijstrook komen als er 3 rijstroken in dezelfde richting zijn, tenzij om links af te slaan.
  • Hou steeds een veilige volgafstand van minstens 2 seconden, of 2 zijstrepen langs de snelweg: '1 trait danger': 1 streep = gevaar; 2' traits sécurité': 2 strepen = veilig.
    In de tunnels geeft men vaak met borden aan dat een veilige volgafstand van 150 meter moet aangehouden worden.
     
  • In Frankrijk wordt niet met haaientanden, maar met een lijn van dikke blokken aangegeven dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de dwarsweg. Daarnaast staat meestal een driehoekig verkeersbord met de tekst Cédez le passage (Voorrang verlenen).
  • Op de ringweg rond Parijs (Périphérique) moet je – uitzonderlijk – voorrang verlenen aan bestuurders van rechts die vanaf de opritten de ringweg oprijden.
     
  • Het is verboden stil te staan en te parkeren bij een gele volle lijn langs de rand van de rijbaan; bij een onderbroken gele lijn is net als bij ons parkeren niet toegestaan, evenals bij een rood-witte of rode markering van het trottoir.
  • Langs de weg mag je de nacht doorbrengen in een caravan of camper van -3.5 t htm op plaatsen waar personenwagens mogen parkeren, voor max. 7 dagen; campers +3.5 t htm moeten daarvoor op zoek naar een busparkeerplaats. Let wel: parkeren is toegestaan, niet kamperen! 
    24 uren parkeren en overnachten op parkeerplaatsen langs snelwegen mag ook. Houd er daarbij echter rekening mee dat tolkaartjes slechts max 24 u geldig zijn.
  • Tegen gevaarlijk of in 2de file parkeren kan drastisch worden opgetreden, met het inhouden van het rijbewijs.
  • Een losgekoppelde en geparkeerde caravan of aanhangwagen moet ’s nachts en bij slecht weer verlicht worden met lampen aan de zijkant, of met een wit licht aan de voorkant en een rood aan de achterkant. Als de aanhanger 6 m of korter is, volstaat één gecombineerd licht dat naar voren een wit licht geeft en naar achteren een rood.
     
  • Bij pech of een ongeval moet je een gevarendriehoek gebruiken als je auto niet goed op te merken is. Deze moet op de auto(snel)weg circa 100 m en op overige wegen circa 50 m achter het voertuig worden geplaatst. Het veiligheidshesje moet aan als je uitstapt.
  • Op snelwegen met péage mag je niet zelf je panne herstellen maar moet je hulp vragen, bijvoorbeeld via de praatpalen. Frankrijk kent geen nationale pechverhelpingsdienst.
     
  • Winterbanden zijn niet overal verplicht, maar wel aangeraden bij winterse omstandigheden. Als je op zomerbanden in winterse omstandigheden betrokken raakt bij een ongeval, kan je (mede) aansprakelijk worden gesteld. Bedenk daarenboven dat op doorreis in Luxemburg winterbanden wel verplicht zijn.
    Vanaf 1 november 2021 ben je in de Franse berggebieden: Alpen, Centraal Massief, Jura, Pyreneeën, Vogezen en Corsica wel verplicht om in de winterperiode van 1 november t/m 31 maart op winterbanden te rijden, tenzij je sneeuwkettingen meeneemt in de auto. Op deze kaart zie je waar precies de nieuwe regel geldt. Het gaat in totaal om 34 départementen.
    Telkens is er ter plaatse een verkeersbord - met een rode rand en een zwarte winterband en sneeuwkettingen erop – dat de zones zal aanduiden waar de winterbandenplicht geldt. Een onderbord kan eventueel aangeven dat de verplichting in gans het département van kracht is.
    Zie je geen bord dan, dan is er geen verplichting. En de winterbanden en de desgevallende sneeuwkettingen moeten enkel op de auto, niet op de aanhangwagen of caravan.
    De winterbanden moeten een minimale profieldiepte van 3,5 mm hebben en op de vier wielen zijn gemonteerd. 
    Nog tot 1 nov 2024 zullen banden met enkel het M+S-symbool ook als winterbanden worden getolereerd, daarna niet meer. Banden zonder erkend Alpine-symbool (3 bergtoppen + sneeuwvlok)  zijn namelijk officieel geen winterbanden.
    Het M+S-symbool ('modder+sneeuw) is enkel een informatieve indicatie aangebracht door de fabrikant om aan te duiden dat de banden goed bruikbaar zijn op modderige wegen en in sneeuw; maar deze banden voldoen daarom niet noodzakelijk aan de wettelijke vereisten van ‘winterbanden’ (ze zijn er niet officieel op getest). Na de datum van 1 nov 2024 moeten het banden zijn met het officiële sneeuwvloksymbool.
     
  • Sneeuwkettingen - op te leggen bij sneeuw of ijs (minstens op de aangedreven wielen, niet verplicht op de remorque of op de caravan)- zijn dus evengoed geaccepteerd en moet je dan in die zones verplicht in de koffer liggen hebben. Opleggen desgevallend minstens op de aangedreven wielen.Zelfs sneeuwsokken -alhoewel minder effectief in sneeuw en ijs- worden eveneens aanvaard.
    Soms, op bergpassen, is er een blauw bord (sneeuwkettingen zijn toegestaan): wat betekent dat hier bij sneeuw -in plaats van verplicht met sneeuwkettingen- als alternatief ook alleen met winterbanden mag worden gereden. Staat dat er op het onderbord echter chaînes à neige obligatoires (sneeuwkettingen verplicht), dan moet je, ook met winterbanden, bijkomend sneeuwkettingen monteren, minstens op de aangedreven wielen.
     
