Landenfiche Spanje

Spanje is voor veel Belgen het vakantieland bij uitstek.
Maar wist je dat ze heel wat bijzondere verkeersregels en gebruiken hebben die voor ons niet vertrouwd zijn?

update: juli 2021

Reis- en voertuigdocumenten

  • Een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart, geen visum.
  • Minderjarige kinderen hebben een eigen reisdocument (Kids-ID) nodig.
  • Minderjarigen op reis zonder hun ouders of voogd moeten een kopie van de identiteitskaart van hun afwezige ouder(s) én een ondertekend toestemmingsformulier bij zich hebben. https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/travel-documents-minors/spain/index_en.htm
  • Belgisch rijbewijs bestuurder(s)
  • Een B-sticker op het voertuig is niet vereist, de landcode op de kentekenplaat is voldoende. Heeft de kentekenplaat geen landcode (aanhangwagen, fietsendrager, oude nummerplaat), dan moet wel een B-sticker aangebracht worden.
  • Indien het voertuig niet op eigen naam staat, bijvoorbeeld een leaseauto, laat dan door de eigenaar een machtiging opstellen en ondertekenen, bij voorkeur in meerdere talen.
  • Verzekering en groene kaart: zowel voertuig als caravan/aanhangwagen + 750 kg MTM moeten desgevallend verzekerd zijn, de groene kaart telt als bewijs.

 

Verkeersregels

Enkele belangrijke verkeersregels, (soms licht) afwijkend van de Belgische:

  • In Spanje geldt net als bij ons dat de bestuurder van een voertuig altijd direct in staat moet zijn om alle handelingen uit te voeren, nodig om veilig te kunnen rijden.
    Op basis van deze regel kan je als bestuurder in Spanje een boete krijgen als je tijdens het rijden bijvoorbeeld iets eet of drinkt, een sigaret rookt, iets uit het dashboardkastje pakt of onveilig schoeisel (zoals teenslippers, zwemkledij) draagt. Ook een dikke jas aanhebben in de auto wordt als onveilig gedrag beschouwd.
  • Het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed is net als bij ons 0,5 promille, maar 0,3 promille voor jonge bestuurders (-2 jaar rijbewijs) en voor bestuurders van een auto met meer dan acht zitplaatsen.
  • Dimlicht of dagrijlicht (ook led) overdag is verplicht.
  • Op bergwegen heeft stijgend verkeer voorrang op dalend verkeer, tenzij het stijgende voertuig zich dichter bij een uitwijkplaats bevindt. Zwaar verkeer echter heeft altijd voorrang op lichtere voertuigen.
  • Een politiemotard met rode vlag kan de weg tijdelijk afsluiten voor alle verkeer, met gele vlag maant hij aan tot voorzichtigheid, en met groene vlag geeft hij de weg weer vrij.
  • Slepen langer dan 10 meter en voertuigen met MTM +3.5 t moeten buiten de bebouwde kom minstens 50 m veiligheidsafstand houden tijdens het rijden.
  • Buiten de bebouwde kom mag een geluidssignaal worden gegeven bij het inhalen.
  • Wanneer je met auto of camper een fietser inhaalt, moet je minstens twee meter afstand houden tot de fietser (vroeger was dat 1.5 m) en moet je minimaal 20 kilometer per uur langzamer rijden dan de daar geldende maximumsnelheid. Op B-wegen mag je daarbij uitwijken tot op de naastgelegen rijstrook om die 2 meter afstand tov de fietser te garanderen.
    Deze maatregelen dienen om het zogenaamde ‘zuigeffect’ te voorkomen.
  • Op smalle wegen met veel bochten is het zelfs verplicht eventuele tegenliggers met behulp van geluidssignalen te waarschuwen.
  • Losliggende spullen in de auto zijn verboden door het extra gevaar bij een aanrijding; het kan je tot € 100 boete opleveren.
  • Het is verboden te stoppen op de gele rastermarkeringen op een kruispunt. Je moet een kruispunt altijd vrij laten, dus niet oprijden als je niet zeker bent dat je kan doorrijden.
  • In Spanje wordt niet met ‘haaientanden’, maar met een witte stippellijn aangegeven dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de dwarsweg. Daarnaast staat meestal een driehoekig verkeersbord met de tekst Ceda el paso (Voorrang verlenen).
  • Als je een rotonde wil verlaten, ben je verplicht eerst naar de buitenste rijstrook te gaan. Als dat niet tijdig lukt, moet je een extra rondje rijden.
  • Bijzondere rijstroken:
    - Er kunnen rijstroken zijn die speciaal zijn voorbehouden aan auto's zonder aanhanger met meerdere inzittenden. Dit zijn de zogenaamde VAO-stroken (Vehículos con alta occupación, voertuigen met meerdere inzittenden). Moto's mogen ook van dergelijke rijstroken gebruikmaken.
    - Op wegen met verkeer in twee richtingen kan in het midden een wisselstrook voorkomen, aan beide zijden gemarkeerd door een dubbele onderbroken streep. Deze wisselstrook is bestemd voor gebruik door verkeer in beide richtingen. Voertuigen die van deze strook gebruikmaken, moeten hun dimlicht opzetten.
  • In Spanje zijn blauwe zones betaalzones. In de zones aangeduid met blauwe lijnen (Zona ORA), kan je tegen betaling één tot twee uur parkeren. In Madrid heet een dergelijke zone Zona SER.
  • Er zijn ook zones met groene lijnen waar je tegen betaling kan parkeren.
  • Aan tolpoorten is het verboden achteruit te rijden! Duw bij vergissing van tolpoort op de hulpknop, en iemand komt je helpen.
  • Bij pech of een ongeval moet je minstens een gevarendriehoek gebruiken, en iedereen die uitstapt moet een reflecterend hesje dragen. Voorzie er dus een voor elke passagier.
  • Winterbanden (M+S) zijn niet verplicht, maar wel aangeraden bij winterse omstandigheden.
     

