Landenfiche Groot-Brittannië en Noord-Ierland

update 19 april 2023

Het Verenigd Koninkrijk is een van de landen waar je links moet rijden, en langs rechts inhalen. En ook links parkeren dus.
Ook aan de snelheden zal je moeten wennen: gezien ze in miles worden uitgedrukt, mag je bijvoorbeeld maximaal 112 km/u rijden op een autosnelweg.
Verder betaal je op sommige wegen tol en zijn er specifieke regels voor het rijden in Londen (zoals de ‘congestion charge’).
En aangezien Groot-Brittannië niet meer tot de Europese Unie behoort en ook geen Schengenland is zal je er een grenscontrole krijgen.

Door de Brexit op 31 dec 2020 verstrengden gaandeweg de inreisbepalingen, o.a over de reisdocumenten en de maximaal toegelaten invoer van bvb alcoholische dranken, sigaretten en cash geld. Zo kan je sinds 1 oktober 2021 niet meer met een identiteitskaart naar Groot-Brittannië reizen maar is een geldig paspoort nodig. Je Belgisch rijbewijs blijft wel gewoon geldig.
Ook bepalingen over het terug meenenemen van je huisdier naar het vasteland kunnen veranderd zijn, internationaal telefoneren (roaming) kan duurder geworden zijn, enz. Verwacht je ook aan langere rijen aan paspoortcontrole en douane.
Ook de Europese regeling voor compensatie bij vertraging en overboeking van vluchten is vervallen, en de regels en rechten voor assistentie van reizigers met een beperking gelden niet meer automatisch, maar enkel nog als de reis door een Belgische of andere EU-vervoerder wordt uitgevoerd.
En wat je mag in- of uitvoeren is ook veranderd, zie verder bij 'douanebepalingen'.

 

Erheen

  • Via de Noordzee zijn er ferry’s naar Groot-Brittannië uit Rotterdam, IJmuiden, Hoek-van-Holland; de ferry vanuit Zeebrugge naar Hull is opgedoekt.
    Via het Kanaal geraak je er o.a. vanuit Calais of Duinkerke per ferry, of vanuit Calais met de Chunnel. Let op: voertuigen die op LPG of CNG rijden mogen niet in de Chunnel. Gasflessen voor huishoudelijke apparatuur (koken, koelen, verwarmen) aan boord van caravans en campers zijn wel toegelaten. Voor je aan boord gaat moeten ze afgesloten worden. Ook qua volume zijn er beperkingen, zie: www.eurotunnel.com/nl/reis-informatie/voertuigtypen/caravan-camper-aanhanger/ voor meer informatie over campers en caravans in de Chunnel.
    Op de ferry’s daarentegen worden LPG-tanks wel toegestaan, informeer je bij de rederij.
  • Noord-Ierland (Belfast of Larne) bereik je uit Groot-Brittannië per ferry rechtstreeks via Liverpool of Cairnryan, of je zet eerst over naar Ierland vanuit Frankrijk (via Cherbourg bijvoorbeeld) of vanuit Groot-Brittannië (vanuit Fishguard, Holyhead, Liverpool of Pembroke), om dan over de weg naar N-Ierland te gaan.
  • En dan is er nog het Britse eiland Man, het eiland Wight en de Kanaaleilanden Alderney, Guernsey, Jersey en Sark, bereikbaar o.a. vanuit Saint-Malo (Fr).