  • Aan tolpoorten is het verboden achteruit te rijden! Duw bij vergissing van tolpoort op de hulpknop, en iemand komt je helpen.
  • Rotondes zijn meestal voorrangswegen, aangeduid met het (voorrangs)bord. Je moet je rechterrichtingaanwijzer gebruiken bij het verlaten van een rotonde. Op een rotonde met meerdere rijstroken moet je de linkerrichtingaanwijzer gebruiken als je bij het oprijden onmiddellijk de linkerrijstrook wil gebruiken en vervolgens de rechterrichtingaanwijzer om terug van rijstrook te veranderen en de rotonde te verlaten.
     
  • Verkeersborden:
    De meeste borden zijn gelijkaardig aan wat we in belgië gewoon zijn, enkele bijzondere zie je hier bij ANWB.
    Bemerk bvb. het bord 'voorrang geven', met het onderbord 'Cédez le passage', het ronde bord met blauwe achtergrond en een getal als aanduiding van een verplichte minimumsnelheid en het blauwe vierkante bord met een getal dat een adviessnelheid aangeeft.
    Nieuw is het blauwe of zwarte bord met een witte ruit erop, aangebracht boven een rijstrook. Dit bord betekent dat de betreffende rijstrook voorbehouden is voor carpoolende automobilisten (2 of meer personen in de auto) en voor mensen met een elektrische auto. 
    Eenzelfde bord met een streep erdoor kondigt het einde van die voorbehouden rijstrook aan.

Kinderen:

  • Kinderzitje of zitkussen is verplicht tot 1,35 meter of 10 jaar.
  • Kinderen jonger dan 10 mogen niet voorin zitten, tenzij er geen achterbank is of als het om een tegen de rijrichting in gemonteerd kinderstoeltje gaat.
  • Tijdens het fietsen (ook achterop) moeten kinderen jonger dan 12 verplicht een fietshelm dragen.


Verplicht in/op de auto of camper:

  • Gevarendriehoek.
  • Fluohesje (verplicht voor bestuurder, aanbevolen voor passagiers).
  • Er mag tijdens het rijden geen apparatuur met een scherm, zoals een smartphone, tablet of dvd-speler, aanwezig zijn binnen het gezichtsveld van de bestuurder.
    Het gebruik van navigatieapparatuur is wel toegestaan, ook navigatie met smartphone.
  • De smartphone moet in dat geval steeds in een houder zitten en het scherm van de smartphone mag tijdens het rijden niet worden aangeraakt of worden gebruikt om berichten te lezen. De navigatie instellen of het toestel bedienen mag enkel als je reglementair geparkeerd staat, niet in een file bvb, of gestopt voor een rood licht.
    Bellen met de smartphone mag alleen handsfree via een carkit, evenwel zonder gebruik van oortjes of hoofdtelefoon.
  • Bij het gebruik van een smartphone om te navigeren moet ook een modus worden ingeschakeld waarin de weergave van berichten (mail, sms, whatsapp, etc.) wordt geblokkeerd tijdens het navigeren.
  • Ook is het gebruik van een hoofdtelefoon of oortjes (zelfs die van de carkit) steeds verboden.
  • Meenemen en gebruiken van radarverklikkers en van apparaten met signalering voor vaste flitspalen of trajectcontroles (zoals gps, telefoons, tablets en laptops) is verboden. Alle flitspaalinformatie moet van deze apparaten worden verwijderd.
  • Alcoholtesters moeten niet meer verplicht aanwezig zijn in de auto's.
  • Achter op campers +3.5 t MTM moeten de stickers 80, 100 en 110 aangebracht zijn; stickers onder meer bij tankstations in Frankrijk verkrijgbaar.
  • Dodehoekstickers voor campers +3.5 t htm:
    Vanaf 1 januari 2021 is een wet van kracht die bepaalt dat er dodehoekstickers moeten worden aangebracht op alle voertuigen, (ook op de aanhangwagens), wanneer die voertuigen en/of de aanhangwagens elk een toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg hebben! Niet dus als je rijdt met een camper met max. 3.5t HTM, zelfs niet als je daar een aanhangwagen mee trekt waardoor de HTM van de sleep boven de 3.5 t HTM uitstijgt.
    Deze stickers waarschuwen fietsers, voetgangers en andere kwetsbare weggebruikers voor de dode hoeken van de camper, voor de plekken rondom het voertuig die de bestuurder niet kan waarnemen. 
    Het gaat om speciale stickers van 25 cm hoog en 17 breed met de Franse tekst Attention - Angles morts. Er zijn twee courante varianten: een voor vrachtwagens, een voor bussen. Bij campingtrend.nl kun je ook een model met afbeelding van een camper aankopen, ook in een versie met zuignappen. 
    Pasar stelt anders voor om op campers de stickers 'bus' te kleven.
    Je moet 3 stickers aanbrengen op de carrosserie, op een hoogte tussen de 90-150 cm boven de grond: één sticker achterop, rechts van het midden en de andere twee aan beide zijkanten binnen 1 m vanaf de voorkant van het voertuig. Wanneer je camper met  HTM >3.5 ton een aanhangwagen trekt is het aan te bevelen om -voor alle duidelijkheid- ook op de achterkant van de aanhangwagen bijkomend zo'n sticker te kleven.
    De stickers kosten enkele euro's en zijn onder andere verkrijgbaar bij tankstations in het grensgebied en online.
     