Lading:

Alle objecten (ook fietsen op fietsendrager) die achter aan je voertuig uitsteken moeten gesignaleerd met een rood en wit gestreept vierkant reflecterend bord met 3 rode en 3 witte strepen.
Beslaat de lading de gehele breedte (niet bij fietsendrager), dan moeten twee van deze borden aan de uiteinden bevestigd worden. Deze moeten samen een omgekeerde V vormen. Je krijgt mogelijk een boete als het bord niet aan die Spaanse richtlijnen voldoet.
 Dit bord is specifiek voor Spanje (en Portugal), dat voor Italië -met 5 rode diagonale strepen- is niet geldig.

Is je auto en caravan langer dan 12 m (inclusief fietsendrager en dergelijke), dan is achter de caravan een ECE 70-markering verplicht.
Dit zijn twee korte platen van 50 x 25 cm, geplaatst in horizontale of verticale stand links en rechts op de achterzijde van de aanhanger, of één lange plaat van 130 x 25 cm, geplaatst in horizontale stand midden op de achterzijde van de aanhanger. Deze platen zijn in andere landen verboden.


Kinderen:

  • Kinderzitje of zitkussen is verplicht tot 1,35 meter lichaamslengte.
  • Kinderen kleiner dan 1,35 m mogen niet voorin zitten, tenzij er achteraan geen plaats is.
  • Tijdens het fietsen moeten jongeren -16 jaar verplicht een fietshelm dragen (ook achterop).