Reis- en voertuigdocumenten

  • Vanaf 1 oktober '21 is een geldig internationaal paspoort vereist, aan te vragen bij je gemeente. Een visum is nodig als je langer dan 6 maanden wil blijven.
  • Minderjarige kinderen hebben een eigen reisdocument (Kids-ID) nodig.
  • En minderjarigen reizend zonder hun ouder(s) of voogd hebben best een toestemmingsformulier bij; je download een Engelstalig formulier hier.
  • Het Belgisch rijbewijs voor bestuurder(s) blijft aanvaard, ook na de Brexit.
  • Een afzonderlijke B-sticker op het voertuig is niet vereist, de landcode op de nummerplaat is desgevallend voldoende. Op de aanhangwagen of fietsendrager moet eventueel wel een B-sticker aangebracht worden.
  • Indien het voertuig niet op eigen naam staat, bijvoorbeeld een leaseauto, laat dan door de eigenaar een machtiging opstellen en ondertekenen, bij voorkeur in meerdere talen.
  • Verzekering: zowel voertuig als caravan/aanhangwagen + 750 kg MTM moeten desgevallend verzekerd zijn voor burgerlijke aansprakelijkheid; de groene kaart telt als bewijs.

 

Verkeersregels

Enkele belangrijke verkeersregels, afwijkend van de Belgische:

  • Basisregel: links rijden en parkeren, langs rechts inhalen
  • Het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed is 0,8 promille, uitgezonderd in Schotland waar het 0,5 promille is.
  • In het Verenigd Koninkrijk geldt net als bij ons dat de bestuurder van een voertuig geconcentreerd moet rijden en altijd perfect in staat moet zijn om alle handelingen uit te voeren nodig om veilig te kunnen rijden.
    Men interpreteert dit vrij strikt: je moet daarom afleidingen vermijden en je kan een aanzienlijke boete krijgen als je tijdens het rijden bijvoorbeeld luistert naar harde muziek (waardoor andere verkeersgeluiden niet hoorbaar zijn), een kaart probeert te lezen, een muziekspeler of radio bedient, discussies voert met passagiers of iets eet, drinkt of rookt tijdens de rit.
  • Er is geen vaste voorrangsregel van rechts (of van links), volg aan elk kruispunt de wegmarkeringen of borden die aangeven welke rijbaan voorrang heeft en welke niet. Als er geen borden of wegmarkeringen zijn heeft niemand voorrang en geldt de regel van de dubbele voorzichtigheid.
  • Rotondes zijn voorrangswegen en je rijdt er met de klok mee.
    Het verkeer op de rotonde, met voorrang, komt dus van rechts.
    Je moet je linkse richtingaanwijzer gebruiken als je wil afslaan. Voor je een rotonde oprijdt moet je met de richtingaanwijzers al aangeven welke richting je voorbij de rotonde uit wil:
    - Naar links (een kwart rotonde): geef continu richting aan naar links.
    - Rechtdoor (halve rotonde): geef geen richting aan bij oprijden, en geef pas richting aan naar links wanneer je de laatste afslag vóór de afslag die je wilt nemen bent gepasseerd.
    - Naar rechts (driekwart rotonde): geef eerst richting aan naar rechts en geef pas richting aan naar links wanneer je de laatste afslag vóór de afslag die je wilt nemen, bent gepasseerd.
    Op een rotonde met meerdere rijstroken is het belangrijk om direct de juiste rijstrook te kiezen in functie van de richting die je uit wil.
  • Bij een verkeersopstopping is switchen van rijstrook niet toegestaan.
  • Bussen hebben voorrang bij het wegrijden van hun halte.
  • Op bergwegen heeft stijgend verkeer voorrang op dalend verkeer.
  • Op een weg met drie of meer rijstroken per richting mogen campers met MTM +3.5t en auto’s met caravan of aanhangwagen niet op de meest rechtse rijstrook rijden.
  • Je mag een dubbele witte middenlijn overschrijden om een langzamer voertuig in te halen (minder dan 10 mph of 16 km/u), om een stilstaand voertuig voorbij te rijden of om een andere weg op te rijden, op voorwaarde dat het veilig is.
  • Je moet altijd een veiligheidsafstand bewaren volgens deze tabel die door de overheid is bepaald: assets.publishing.service.gov.uk/media/559afb11ed915d1595000017/the-highway-code-typical-stopping-distances.pdf
    Als je die niet kent, respecteer je de 2-seconderegel, dit is minstens 2 seconden laten voorbijgaan tussen het moment waarop een voorligger een bepaald vast punt op de weg passeert en jij dat punt passeert.
    Ook bij een opstopping in een tunnel hou je minimaal 5 meter afstand t.o.v. je voorligger.
  • In Groot-Brittannië en Noord-Ierland is er sinds januari 2022 een hiërarchie van weggebruikers: weggebruikers die de grootste schade kunnen toebrengen dragen de grootste verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de anderen: de volgende hiërarchie geldt (van kwetsbaarst naar minst kwetsbaar): voetgangers, fietsers, ruiters, motorrijders, automobilisten, bestuurders van een bestelauto/minibusje, bestuurders van een vrachtwagen/bus. Deze princiepes zitten ook in onze verkeerswetgeving en ze betekenen concreet onder andere dat automobilisten en bromfietsers moeten voorrang verlenen aan voetgangers of fietsers die wachten bij een oversteekplaats om over te steken.
    Automobilisten en bromfietsers moeten op een kruispunt voorrang verlenen aan een voetganger die de weg wil oversteken die zij willen inslaan of van waaruit zij willen afslaan.
    Automobilisten moeten op een kruispunt bij het afslaan voorrang verlenen aan achteropkomende fietsers die rechtdoor gaan.
    Fietsers mogen nu op een rustige weg midden op de rijbaan rijden om zichtbaarder te zijn, maar ze moeten bij achteropkomend sneller verkeer wel weer aan de linkerkant van de weg gaan rijden.
    Automobilisten zijn verplicht bij het openen van hun portier rekening houden met fietsers en bromfietsers. Ze krijgen het advies de Dutch reach te gebruiken, dus het autoportier te openen met de hand die het verst van het portier is verwijderd, zodat ze automatisch achterom kijken en fietserskunnen opmerken. 
     