Snelheidsregels

  • Algemene regel: bij zichtbaarheid minder dan 50 meter: op alle wegen max. 50 km/u.
  • Voor bestuurders die hun rijbewijs minder dan 3 jaar hebben, gelden lagere maximumsnelheden (zie verder *).
  • Verplichte minimumsnelheden op autosnelwegen: 80 km/u op linkerrijstrook en 60 km/u op andere rijstroken, tenzij anders aangegeven of bij overmacht.
  • Op delen van (snel)wegen kan, oa bij smogalarm, een tijdelijke snelheidsbeperking gelden, aangegeven op matrixborden boven de weg.
    Bvb: 'alerte pollution, vitesse limitée -20 km/h (smogalarm: de maximumsnelheid is verlaagd met 20 km/h).
  • Let op: veel snelheidscontroles gebeuren met anonieme flitswagens die tussen het verkeer rijden.
  • Er is in Frankrijk een streng snelheidsbeleid.

Snelheidsbeperkingen:
algemene regels

Bebouwde kom (***)

Buiten bebouwde kom

wegen met 2x2 rijstroken, zonder middenberm

Wegen met gescheiden rijbanen (middenberm) en 4 rijstroken

Autosnelwegen

Moto's > 80 cm³, met/zonder aanhanger

50

80; op een aantal wegen kan een bord 90 km toestaan.

(*: 80) 

 

90 (*: 80)

 

110 (*: 100)

130 (*: 110)

Personen-/bestelauto's, met of zonder aanhangwagen/caravan, toegestane maximummassa combinatie < 3.500 kg, 

50

80; soms kan een bord 90 km toestaan.

(*: 80)

90, (*:80)

110 (*: 100)

130 (*: 110)

Personen-/bestelauto's, met aanhangwagen/caravan, toegestane maximummassa combinatie > 3.500 kg

50

80; soms kan een bord 90 km toestaan.

(*: 80)

90 (*80)

90 (*80)

90

campers < 3.5 t MTM 50 80; soms kan een bord 90 km toestaan.

(*: 80)

90 (*: 80) 110 (*: 100) 130 (*:110)

Campers > 3.5 t MTM (**)

50

80; soms kan een bord 90 km toestaan.

(*: 80)

90 (*80)

100 (*80)

110

•(*): bij regen of andere neerslag, & altijd voor beginnende bestuurders die nog geen drie jaar in het bezit van rijbewijs zijn.
•(**): met stickers 80, 100 en 110 achteraan op de camper +3.5 t MTM
•(***): In Parijs en in tal van andere steden (Grenoble, Nantes, Lille, Montpellier, Bordeaux en Lyon) geldt nu vrijwel overal een maximumsnelheid van 30 km/h, aangegeven met borden als je een stad binnenrijdt.
 

De verkeersborden gelijken op de Belgische. Zie bij ANWB voor een selectie.

  • Diverse driehoekige gevaarsborden hebben in Frankrijk een gele in plaats van witte achtergrond.
  • De alternatieve routes van de Franse verkeersinformatiedienst Bison Futé, de zogenaamde 'Itinéraires Bis', worden aangegeven door groene borden met daarop naast de plaatsnaam het woord 'Bis' in een geel vakje of door gele borden met zwarte letters en 'Bis' met gele letters in een zwart vakje.
  • Een rond blauw bord met een wit getal erop (bijvoorbeeld 50) geeft een verplichte minimumsnelheid aan; een vierkant blauw bord met een wit getal geeft een adviessnelheid aan.
  • Onder bepaalde gebods- of verbodsborden kan een onderbord zijn geplaatst met een auto die een caravan trekt. Dat betekent dat het gebods- of verbodsbord erboven geldt voor voertuigen die een caravan of aanhangwagen trekken van meer dan 250 kg maar niet voor combinaties die zwaarder zijn dan 3.500 kg.
  • Een blauw bord met daarin een witte ruit duidt een gereserveerde rijstrook aan, tekst of pictogrammen zeggen voor welke auto's die rijstrook voorbehouden is: meestal voor bussen of taxi's, maar soms ook voor auto's met 2 of meer inzittenden (carpoolers bvb) of auto's met milieustickers. 
  • Auto's met een lpg-installatie zijn niet toegestaan in de tien kilometer lange tunnel Duplex A86 ten westen van Parijs en in de Kanaaltunnel tussen Frankrijk en Engeland. Dit wordt aangegeven met een verbodsbord met daarin de letters GPL. 

Praktisch ter plaatse

Taal:

Frans, met ook Baskisch, Bretons, Catalaans e.a. als minderheidstalen.
Met Engels kan je je vaak beredderen.


Douanebepalingen:

Er zijn beperkingen in de toegestane hoeveelheden alcohol en tabak die je als toerist mag invoeren.
Voor een overzicht van de toegelaten hoeveelheden per persoon, zie IATA.
Voor de beperkingen bij de terugkeer in België, zie de folder ‘Wijs op Reis’ van FOD Financiën.
 

Kamperen buiten de camping en langs de weg:

  • Overnachten buiten de camping is toegestaan mits toestemming van de eigenaar van het terrein, maar is verboden op de stranden en in beschermde landschappen.
  • Zonder plaatselijk verbod is het parkeren en overnachten in een camper of auto met caravan langs de openbare weg toegestaan gedurende maximaal 7 opeenvolgende dagen. Op parkeerplaatsen langs snelwegen is deze maximumtijd 24 uur. Kampeergedrag is daarbij niet toegestaan.
  • Op tolwegen is daarenboven het tolticket max. 24 uur geldig.
  • Op gemeentecampings - ‘camping municipal’ - worden vaak caravans met dubbele as niet toegestaan (bron: ACSI).