Verplicht in de auto

  • 2 gevarendriehoeken (bij buitenlandse nummerplaten wordt 1 getolereerd).
  • Europese parkeerschijf.
  • Attest voor het gebruik van het voertuig indien niet je eigendom (lease, firmawagen).
  • Bemerk: een reservebril in de auto is niet meer verplicht!
  • Veiligheidshesjes voor alle inzittenden zijn aanbevolen, maar niet echt verplicht; wel verplicht voor de bestuurder.
    Bij panne of ongeval moet wel iedereen die uitstapt zo'n hesje aandoen. 
  • Reservewiel, thuiskomertje of bandenreparatieset is verplicht.
  • Er mag tijdens het rijden geen apparatuur met een scherm, zoals een smartphone, tablet of dvd-speler, aanwezig zijn binnen het gezichtsveld van de bestuurder, behalve voor navigatie, en je mag die ook niet bedienen al rijdend.
  • De navigatie instellen moet je wanneer je reglementair geparkeerd staat.
  • Bellen met de smartphone mag alleen handsfree via een carkit.
    Het gebruik van oortjes of koptelefoon in de auto is verboden.
  • Meenemen en gebruiken van radarverklikkers is verboden.
    Navigatieapparatuur met info over de vaste flitslocaties is wel toegestaan.
  • Radio en gsm, koplampen, kortom alle elektrische en elektromagnetische apparaten moeten uitstaan tijdens het tanken.


Snelheidsregels:

  • Let op
    de regel dat je bij het inhalen op wegen met maar 1 rijstrook in jouw richting de snelheidslimiet met 20% mag overschrijden is afgeschaft sedert 2021.
  • Inhalen van een fietser op de rijbaan: met een snelheid steeds minstens 20 km/u lager dan de daar toegestane maximumsnelheid.
  • In Madrid en veel andere steden geldt op wegen met tweerichtingsverkeer zonder rijstroken een maximumsnelheid van 30 km/h.
  • Er is, in normale omstandigheden, op alle soorten wegen steeds een verplichte minimumsnelheid van 50% van de toegestane maximumsnelheid.
  • Het snelheidsbeleid in Spanje is streng.
    •  
      Max. Snelheid binnen bebouwde kom buiten bebouwde kom autowegen en wegen met mistens 2 rijstroken in elke richting (met middenberm) (*) autosnelwegen en autovias (*)
      Personenauto's en moto’s  20, 30, 50(**) 90 100 120
      Campers, toegestane maximummassa ≤ 3500 kg 20, 30, 50(**) 90 100 120
      Campers, toegestane maximummassa > 3500 kg 20, 30, 50(**) 80 80 90
      Personenauto’s, met aanhangwagen/caravan < 750 kg 20, 30, 50(**) 80 80 90
      Personenauto's, met aanhangwagen/caravan > 750 kg 20, 30, 50(**) 80 80 90
    • (*) op stadsauto(snel)wegen is de maximumsnelheid steeds beperkt tot 80 km/u
      (**)  Sedert mei 2021 zijn de maximumsnelheden binnen de bebouwde kom gewijzigd:
      • 20 km/h op wegen met tweerichtingsverkeer zonder rijstroken (zonder middenstreep), met trottoir.
      • 30 km/h op wegen met één rijstrook per richting.
      • 50 km/h op wegen met twee of meer rijstroken per richting.
      • Plaatselijk kunnen borden hogere snelheden toestaan.


Verkeersborden:
Deze zijn erg gelijkend op de borden in België.
- Een rond blauw bord met een wit getal erop (bijvoorbeeld 30) geeft de verplichte minimumsnelheid aan.
- Een vierkant blauw bord met een wit getal erop geeft de adviessnelheid aan.
- Een blauw vierkant bord met een gebogen witte pijl en een afstand in meters geeft aan waar bestuurders mogen keren.

- Een driehoekig wit bord met een rode rand en met een afbeelding van een auto omringd door zwarte stippen waarschuwt voor slecht zicht.
- Een rond wit bord met een rode rand en twee auto's met daartussen een getal, geeft aan hoeveel meter afstand bestuurders moeten houden tot hun voorganger.