Parkeren:
Parkeren wordt doorgaans geregeld met wegmarkeringen (enkele of dubbele witte, gele en rode lijnen) aan de rand van de weg, gecombineerd met borden. Controleer altijd goed de uren waarop parkeren toegelaten is.

  • Op een dubbele rode lijn is het altijd verboden stil te staan of te parkeren.
  • Op een enkele rode lijn mag je stilstaan tijdens de uren die zijn aangegeven op het verkeersbord. Kortstondig parkeren mag soms ook volgens de aanwijzingen op het verkeersbord. 
  •  Op een dubbele gele lijn is parkeren altijd verboden, stilstaan toegestaan.
  •  Op een enkele gele lijn kijk je naar de verkeersborden om te zien wanneer je niet mag parkeren.
  • Ook bij wit afgebakende parkeervakken op het wegdek moet je op het verkeersbord letten om te zien wanneer en hoe lang je mag parkeren.
  • Als de parkeermeter defect is, moet je een ander toestel gebruiken of met je smartphone betalen.
  • Het is verboden te parkeren voor een schoolingang, die vaak wordt aangegeven met een gele zigzaglijn op het wegdek.
  • Het is verboden te parkeren langs een weg met in het midden al dan niet onderbroken dubbele witte lijnen.
  • Een clearway is een weg of weggedeelte waar een verbod om stil te staan geldt. Een clearway wordt aangeduid met een rond bord met een rode rand en een blauw veld met daaroverheen een rood kruis, waarmee ook bij ons een verbod om stil te staan en te parkeren wordt aangegeven.
    In stedelijke gebieden, bvb in Londen komen red routes voor waar een verbod om stil te staan geldt. Dit zijn grote wegen met aan de kant een doorgetrokken enkele of dubbele rode streep. Bij een enkele rode streep geldt het verbod gedurende de tijd die vermeld staat op het bijbehorende verkeersbord en bij een dubbele doorgetrokken rode streep geldt het verbod om stil te staan permanent.