 

Elektriciteit: 230 V, verloopstekker is niet nodig

 

Tol in Frankrijk:

  • In Frankrijk moet je tol betalen op de meeste autosnelwegen, aan de ‘péages’, op een aantal bruggen (bijvoorbeeld Pont de Normandie, brug in Milau,…). en in sommige tunnels (Mont-Blanc-Tunnel oa.).
    Op de websites autoroutes.fr  of https://www.viamichelin.nl/ kan je de toltarieven voor jouw route zelf berekenen.
    Op https://www.autoroutes.fr/fr/les-principaux-tarifs.htm is een overzichtskaart van de toltunnels en -bruggen, klik op de brug of tunnel voor meer info
  • Er zijn 5 tariefklassen op de autosnelwegen, en de tolpoort detecteert automatisch tot welke klasse je voertuig behoort: https://www.autoroutes.fr/fr/classification-des-vehicules.htm .
    Auto's of busjes die qua afmeting tot categorie 2 behoren, maar die aantoonbaar voor gehandicaptenvervoer zijn aangepast en ingericht, worden gerekend onder categorie 1. Het voertuig moet duidelijk zichtbaar een gehandicaptenparkeerkaart of rolstoelsticker hebben, en een Europese gehandicaptenkaart moet getoond kunnen worden.Je moet je aanmelden bij de bemande tolhokjes, bij automatische tolpoorten kan je via de informatieknop om assistentie vragen.
    In de praktijk kan bij automatische tolpoorten de categorie-indeling van campers soms misgaan. Kies daarom waar mogelijk voor een bemand tolpoortje. Indien niet aanwezig, is het mogelijk bedrag en categorie te controleren bij de poort en wanneer nodig via de intercom iemand erbij te roepen als het niet klopt.
  • Sedert kort zijn er ook een aantal free-flow tolwegen, (flux libre genaamd),  tolwegen dus waar de voertuigen geregistreerd worden via nummerplaatherkenning en waar geen tolhuisjes meer zijn, oa op de A79. Je mag er ongehinderd en zonder vetragen de tolweg oprijden. Wellicht zal deze manier van tol betalen in de toekomst verder uitbreiden. Voor de betalingsijze op die free-flow autosnelwegen: zie hieronder pt 4.. 
     
  • Tol betalen:
    1. Tol kan je soms contant betalen, aan een bemande tolpost, of via een geldautomaat. Het aantal bemande poorten neemt af.
    Daarnaast is er de mogelijkheid om met sommige tankkaarten of met een creditcard (zoals Visa of Mastercard) te betalen, niet altijd met de gewone bankkkaarten Maestro.

    2. Vlugger en vlotter is het om met een télépéage-badge ‘Bip and Go’ (of Libert-t) te betalen. Je rijdt dan zonder te stoppen, tegen een trage snelheid, door de voorbehouden tolpoort (réservé), of via een andere poort met het pictogram, en de betaling gebeurt achteraf volautomatisch via domiciliëring van je bankrekening. En je kan er ook mee terecht op meer dan 450 parkings.
    In België kan je die badge o.a. aanschaffen bij VAB (gecombineerd voor in Frankrijk, Portugal, Spanje en optioneel ook in Italië): https://www.vab.be/nl/info-en-diensten/tools/telepeage ; of bij Touring deTopEurop tolbadge van Mango Mobilité (die naast Frankrijk ook in Spanje, Portugal en facultatief Italië werkt), : https://www.touring.be/nl/ledenvoordelen/telepeage-liber-t-frankrijk of bij Bip and Go zelf: https://www.bipandgo.com/nl/le-telepeage/
    De badge plaats je achter je voorruit en bij het passeren van de poort wordt automatisch het correcte tarief voor je categorie van voertuig toegepast.
    Naast de aankoop van de badge betaal je een vaste gebruikskost van 3 euro per maand, dit enkel in de maanden waarin je de badge gebruikt. Op het einde van de maanden waarin je de badge gebruikt ontvang je een elektronische factuur, met een detail van de afgelegde trajecten. Je moet de badge wel minstens 1 keer per 2 jaar gebruiken, anders wordt er een kost van 10 euro aangerekend voor niet-gebruik.
    Campers +3.5 t HTM kunnen echter geen gebruik maken van die tolbadges.

    3. Bemerk dat er dus een gecombineerde tolbadge Frankrijk/Spanje/Portugal/en (facultatief) Italië bestaat, vooral nuttig voor mensen die regelmatig naar een of meerdere van die landen reizen. Zie https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbereiding/tolbadge/hoe-werkt-het voor meer info. In België is die o.a. verkrijgbaar bij Touring en VAB.

    4. Tol betalen op 'flux libre' -trajecten kan op 3 manieren.
    Veruit de makkelijkste manier is met een Franse tolbadge (zoals de Bip&Go -zie hierboven-), waarmee je ook op ‘gewone’ Franse tolwegen zonder stoppen door de tolpoortjes kunt rijden. De betaling voor de flux libre-autoroute wordt dan automatisch afgeschreven via je tolbadge-abonnement.
    Je kan ook betalen via de speciale automaten op de stopplaatsen (aires d’autoroute) langs de betreffende Flux libre-weg. Deze bornes de paiement werken op muntgeld, bankkaart of creditcard.
    En tot slot kan je betalen via internet door voor vertrek of tot 72 uur na de rit je kenteken en betaalmiddel in te voeren.
    Het onhandige daarbij is wel dat je per traject de website van de specifieke tolwegbeheerder moet vinden en daarvan zijn er meerdere in Frankrijk.
    De betaalpagina voor de A79 bvb vind je hier.
    Betaal je niet of niet tijdig, dan riskeer je een boete.

 

Milieuzones in Frankrijk:

Er zijn in Frankrijk 2 soorten milieuzones of lage-emissiezones: tijdelijke en permanente, en elke stad of departement mag een eigen reglementering maken, wat ervoor zorgt dat de beperkingen stad per stad kunnen verschillen.
De permanente lage-emissiezones worden aangegeven met borden, de tijdelijk ingestelde milieuzones bij smog (erge luchtvervuiling verneem je via de plaatselijke media en via elektronische borden onderweg. Op dit kaartje zie je steeds of er tijdelijke milieuzone's ingesteld zijn. 