Diverse politiediensten zijn bevoegd:
De Policía Nacional, Guardia Civil, Mossos d'Esquadra (Catalonië), Policia Foral (Navarra), Ertzaintza (Baskenland) en Policia Local.
Een politievoertuig met rood licht of een motorrijder die met zijn arm naar beneden wijst verplicht je om te stoppen langs de weg.
Met geeloranje licht zal het voertuig je via de luidspreker instructies geven.
Opgelet voor bendes nepagenten die het op toeristen gemunt hebben!
Bij twijfel bel je 092 of 112.

Verkeersaanduidingen:
In Spanje zijn de verkeersaanduidingen ofwel eentalig Spaans, ofwel tweetalig Spaans met een regionale taal (Catalaans, Baskisch)

Ter plaatse

Taal: Spaans, met Baskisch en Catalaans als minderheidstalen.

Kamperen
Er mogen in Spanje geen buitenlandse gasflessen en tanks worden gevuld. (NKC)
Je kunt best bij de Spaanse gasleverancier Repsol je gasaansluiting tijdelijk laten aanpassen voor het aansluiten van de Spaanse flessen. De gasflessen kunnen worden gehuurd en aan het eind weer ingeleverd worden. Bij gastankstations moet de aansluiting door een Spaanse technicus worden aangepast. Informatie: telefoon 00 34/9 01 10 01 00.
Als alternatief kunt u de zes-kilo-statieflessen van Repsol gebruiken. De fleskranen kunnen volgens ADAC via normaal verkrijgbare aansluitkoppen (oa bij ijzerhandels) en adapters (adapter Alemania) worden gebruikt.

Vrij kamperen is alleen (beperkt) toegestaan met toestemming van de lokale autoriteiten of de landeigenaar, maar is verboden in nationale parken.
Overnachten op parkings langs snelwegen is toegestaan, echter zonder kampeergedrag.

Elektriciteit: 230 V, verloopstekker is niet nodig

 

Tol in Spanje:
Op veel snelwegen (autopistas) moet je tol betalen (autopistas de peaje, als AP aangeduid).  
Daarnaast zijn er ook tolvrije autowegen (autovías, als A aangeduid) en nationale wegen (carreteras nacionales) met twee of vier rijstroken.
In 2021 zijn 550 km tolwegen, vooral in Catalonië, gratis geworden. Het einde van de tol komt door het aflopen van concessies die Spaanse overheden aan exploitanten hadden gegeven: de AP7-autosnelweg naar het zuiden tussen de Franse grens bij La Junquera en Salou, in dezelfde regio ook de AP2, de snelweg van de kust ten zuiden van Barcelona naar Zaragoza, ook de Catalaanse autosnelweg langs de Costa Brava, de C32, zijn niet langer tolwegen.

Er zijn 3 tariefklassen, en de tolpoort detecteert automatisch tot welke klasse je voertuig behoort: op https://www.viat.es/ meer info over de categorieën. Campers met dubbele wielen betalen meer.
Daarnaast zijn er twee belangrijke toltunnels in Spanje : Cadi en Vallvidrera.
Op sommige trajecten is er een korting in de daluren.

Tol kan je aan de tolpoort vaak contant betalen, maar ook met creditkaart, soms met Maestro-kaart of met Télépeage (Via-T).
De Franse Bip&Go en de topEurop badges van AERA zijn zowel in Frankrijk, Spanje, Portugal te gebruiken, met één toestel dus. (zie verder)
Tolpoorten die uitsluitend voorbehouden zijn voor Via-T herken je aan een rond blauw verkeersbord met een T-teken en de vermelding « Reservado Teletac » of « Sólo Teletac »

Aan een vierkant blauw bord worden naast Via T ook andere betaalmiddelen aanvaard.