​Bij pech of een ongeval moet je in eerste instantie de alarmlichten aanzetten, en het wordt aanbevolen een gevarendriehoek te plaatsen op voldoende afstand achter je auto, behalve op autosnelwegen, waar het plaatsen van een gevarendriehoek niet toegestaan is.

Winterbanden (M+S) zijn niet verplicht, sneeuwkettingen mogen bij sneeuw en ijs.

Ook moet je altijd voor vertrek je auto mooi sneeuw- en ijsvrij maken en ervoor zorgen dat de nummerplaat leesbaar is.

Lading
Lading die meer dan 1 meter uitsteekt moet je signaleren.

Kinderen
Kinderzitjes of zittingverhogers zijn verplicht tot 1,35 meter of 12 jaar;

Verplicht in de auto

  • Geen extra (veiligheids)attributen verplicht.
  • Bellen met de smartphone mag alleen handsfree, via de carkit en zonder hoofdtelefoon. De telefoon vasthouden in de hand is nooit toegestaan, ook niet als je gestopt bent in een file of aan een rood licht bvb.
  • Roken in auto of camper in het bijzijn van een minderjarige is verboden in Wales, Engeland en Schotland.
  • Meenemen en gebruiken van radarverklikkers is toegestaan, ook navigatieapparatuur met info over de vaste flitslocaties is toegestaan. 
    Tijdens het rijden mag echter geen apparatuur met een scherm, zoals een smartphone, tablet of dvd-speler, aanwezig zijn binnen het gezichtsveld van de bestuurder, alleen navigatieapparatuur is toegestaan.
     

Afstellen van de koplampen op links rijden is wettelijk verplicht, tegenliggers mag je niet verblinden:
De koplampen van een Belgisch voertuig staan afgesteld op de berm en de verkeersborden aan de rechterkant van de weg, o.a. om verblinding van tegenliggers te voorkomen.
Maar in Groot-Brittannië en Noord-Ierland betekent dat door het links rijden, dat ze op de andere weghelft schijnen en de tegenliggers kunnen verblinden. Dat is verboden en ook onveilig. Daarom moet je desgevallend de koplampen gedeeltelijk afplakken, met speciale stickers (o.a.) te koop in de ferryterminals. Lees zeker de informatie in het instructieboekje van je auto. Je kan je ook behelpen met een stuk bruine inpaktape dat je ongeveer in de helft van de koplamp kleeft. Hiervoor plaats je het voertuig voor een blinde muur en ontsteek je de lichten. Je zal een driehoek bemerken aan de rechterzijde die boven de helft uitsteekt. Die dient weggekleefd te worden met de tape (bron: VAB).
Bij sommige auto’s kan je de lichtbundel ook passend afstellen op links rijden via het menu van je autocomputer.


Snelheidsregels
 

Snelheidsbeperkingen
in km/u (in Mph)

Binnen bebouwde kom

Buiten bebouwde kom

Wegen met gescheiden rijbanen

Autosnelwegen

Personenauto's, campers toegestane maximummassa < 3.500 kg, moto's

48 (30)

96 (60)

112 (70)

112 (70)

Personenauto's of moto's, met aanhangwagen/caravan

48 (30)

80 (50)

96 (60)

96 (60)

Campers, toegestane maximummassa > 3.500 kg

48 (30)

80 (50)

96 (60)

112 (70)

Borden kunnen steeds een lagere maximumsnelheid aangeven, in de Congestion Charge zone van London bvb.