De stickers of ecovignetten (vignette Crit’Air) die de toegang regelen tot de zones zijn wel algemeen geldig, en je bestelt die het best bij de officiële site certificat-air.gouv.fr/. Deze site is helaas niet in het Nederlands, maar bij https://nl.ambafrance.org/Praktische-tips-voor-het-bestellen-van-het-Crit-Air-Ecovignet vind je een goede handleiding om je door het Franse bestelproces te leiden.
Bij de bestelling is een foto of scan van het inschrijvingsbewijs van je auto nodig.
De levertijd bedraagt ongeveer 10 dagen; tijdig bestellen is de boodschap.
Een tip: doorgaans komt er per e-mail binnen 4 uur een bevestiging van je bestelling en volgt binnen twee dagen de factuur. Op die factuur staat een afbeelding van de milieusticker die je kunt gebruiken als bewijs bij een eventuele controle, tot de sticker per post is bezorgd. Bevestig een kopie van de sticker op de voorruit en neem ook de factuur mee.
De sticker kost minder dan 5 euro, levering inbegrepen, en blijft onbeperkt geldig wanneer rechts op je voorruit gekleefd.
Aangezien de bepalingen rond de verplichting om een sticker te hebben, erg onoverzichtelijk zijn en ook nog eens verschillen van stad tot stad of van tijdstip tot tijdstip, is het aan te bevelen om gemakshalve de sticker aan te kopen als je er recht op hebt. Zo reis je gerust door Frankrijk en kom je niet voor verassingen te staan. Daarenboven is de Franse sticker ook geldig in de milieuzone van het Zwitserse Genève. 

Er zijn 6 soorten stickers, en de leeftijd (ouderdom) én de CO2-uitstoot (euronorm) van je voertuig bepaalt welke sticker voor jouw voertuig geldt. Kijk voor een overzicht op https://www.ecologique-solidaire.gouv.fr/sites/default/files/Vignette_TW_QualiteAir_Tableau_880x440.png .
Voertuigen van voor 1997 komen voor een milieusticker niet in aanmerking; voertuigen op LPG hebben ongeacht hun bouwjaar steeds recht op een paarse sticker.
Vul de gegevens van het voertuig (zie je inschrijvingsbewijs in op certificat-air.gouv.fr onder 'Connaître mon classement' / 'Determining my classification' om na te gaan in welke categorie je voertuig valt.

Voor elke milieuzone gelden regels of beperkingen welke voertuigen (vignetten) op welk moment de zone mogen binnenrijden.
Uitzondering zijn de voertuigen met een parkeerkaart voor andersvaliden, die wel een ecovignet moeten hebben, maar in de zones binnen mogen zonder rekening te houden met de beperkingen.
Ook voor oldtimers zijn er uitzonderingen mogelijk.

Steden met permanente milieuzones (ZFE):

  • Parijs: een lage-emissiezone (ZFE) permanent van kracht op weekdagen tussen 8 en 20 uur (niet in weekend en op Franse feestdagen), en voor voertuigen +3.5 t MTM alle dagen tussen 8 en 20 uur.
    De lage-emissiezone bestaat sinds 1 juni 2021 uit het centrum van de stad, begrensd door de boulevard périphérique (binnenring), de périphérique zelf en het gebied daarbuiten inclusief het bois de Boulogne en het bois de Vincennes, begrensd door de A86 (buitenring), en enkele gebieden buiten de A86. De A86 zelf valt niet onder de milieuzone. Zie voor meer informatie https://www.paris.fr/pages/la-zone-a-faibles-emissions-zfe-pour-lutter-contre-la-pollution-de-l-air-16799/. Het donkerder blauw gebied is de milieuzone.
    In deze uitgebreide milieuzone mogen alleen voertuigen met een milieusticker 0 t/m 3 rijden (dus niet 4 en 5). Deze zone wordt met borden aangegeven.
    Bij smogalarm (pic de pollution) kunnen er strengere maatregelen genomen worden waardoor het rijverbod dan kan gelden voor meer categorieën.
  • Lyon:
    Er is een permanente lage-missiezone (ZFE) ingesteld voor oude transportvoertuigen, bestemd voor goederenvervoer: vrachtwagens, bestelwagens.
    Voor deze voertuigen is een milieuvignetCrit’Air 0, 1 of 2 verplicht. Meer informatie op zfe.grandlyon.com (alleen in het Frans).
    Vanaf 1 januari 2023 geldt ook voor personenwagens een permanente lage-emissiezone (ZFE) die stapsgewijs wordt ingevoerd, volgens dit tijdschema: 
    1 januari 2023 Crit’Air 0 t/m 4;
    1 januari 2024 Crit'Air 0 t/m 3;
    1 januari 2025 Crit'Air 0 t/m 2.
  • Marseille: een permanente lage-emissiezone (ZFE) in een groot deel van de binnenstad. De milieuzone wordt stapsgewijs ingevoerd. Het tijdschema hiervoor is: 
    1 september 2022 Crit'Air 0 t/m 4;
    1 september 2023 Crit'Air 0 t/m 3;
    1 september 2024 Crit'Air 0 t/m 2.
  • Montpellier:
    Een permanente lage-emissiezone (ZFE) in  Montpellier en een tiental andere gemeenten (Montpellier Méditerranée Métropole). Deze geldt voor personenwagens en wordt stapsgewijs ingevoerd volgens dit tijdschema: 
    1 januari 2023 Crit’Air 0 t/m 4;
    1 januari 2024 Crit'Air 0 t/m 3;
    1 januari 2025 Crit'Air 0 t/m 2.
    Vanaf 1 juli 2026 vallen alle 31 gemeenten van de metropool vallen binnen de zone.
  • Nice:
    In de permanente lage-emissiezone van Nice (Métropole Nice Côte d'Azur) is een Crit'Air vignet vereist. Deze wordt stapsgewijs ingevoerd: 
    1 januari 2023 Crit’Air 0 t/m 4 (voertuigen tot en met 3.500 kg htm), Crit'Air 0 t/m 3 (voertuigen zwaarder dan 3.500 kg htm);
    1 januari 2024 Crit'Air 0 t/m 3 (voertuigen tot en met 3.500 kg htm), Crit'Air 0 t/m 2 (voertuigen zwaarder dan 3.500 kg htm).
  • Reims:
    In deze permanente lage-emissiezone van Reims en omgeving (Grand Reims) is een Crit'Air milieuvignet 0 t/m 3 vereist.
  • Rouen:
    De permanente lage-emissiezone van Rouen (Métropole Rouen Normandie) is een milieuvignet 0 t/m 3 vereist voor alle voertuigen. Moto's (voertuigcategorie L op het inschrijvingsbewijs) zijn nog vrijgesteld tot 31 augustus 2023.
  • Saint Étienne:
    Daar is alleen een permanente lage-emissiezone voor bestel- en vrachtwagens. Er zijn nog geen plannen bekend voor personenwagens.
  • Straatsburg:
    De permanente lage-emissiezone (ZFE) geldt ernvoor Straatsburg en omgeving (Eurométropole de Strasbourg). Voertuigen zonder Crit'Air worden vanaf 2023 niet meer toegelaten. Let op: De A4 en A35 lopen door de eurometropool en behoren tot de lage-emissiezone.
  • Toulouse:
    Daar is een permanente lage-emissiezone (ZFE).: alleen voertuigen met een milieusticker 0 t/m 3 mogen er rijden. Vanaf 2024 mogen hier alleen voertuigen met een milieusticker 0 t/m 2 rijden.