In België kan je die badge bij VAB aanschaffen: https://www.vab.be/nl/info-en-diensten/tools/telepeage ; of bij Touring:
https://www.touring.be/nl/producten/elektronische-badge-topeurop-area .
Deze badges gelden zowel in Frankrijk, Spanje, Portugal en, als extra optie, eventueel ook in Italië. 
De badge plaats je achter je voorruit, en bij het passeren van de poort wordt automatisch het correcte tarief voor je categorie van voertuig toegepast.
Die gecombineerde tolbadge Frankrijk/Spanje/Portugal/en (optioneel Italië) is vooral nuttig voor mensen die regelmatig naar een of meerdere van die landen reizen. Hoe de badge te gebruiken zie je hier bij ANWB.

Milieuzones in Spanje.
Barcelona
en Madrid hebben een milieuzone, zona de bajas emisiones of lage-emissiezone, alleen toegankelijk voor voertuigen met een geldige milieusticker. De regels gelden ook voor buitenlandse voertuigen, maar de milieustickers zijn niet verkrijgbaar voor auto's ingeschreven in het buitenland.

Wie over een Deense, Duitse, Franse of Oostenrijkse milieusticker beschikt, kan deze ook in Spanje gebruiken. Op sede.dgt.gob.es/es/vehiculos/distintivo-ambiental/equivalencia-distintivo-ambiental-ue.shtml is te zien welke buitenlandse stickers met welke Spaanse overeenstemmen.
Als je geen sticker hebt, zou je bvb een Franse milieusticker (vignette Crit’Air) kunnen kopen, dat is ook handig op doortocht door Frankrijk (levertijd circa 10 dagen, zie Pasar.be/ landenfiche Frankrijk).
Er zijn vier Spaanse milieustickers (distintivos ambientales), toegekend volgens de uitstootnorm van je auto (zie inschrijvingsbewijs):
◦Blauw - 0: voor voertuigen zonder uitstoot,
◦Groen-blauw - eco: voor hybride en op gas rijdende voertuigen die aan de criteria voldoen van de groene sticker.
◦Groen - C: voor benzineauto's geregistreerd in 2006 of later; voor dieselauto's geregistreerd in 2014 of later; voor voertuigen met meer dan 8 zitplaatsen en zware voertuigen, zowel benzine als diesel, geregistreerd in 2014 of later.
Benzinevoertuigen moeten voldoen aan euronorm 4, 5 of 6 en dieselvoertuigen aan euronorm 6.
◦Geel - B: voor benzineauto's geregistreerd in 2000-2013; voor dieselauto's geregistreerd in 2006-2013; voor voertuigen met meer dan 8 zitplaatsen en zware voertuigen, zowel benzine als diesel, geregistreerd in 2005-2013. Benzinevoertuigen moeten voldoen aan euronorm 3 en dieselvoertuigen aan euronorm 4 of 5.
Voor de overige voertuigen is er geen sticker.

1. De LEZ van Groot-Barcelona is een permanete milieuzone, aangeduid met borden 'Zona Baixes Emissions'. Op het bord staat wanneer de milieuzone van toepassing is , en welke milieustickers toegelaten zijn.
Het gebied ‘Groot-Barcelona’ (het gehele stedelijk gebied binnen de ringwegen Ronda de Dalt (B-20) en Ronda Litoral (B-10)) is milieuzone en is niet toegankelijk van maandag tot vrijdag, van 7u tot 20u voor voertuigen zonder Spaans of buitenlands vignet .
Je kunt als buitenlander ter plaatse wel een dagvergunning kopen als je niet aan de normen voldoet (max 10 per jaar) of een twee jaar geldige vergunning aanvragen indien je wel aan de normen voldoet, https://zberegistre.ambmobilitat.cat/en/VehiclesEstrangers
Dat LEZ-gebied heeft een oppervlakte van 95 km², maar er zijn wel nog verschillende doorgaande routes vrijgesteld. Zie: https://ajuntament.barcelona.cat/qualitataire/en/afectacions-la-mobilitat/what-barcelona-low-emission-zone
Vanaf 1 december 2020 is de toegang tot Barcelona-stad permanent verboden voor benzinewagens die niet voldoen aan de Euro 3-norm, en voor diesels Euronorm 4 of minder, wat overeenkomt met het gele vignet -B. Deze beperking wordt ook permanent voor Groot-Barcelona op 1 december 2025.
Voertuigen met een handicapkaart worden vrijgesteld, maar zij moeten zich eveneens online registreren.