De verkeersborden en wegmarkeringen zijn in meerdere opzichten afwijkend t.o.v. de onze:

  • Borden met maximumsnelheden geven deze snelheden aan in mph (miles per hour, mijl per uur); afstanden op wegwijzers worden in mijl weergegeven. 1 mijl = 1,6 km.
  • Een blauw rond bord met in witte letters het getal 30 erop geeft een verplichte minimumsnelheid aan van 30 mph (48 km/h).
  • Aanwijzingsborden op autosnelwegen (M-wegen) zijn blauw met witte letters, aanwijzingsborden op primaire wegen (A-wegen) zijn groen met witte letters.
  • Op B-wegen en overige wegen zijn de aanwijzingsborden wit met zwarte letters.
  • In Wales zijn de verkeersvermeldingen tweetalig, met Welsh bovenaan.
  • Haaientanden op het wegdek om aan te geven dat je voorrang moet geven bestaan niet in Groot-Brittannië of N-Ierland, het zijn volle of onderbroken strepen dwars op de weg. Meestal wordt deze wegmarkeringen voorafgegaan door een grote omgekeerde driehoek op het wegdek en wordt ook een driehoekig verkeersbord met de tekst Give way (Voorrang verlenen) gebruikt.
  • Kruispunten kunnen over het hele oppervlak gemarkeerd zijn met diagonale gele strepen. Je mag deze zogenoemde box junctions alleen oprijden als je zonder te stoppen het kruispunt kunnen passeren. Je mag enkel op het kruispunt stoppen, als je bij het rechtsaf slaan voor tegemoetkomend verkeer moet wachten.
  • Een groen rechthoekig bord met Quiet lane in witte letters geeft een landelijke weg aan waar ook wandelaars, fietsers en ruiters gebruik van maken en waar een lage snelheid wordt geadviseerd.
  • Een driehoekig wit bord met een rode rand en een zwart uitroepteken met een onderbord met de tekst Hidden dip geeft aan dat er een klein dal in de weg zit waardoor een tegenligger mogelijk niet zichtbaar is.
  • Rechthoekige blauwe borden met een witte P en daaronder een witte auto die geheel of gedeeltelijk op een verhoging staat, geven aan dat de auto geheel of gedeeltelijk op de stoep mag worden geparkeerd.
  • Een rechthoekig bord met een zwart vlak met gekleurde bolletjes en daaronder de tekst Stop when lights show (stop wanneer lichten knipperen) waarschuwt voor lichtsignalen bij een spoorwegovergang zonder sagbomen of hekken. Dit bord kan ook worden gebruikt bij een ophaalbrug of een vliegveld.

Onmiddellijke inning boetes:
De Britse politie mag buitenlanders een waarborgsom opleggen als de boete niet direct ter plekke wordt betaald. De hoogte van de waarborgsom is doorgaans gelijk aan de boete. Betaling kan met creditcard. Bij weigering mogen ze het voertuig in beslag nemen.

Rijbewijs met strafpunten:
Er is een strafpuntensysteem dat ook geldt voor buitenlanders. Als je het aantal van 12 punten binnen 3 jaar bereikt, wordt je rijbevoegdheid (in V.K.) ingetrokken voor de duur van 6 maanden. De strafpunten worden bijgehouden in een puntenregister.

Bevoegde personen:
Anders dan in België zijn in het V.K. ook parkeerwachters bevoegd voor het beboeten van verkeersovertredeningen.

 

Praktisch ter plaatse

Taal:
Engels, maar er zijn enkele erkende regionale minderheidstalen: Iers-Gaelisch & Ulster-Schots (Noord-Ierland); Schots-Gaelisch (noordwesten van Schotland); Welsh (Kymrisch) in Wales.

Betalen:
De munt is het Britse Pond (£).
Schotse en Ierse ponden circuleren ter plekke ook, maar worden niet overal in Groot-Brittannië en daarbuiten teruggenomen.
Euro’s worden meestal aanvaard, maar kijk uit voor de soms ongustige omrekenkoers!