 

Gebieden met tijdelijke lage-emissiezone's

  • Annecy (Haute-Savoie): in 30-kilometer zones rondom het meer van Annecy.
  • Chambéry:
    In Chambéry, in het departement Savoiemogen bij aanhoudende extreme luchtvervuiling voertuigen zonder geldige milieusticker niet de weg op in de zone.
  • Clermont-Ferrand / Puy-de-Dôme (departement):
    Bij aanhoudende extreme luchtvervuiling is de milieusticker verplicht op alle wegen van Puy-de-Dôme. 
  • Grenoble / Isère:
    In oa Grenoble en omgeving, Grenoble-Alpes Métropole of Métropole grenobloise) is bij aanhoudende extreme luchtvervuiling de milieusticker verplicht op alle wegen en snelwegen van Isère of delen ervan.
  • Lille: de hele stad inclusief (deel)gemeenten (Lille (Rijsel), Hellemmes, La Madeleine (Berkem), Lambersart (Landbertsrode), Lezennes, Lomme, Marcq-en-Baroeul (Marke), Marquette-lez-Lille (Markette), Mons-en-Barœul, Ronchin, Saint-André-lez-Lille (Sint-Andries-Rijsel) en Sequedin).
    Bij aanhoudende extreme luchtvervuiling mogen alleen voertuigen met een milieusticker 0 t/m 3 de zone in. Het vignet is dan ook vereist op de snelweg A22 vanaf de Belgische grens en de snelweg door de stad richting Parijs.
  • Paris (tijdelijke zone):
    Binnen de grote ring van de rondweg A86.
  • Rennes: Het gebied binnen de ringweg (métropole de Rennes). 
  • Straatsburg (tijdelijke zone):
    Het hele stedelijke gebied van Straatsburg en omgeving, inclusief voorsteden en de snelwegen door de stad, kunnen uitgeroepen worden tot lage emissiezone.
  • Toulouse / Haute-Garonne (departement): het hele gebied binnen de ring (péréphirique) van Toulouse (A61, A62, A620).
  • Valence / Drôme (departement), met onder meer de steden Valence en Nyons.
    Let op: de A7 (autoroute de Soleil) loopt door Drôme en kan in geval van extreme luchtvervuiling ook tot een tijdelijke milieuzone behoren.

  • Overige milieuzones: bemerk dat in alle departementen onmiddellijk maatregelen genomen kunnen worden bij aanhoudende extreme luchtvervuiling: denk aan beperking van de maximumsnelheid en instelling van een tijdelijke milieuzone, met beperkingen geldig voor bepaalde milieuvignethouders. Dit wordt dan ter plekke meegedeeld in diverse media, onder meer de website van de prefectuur van het departement.

    Een kaartje met een overzicht van de actueel geldende tijdelijke milieuzones vind je hier.

 

Tanken, brandstoffen in Frankrijk:

  • Bij tankstations kan aan de kassa contant en met bankkaart worden betaald.
  • Goedkoper tanken doe je bij tankstations die niet langs de auto(snel)weg liggen, en bij tankautomaten is de brandstof vaak ook iets goedkoper, net als bij de tankstations verbonden aan de grote warenhuizen als Auchan, Super U, Leclercq, enz.
  • Houd er rekening mee dat Belgische bankpassen en creditcards soms niet bruikbaar zijn.
  • Maximaal 10 liter brandstof in een reservetank is toegestaan.
     