2a. In Madrid is er een permanente milieuzone die bijna het gehele centrum bestrijkt ( Madrid Central ) met toegang enkel voor bewoners (vergunninghouders) en voor (Spaanse) voertuigen met een geldige blauwe of groen-blauwe milieusticker, het is een APR-zone: zone Area de prioridad residencial. (zie verder) Borden 'Atencion-Trafico Restringido' met het logo van Madrid Central markeren het gebied.
Met een blauwe sticker is de toegang onbeperkt, met een groen-blauwe sticker is de parkeerduur er beperkt tot 2 uur.
Buitenlandse voertuigen mogen enkel binnen met een officiële toelating van een hotel of andere verblijfplaats (enkel om naar de parking te rijden).

De zone wordt duidelijk aangegeven met borden met het opschrift Atención - Trafico Restringido en het logo van Madrid Central. Bron: ANWB 
Het ongeldig inrijden van een APR-zone kan forse boetes opleveren en het is zaak goed op de borden te letten en ze niet te negeren. Er wordt met camera's gecontroleerd.

2b. Bij aanhoudende ernstige luchtvervuiling kan de permanente zone tijdelijk uitgebreid worden tot en met de ringweg M-30 en bij extreme luchtvervuiling zelfs tot het gehele grondgebied van de gemeente Madrid.


APR: zone's, alleen toegang voor vergunninghouders
In sommige Spaanse steden worden autoluwe zones ingericht om enerzijds de luchtkwaliteit te verbeteren en anderzijds ook meer ruimte te scheppen voor omwonenden. Deze autoluwe zones worden aangegeven met borden met het opschrift Area de prioridad residencial (APR, zone alleen toegankelijk voor vergunninghouders).
Het inrijden van zo'n APR-zone kan forse boetes opleveren en het is zaak goed op de borden te letten. Er wordt met behulp van camera's gecontroleerd.
Bij het boeken van een hotelkamer binnen een APR is het aan te bevelen vooraf contact op te nemen met de hoteleigenaar om te vragen of er een ontheffing kan worden aangevraagd.
Gehandicapten moeten aan strikte, plaatselijk bepaalde regels voldoen om een APR in te mogen. Meer informatie is verkrijgbaar bij de plaatselijke autoriteiten.


Douanebepalingen:
Er zijn beperkingen in de toegestane hoeveelheden alcohol en tabak die je als toerist mag invoeren.
Voor een overzicht van de toegelaten hoeveelheden per persoon, zie IATA.
Voor info over je terugkeer in België: zie folder Wijs op reis van FOD Financiën

Geld mag vanuit de EU onbeperkt worden in- of uitgevoerd.

 

Tanken, Brandstoffen in Spanje:

Let op: bij tanken ben je verplicht alle elektrische en elektromagnetische apparaten, zoals lampen, een radio of een mobiele telefoon, uit te schakelen.