Kamperen:

  • Kamperen is populair in Groot-Brittannië, er is een groot aanbod van campings onder verschillende benamingen. 
    Er zijn ‘campsites’: grotere campings met heel wat vaste plaatsen voor stacaravans.
    Touring Parks’ zijn campings echt voor trekkers met tent, caravan of camper.
    Op ‘caravan parks’ zijn tenten dan weer niet welkom.
  • Gasflessen kunnen door de afwijkende nippel vaak niet gevuld worden, de blauwe Campingaz-fles 907 is meestal wel te koop, en soms ook 901 en 904. (Bron: Acsi)
  • Vrij kamperen is enkel in Schotland toegestaan, in open gebieden zonder bebouwing.
    Elders mag kamperen alleen met toestemming van de overheid of de grondeigenaar.
    Overnachten langs de weg, op parkings en in bermen is niet toegestaan.
  • Verschillende streken in Groot-Brittannië (Cornwall, Devon, Schotland,…) kennen smalle en heuvelachtige wegen, waar het rijden met grote caravans en campers niet altijd eenvoudig is. Hou er rekening mee bij de routeplanning.


Elektriciteit:
230 V, de stopcontacten zijn geaard en zijn anders dan wat wij gewoon zijn; ze hebben drie rechthoekige gaten. Voor het gebruik van deze stopcontacten is een verloopstekker van het type G (adapter Verenigd Koninkrijk) of een wereldstekker nodig.
Op de campings zijn de meeste stroomaansluitingen niet in de CEE-norm. Een adapter is vaak nodig.
Op veel campings is een eigen aardlekschakelaar verplicht.


Tol in het Verenigd Koninkrijk:
De meeste (snel)wegen zijn vrij van tol; 
er zijn maar een beperkt aantal toltrajecten waar je moet betalen, maar ’s nachts en in de weekends zijn ze dikwijls toch tolvrij:

  • M6, traject ten noorden van Birmingham.
  • M25, Dartford Crossing, op de ringweg bij Londen, wordt met borden aangekondigd.
  • Een aantal bruggen en tunnels op A-wegen en andere wegen.

Bij de meeste wegen betreft het een klein bedrag dat alleen contant betaald kan worden (aangeduid: payment by cash only), maar op de M6 kan het ook met creditcard.

Op de Dartford Crossing is er een free-flow systeem (controle met camera’s en nummerplaatherkenning) en daar kan contante betaling niet. Van de diverse mogelijkheden is een betaling van de Dart Charge vooraf het eenvoudigst – ten laatste de dag na de passage, via een formulier op de website: www.gov.uk/pay-dartford-crossing-charge
Meer details over de tolwegen kan je vinden op www.gov.uk/uk-toll-roads

Bekijk ook de hiervolgende milieumaatregelen in Londen en andere steden voor de geldende milieu- en congestietaksen.


Milieuzones in London: maatregelen in 3 zones:
Een kaartje van de 3 zones vindt je hier

1. Congestion Tax of Congestion Charge Zone (CC)

  • Is een belasting om de binnenstad te mogen inrijden, elke dag van 7 tot 18 u, op zaterdag, zondag en op bank holidays van 12 tot 18 u, ingevoerd met de bedoeling de verkeersdrukte (congestion) te doen verminderen.
    De zone is afgebakend door borden en markeringen met een grote letter 'C' in een rode cirkel, het gebied binnen de cirkel Marylebone Road, Finsbury, Tower Bridge, Elephant and Castle, Victoria Station en Mayfair.
  • De taks moet betaald worden voor de meeste voertuigen, muv op Kerstmis en op Nieuwjaarsdag. 
    Vrijgesteld zijn o.a.elektrische voertuigen, mensen met een Europese gehandicaptenparkeerkaart en voertuigen met een CO2-uitstoot van maximum 75 g/km, na zich vooraf te hebben geregistreerd op tfl.gov.uk/modes/driving/congestion-charge (zie bij discounts and exemptions) of via tel +44 343 222 2222.
  • Let op: omdat de Congestion Charge Zone in een ultralage-emissiezone ligt, een ULEZ (Ultra Low Emission Zone) - zie verder - moet je ook checken of je naast die congestiontaks ook niet bijkomend aan die ULEZ-milieutaks moet voldoen.
  • De CC bedraagt £ 15 per dag bij betaling op de reisdag zelf of £ 17,5 per dag bij betaling op de eerste of  tweede dag na de reisdag. Je riskeert een boete als je later betaalt. Betalen kan via https://tfl.gov.uk/modes/driving/congestion-charge/paying-the-congestion-charge.
    Voor voertuigen die niet aan de Euro 4-norm voldoen, moet £ 10 per dag extra toxicity charge (T-charge) betaald worden.
    Betalen is mogelijk via internet of sms, maar ook in winkels en postkantoren ter plaatse.
  • Meer informatie en een kaart van het betreffende gebied: tfl.gov.uk/modes/driving/congestion-charge/congestion-charge-zone?intcmp=40404