  • Benzine E5 - Euro 95 (SP95 E5/Sans Plomb 95/Eurosuper): loodvrije benzine met octaangetal 95 en maximaal 5% ethanol is langs de snelweg nauwelijks meer te verkrijgen en is vervangen door E10. Buiten de snelwegen is Euro 95 E5 beter verkrijgbaar. Benzine E10 -Euro 95 is overal goed verkrijgbaar.
  • Benzine E5-Superplus 98 (SP98 E5/Super Sans Plomb 98): loodvrije benzine met octaangetal 98 en maximaal 5% ethanol is goed verkrijgbaar.
  • Benzine E10 (SP95-E10/Sans Plomb 95-E10), loodvrije benzine met octaangetal 95 en maximaal 10% ethanol, is goed verkrijgbaar.
    Let op: Check voor de reis of je voertuig geschikt is voor rijden op E10.
    Auto's die niet op E10 kunnen rijden, tanken het best Super Sans Plomb 98 als E5-Euro 95 niet aan de pomp te verkrijgen is. Deze benzine met octaangetal 98 is duurder, maar kan zonder problemen worden gebruikt in voertuigen die normaal op Euro 95 rijden.
  • E85: 
    Let op: E85 (Super éthanol-E85/Sans Plomb E85/E-85) is een biobrandstofmix van 15% benzine en 85% bio-ethanol die uitsluitend is bedoeld voor speciale flexifuelauto's. Deze E85 wordt in Frankrijk steeds populairder en is inmiddels bij meer dan 2500 tankstations verkrijgbaar, maar is absoluut niet geschikt voor gewone benzineauto's. Tank je per ongeluk toch E85, rij dan beslist niet verder en laat de brandstof verwijderen om schade te voorkomen.
     
  • Diesel B7 (Diesel/Gazole/Gasoil) is goed verkrijgbaar.
    Diesel B10 met 10% biodiesel is er hier en daar ook, maar niet alle dieselauto's kunnen hier mee rijden.
  • Lpg (GPL/LPG/Autogas) is goed verkrijgbaar, zie https://www.mylpg.eu/
    Om lpg te kunnen tanken is een standaardaansluiting met een Italiënippel nodig.
  • Aardgas (CNV/Gaz Naturel) is zeer beperkt verkrijgbaar. Kijk voor een actueel overzicht op cngeurope.com of gebruik de app PitPoint om aardgasvulstations te vinden.
  • Elektriciteit: het netwerk van openbare laadpunten is nog niet helemaal dekkend, maar wordt steeds verder uitgebreid. Langs de snelwegen zijn snelladers geplaatst (laadtijd 20 tot 30 min.), zodat je je elektrische auto geregeld kan opladen.
    Toch vergt het reizen met een elektrische auto door Frankrijk nog steeds planning waarbij je niet alleen moet kijken naar beschikbare laadpalen, maar ook naar mogelijk afwijkende stekkertypen en laadpassen in Frankrijk. 
    Een overzicht van de laadpalen: chargemap.com, oplaadpunten.nl, plugsurfing.com, of zoek naar oplaadpunten via bijvoorbeeld de apps Chargemap en Plugsurfing of de websites bluecorner.be/nl/overal-europa-opladen/ of oplaadpalen.nl.

  • Voor een overzicht van actuele brandstofprijzen zie de blog van Touring: https://blog.touring.be/nl/artikels/benzineprijzen-europa .
    Op de site van ANWB vind je 2 informatieve kaarten over de kwaliteit (netheid/service/prijs brandstoffen,…) van de tankstations op de doorreisroutes naar het zuiden: https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbereiding/tankstations-langs-de-route
     

Autopech onderweg:
Frankrijk heeft geen nationale pechdienst. Bij pech of ongeval onderweg neem je contact op via de praatpaal, in andere gevallen kan je het alarmnummer van je reisverzekering contacteren of hulp vragen via de politie.
 

Noodnummers:

  • 112: algemeen alarmnummer
  • 17: politie
  • 18: brandweer
  • 15: ambulance (in grote steden)
     

Veiligheidstips:
bron: Diplomatie.Belgium.be

  • Wees voorzichtig op snelwegen en rustplaatsen. Dieven gebruiken verschillende trucjes om auto's te stelen. Ze doen zich voor als slachtoffer van een ongeval of panne of willen je helpen. Stap niet uit uw auto en zet uw reis verder.
  • De autosnelweg A1 is regelmatig het toneel van overvallen, vooral tijdens files.
    De daders, te voet of per scooter, verplaatsen zich tussen de voertuigen, slaan een autoruit in aan de passagierskant om een tas te stelen ofwel aan de bestuurderskant om de auto helemaal over te nemen. Laat waardevolle zaken (handtassen, computers, tablets, enz.) niet op de passagiersstoel of de achterbank achter. Leg ze onder je stoel of op de grond.
     

Gezondheid & Noodsituaties:

Zorg altijd voor een goede reisverzekering.
Bij specialistische zorg of ziekenhuisopname: contacteer steeds direct de noodcentrale van je ziekenfonds. Bewaar dat nummer in je gsm.
Neem steeds voor jezelf en al je reisgenoten een Europese ziekteverzekeringskaart (EZVK) mee. Je kan ze aanvragen bij je ziekenfonds. Op deze EZVK staat ook het telefoonnummer van de alarmcentrale van je ziekenfonds.
Met deze kaart heb je recht op noodzakelijke medische zorg bij ziekte of een ongeval tijdens je verblijf en weten ziekenhuizen, huisartsen, apothekers en andere zorgverleners dat hun rekening betaald wordt door de mutualiteit. Soms is het daardoor niet nodig om geld voor te schieten.

In geval van ernstige nood (ongeval, arrestatie, sterfgeval, …) én wanneer je geen andere hulplijnen beschikbaar hebt kan je contact opnemen met het Belgisch Ministerie van Buitenlandse Zaken, telefoonnummer: +32 (0)2 501 81 11. Je kan ook vooraf je buitenlandse reis melden bij https://travellersonline.diplomatie.be/, om in geval van plaatselijke problemen vlot bijstand van de Belgische overheid te krijgen.