  • Bij tankstations kan aan de kassa contant en met bankkaart worden betaald.
  • Houd er rekening mee dat Belgische bankkaarten en creditcards soms niet bruikbaar zijn.
  • Goedkoper tanken kan bij tankstations die niet langs de auto(snel)weg liggen, maar verder weg in industrieterreinen en bij grote supermarkten en bij tankautomaten van coöperaties.
  • Voor een overzicht van actuele brandstofprijzen zie de blog van Touring.
  • Op de site van ANWB vind je 2 informatieve kaarten over de kwaliteit (netheid/service/prijs brandstoffen,…) van de tankstations op de doorreisroutes naar het zuiden: https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbereiding/tankstations-langs-de-route
  • Maximaal 10 liter brandstof in een reservetank is toegestaan.
  • Let op de erg gelijkende Spaanse namen van benzine en diesel: gasolina is benzine en gasóleo is diesel.
  • Benzine E5 - Euro 95 (Gasolina Sin Plomo 95/Eurosuper plus 95), loodvrije benzine met octaangetal 95 en maximaal 5% ethanol is goed verkrijgbaar. Soms is in het station enkel E10, Euro 95 verkrijgbaar; check of je voertuig hiervoor geschikt is.
  • Benzine E5 - Superplus 98 (Gasolina Sin Plomo 98/Super plus 98), loodvrije benzine met octaangetal 98 en maximaal 5% ethanol is goed verkrijgbaar, oa bij BP en Shell.
  • Benzine E10 (met maximaal 10% ethanol) met octaangetal 95 of octaangetal 98 is goed verkrijgbaar.
    Let op: Check voor de reis of je voertuig geschikt is voor rijden op E10.
     
  • Diesel B7 (Gasóleo (A)/Diesel/Aceite Diesel/Gasóleo (A) habitual) is goed verkrijgbaar, net als premium diesel-varanten ( Nuevo gasóleo (A), Diesel Premium en Diesel + ).
    Bij sommige tankstations is een speciale diesel voor de landbouw en industrie Gasóleo B en/of een diesel voor verwarmingsdoeleinden Gasóleo C verkrijgbaar. Je mag deze dieselsoorten niet gebruiken in personenauto's.
     
  • Lpg (GLP, Gas Licuado de Petróleo)/Autogas/Gasauto) is goed verkrijgbaar, zie https://www.mylpg.eu/ . Om lpg te kunnen tanken is een Euronozzle nodig.
  • Aardgas (GNC ,Gas Natural Comprimido) is zeer beperkt verkrijgbaar. Kijk voor een actueel overzicht op cngeurope.com of gebruik de app PitPoint voor IOS of Android om aardgasvulstations te vinden.
     
  • Elektriciteit: Het netwerk van openbare laadpunten is eerder beperkt en vooral gecentreerd rond de grote steden. Een overzicht van de laadpalen: chargemap.com, oplaadpunten.nl, plugsurfing.com, of zoek naar oplaadpunten via bijvoorbeeld de apps Chargemap (IOS en Android) en Plugsurfing (IOSen Android) of de websites bluecorner.be/nl/overal-europa-opladen/ of oplaadpalen.nl.
     

Noodnummers:

  • Algemeen noodnummer: 112
  • Politie: 112 of 091
  • Ambulance: 112 of 061
  • Brandweer: 112 of 080
  • Pechdienst automobielclub RACE: Telefoon:  (0034) 915 948 943

  • Voor informatie en eventuele ondersteuning ter plekke kun je terecht bij de Belgische Ambassade in Madrid op nummer: + 34 91 577 63 00, mail: madrid@diplobel.fed.be
    Uitsluitend voor dringende gevallen (ongevallen, verlies/diefstal van documenten enz.) na de werkuren en tijdens het weekend, moet u het consulaat contacteren in de streek waar u verblijft: zie https://spain.diplomatie.belgium.be/nl/rechtsgebieden


Gezondheid in Spanje:

-Neem speciale geneesmiddelen in ruim voldoende mate mee, in de originele verpakking, en maak een reisapotheek met je reguliere geneesmiddelen.
Heb voor jezelf bij voorkeur ook een medisch paspoort bij, verkrijgbaar bij je huisarts.