Voor informatie en eventuele ondersteuning ter plekke kan je ook terecht bij de Belgische Ambassade in Parijs op het nummer +33 1 44 09 39 39, of met een e-mail naar paris@diplobel.fed.be
Uitsluitend voor dringende gevallen (ongevallen, verlies/diefstal van documenten enz.) na de werkuren en tijdens het weekend: noodnummer +33 6 84 53 19 44.
Alle contactgegevens van onze ambassades en consulaten in het buitenland, alsook die van de ambassades en consulaten in Brussel vind je op diplomatie.belgium.be.

Neem speciale geneesmiddelen in ruim voldoende mate mee (in de originele verpakking), en maak zelf een reisapotheek met je reguliere geneesmiddelen.

Reizigers die geneesmiddelen gebruiken die onder de Opiumwet vallen (zoals bepaalde slaapmiddelen, kalmeermiddelen, ADHD-middelen en sterke pijnstillers), moeten voor deze geneesmiddelen een zogenaamde Schengenverklaring bij zich hebben. Reizen met deze geneesmiddelen zonder verklaring is strafbaar. Op http://www.travellikeapro.be/mag-mijn-medicatie-zomaar-mee-op-reis/ is te lezen welke geneesmiddelen onder deze Opiumwet vallen en hoe de verklaring kan worden aangevraagd. Deze verklaring is 30 dagen geldig na de opgegeven ingangsdatum. Vraag de verklaring minimaal 2 weken voor vertrek aan.

Andere gezondheidsadviezen:

Let op voor tekenbeten bij het wandelen of kamperen in de natuur, vooral in de periode van april tot november. Dan zijn teken het actiefst. Zij kunnen  de ziekte van Lyme overbrengen en ook tekenencefalitis komt voor, vooral rond Metz, Nancy, Straatsburg en Mulhouse.  Tekenbeten vermijden is dus van groot belang. Tekenencefalitis is een hersenontsteking die wordt veroorzaakt door een virus, overgedragen eventueel via een teek. Je kan ertegen worden ingeënt, wat wordt aangeraden bij een langer verblijf in de natuur.
Omdat encefalitis ook kan worden overgedragen via rauwe melk van koeien, schapen of geiten, wordt geadviseerd geen producten te eten die zijn gemaakt van rauwe melk, zoals sommige kazen.
 

Je huisdier in Frankrijk:

  • Op de meeste campings en in pretparken is een hond welkom, vaak op voorwaarde dat hij aangelijnd blijft. In restaurants mag een hond soms niet binnen, maar eventueel wel op het terras.
  • In de bossen mag een hond vaak loslopen – hou er wel rekening met de jacht – op de stranden zijn er duidelijke richtlijnen en op drukke stranden zijn ze vaak niet welkom in het hoogseizoen.
  • Identificatie: een hond of kat heeft een EU-dierenpaspoort nodig, verkrijgbaar bij de dierenarts. Dit paspoort bevat naast de beschrijving van het dier ,de naam en het adres van de eigenaar, het registratienummer van de chip en het bewijs van inenting tegen rabiës. Er is ook ruimte in het paspoort voor een gezondheidsverklaring en andere behandelingen of inentingen.
  • Honden zonder stamboom, maar uiterlijk lijkend op pitbulls, Engelse Staffordshire en American Staffordshire terriërs, Mastiff (Boerbul), Tosa en rottweiler zijn verboden.
    Als rashonden (met een door Frankrijk erkende stamboom) kunnen ze toegelaten worden, mits bewijs van een gedragstest en Franse cursus.
  • In de trein mogen kleine honden in een mand of tas gratis mee, grote honden reizen voor half geld. Met de bus, RER (regio Parijs), tram of metro is moeilijker: grote honden moeten in de RER gemuilkorfd en aangelijnd zijn en mogen alleen in de voorste of achterste wagon. In bus, tram of metro mogen ze vaak niet mee, kleine honden alleen in een mand of tas.
  • Dierengezondheid:
    honden en katten moeten ten minste 21 dagen voor de reis ingeënt zijn tegen hondsdolheid (rabiës). De geldigheidsduur is afhankelijk van de richtlijnen van de fabrikant van het vaccin (1-3 jaar). Let op: de chip moet vóór de inenting tegen rabiës zijn ingebracht (op dezelfde dag mag ook). 
    Frankrijk, en vooral het Middellandse Zeegebied, is een risicogebied voor teken- en andere insectenbeten.
    Jonge dieren: een pup of kitten jonger dan drie maanden hoeft niet gevaccineerd te worden tegen rabiës wanneer het op de reis vergezeld is door de moeder van wie het nog afhankelijk is of er moet een schriftelijke verklaring zijn van de dierenarts dat het jong tot aan de reis is opgegroeid op de geboorteplek en niet in contact is geweest met dieren die mogelijk besmet waren met rabiës. Voor de overige gevallen geldt dat alle pups en kittens die Frankrijk binnenkomen moeten ingeënt zijn tegen rabiës. Vaccinatie kan pas vanaf 12 weken, en de wettelijke wachttijd na vaccinatie is 21 dagen, waardoor dieren jonger dan 15 weken niet ingevoerd mogen worden.

Alle info over met je dier op reis: www.licg.nl/vakantie-dier-gaat-mee/
 

Terug naar het overzicht van de landenfiches



Let op! Pasar stelde deze informatie met de meeste zorg samen vanuit diverse bronnen en is niet aansprakelijk voor enige onvolledigheid of onjuistheid, evenmin als voor de gevolgen daarvan. Bronnen: EU, VAB, TOURING, AUTOGIDS, ANWB, ADAC, NKC, ACSI, diverse toeristische diensten