-Reizigers die geneesmiddelen gebruiken die onder de Opiumwet vallen (zoals bepaalde slaapmiddelen, kalmeermiddelen, ADHD-middelen en sterke pijnstillers), moeten voor deze geneesmiddelen een zogenaamde Schengenverklaring bij zich hebben. Reizen met deze geneesmiddelen zonder die verklaring is strafbaar. Op http://www.travellikeapro.be/mag-mijn-medicatie-zomaar-mee-op-reis/ is te lezen welke geneesmiddelen onder de Opiumwet vallen en hoe de verklaring kan worden aangevraagd. Deze verklaring is 30 dagen geldig na de opgegeven ingangsdatum. Vraag de verklaring minimaal 2 weken voor vertrek aan.
Bezit van deze medicijnen zonder geldige verklaring is strafbaar.

Andere gezondheidsadviezen:
- Let op teken/tekenbeten bij het wandelen of kamperen in de natuur, want deze kunnen de ziekte van Lyme overbrengen en ook tekenencefalitis- een hersenontsteking veroorzaakt door een virus dat kan worden overgedragen via een tekenbeet- komt voor. Het risico is het grootst van april tot november, dan zijn de teken het actiefst. Tekenbeten vermijden is dus van groot belang. Je kunt je tegen die encefalitis ook laten vaccineren, wat aangeraden is bij langer verblijf in de natuur.

- Kampeerorganisatie ACSI beveelt aan geen leidingwater maar flessenwater te drinken.

Je huisdier in Spanje

  • Spanje is een matig hondvriendelijk land (bron: ANWB)
  • Op de meeste campings en in pretparken is een hond welkom, vaak op voorwaarde dat hij aangelijnd blijft.
  • In restaurants mag een hond niet binnen, ook niet op drukke stranden.
  • In de bergen en talloze natuurparken in het noordelijk deel van Spanje mag je hond daarentegen wel naar hartenlust rondrennen.
     
  • Identificatie:
    een hond of kat heeft een EU-dierenpaspoort nodig, verkrijgbaar bij de dierenarts. Dit paspoort bevat naast beschrijving van het dier, naam en het adres van de eigenaar, het registratienummer van de chip en het bewijs van inenting tegen rabiës. Tevens is er ruimte in het paspoort voor een gezondheidsverklaring en andere behandelingen of inentingen.
  • Verboden honden: 
    Voor de Pitbull, Dogo Argentino, Rottweiler, American Staffordshire terriër, Fila Brasiliero, Tosa Inu, Akita Inu of andere 'gevaarlijke' honden gelden strenge regels. (bron ANWB). Informeer je bij de Spaanse ambassade eventueel als je een hond van deze rassen wil meenemen.
  • Reizen met de hond in het openbaar vervoer is bijna niet mogelijk in Spanje.
  • Bij vervoer in de auto moet de hond op de achterbank een speciale hondengordel dragen of achter een rek in de kofferruimte zitten.
     
  • Dierengezondheid:
    honden en katten moeten ten minste 21 dagen voor de reis ingeënt zijn tegen hondsdolheid (rabiës). De geldigheidsduur is afhankelijk van de richtlijnen van de fabrikant van het vaccin (1-3 jaar). Let op: de chip moet vóór de inenting tegen rabiës zijn ingebracht (op dezelfde dag mag ook).
  • Spanje is een risicogebied voor teken- en andere insectenbeten. Vraag je dierenarts tijdig om preventieve maatregelen.
  • Jonge dieren:
    alle pups en kittens die Spanje binnenkomen moeten ingeënt zijn tegen rabiës.
    Vaccinatie kan pas vanaf 12 weken, en de wettelijke wachttijd na vaccinatie is 21 dagen, waardoor dieren jonger dan 15 weken niet ingevoerd mogen worden.

Alle info over met je dier op reis: https://www.licg.nl/vakantie-dier-gaat-mee/
 

Terug naar het overzicht van de landenfiches



Let op! Pasar stelde deze informatie met de meeste zorg samen vanuit diverse bronnen en is niet aansprakelijk voor enige onvolledigheid of onjuistheid, evenmin als voor de gevolgen daarvan. Bronnen: EU, VAB, TOURING, AUTOGIDS, ANWB, ADAC, NKC, ACSI, diverse toeristische diensten