2. LEZ charge of Low Emission Zone Charge, en de Ultra Low Emission Zone Charge

2.1 De LEZ-Charge

Er is een milieubelasting voor sommige oudere (en vervuilende) busjes, bestelauto’s, campers e.a., afhankelijk van gewicht én ouderdom, in het uitgestrekte gebied Groot-Londen - veel uitgestrekter dan de CC-Zone - de zogenoemde Low Emission Zone (LEZ, lage-emissiezone, milieuzone), maar dus niet voor moto's of personenwagens. De zone wordt met borden 'Low emission zone' aangeduid.
In tegengestelling tot de hoger vermeldde Congestion Charge is dit reglement het hele jaar van toepassing, 24u/24u. 
De doorgaande autoweg M25 valt niet binnen dit gebied, wel kleine delen van de M1 en M4.
Bij Transport for London, tel: +44 (0)343 222 2222, web: How to pay a LEZ charge - Transport for London (tfl.gov.uk) verneem je of je voor je voertuig moet betalen en hoe dat eventueel moet.
Het is echter voor elk voertuig dat de LEZ of ULEZ (meer informatie verderop) van Londen wil binnenrijden aan te bevelen om het vooraf te registreren, uiterlijk twee weken van tevoren, bij ofwel EPCplc of, ingewikkelder, bij Transport for London via tfl.gov.uk/modes/driving/account-create-account-29278 .
Registreer dus zeker je voertuig, ook als het aan de emissienormen voldoet. Zo kun je aantonen dat het voor ontheffing in aanmerking komt. Registreer je het voertuig niet, dan riskeer je (hoge) boetes.
In de zones wordt met camera’s gecontroleerd en de ervaring is dat er geregeld voertuigen in een verkeerde categorie worden ingedeeld (‘bestelwagen’ in plaats van ‘personenauto’). Registratie is vooraf  eenvoudiger dan achteraf bezwaar maken tegen een boete. (bron: ANWB)
De betalingsmodaliteiten vind je hier: tfl.gov.uk/modes/driving/low-emission-zone/make-a-payment
In dit systeem moet per dag betaald worden, ook op zon- en feestdagen. De taks bedraagt £ 100 tot £ 200 per dag. Een dag loopt van middernacht tot middernacht. Als je dus bijvoorbeeld tussen 23 en 1 uur op de weg bent moet voor twee dagen betalen. Dat geldt niet voor stilstaande voertuigen die binnen het gebied staan geparkeerd.
Een kaartje van die uitgestrekte Groot-Londense LEZ
Eenmaal binnen het LEZ-gebied registreren camera's de nummerplaten en wordt gekeken of het voertuig taksplichtig is en of het aangemeld is. De boetes voor niet-geregistreerde voertuigen kunnen hoog oplopen.
Let op: in het hart van de LEZ is de ULEZ (Ultra Low Emission Zone), met normen die voor elk voertuig gelden.


2.2 De ULEZ-Charge

In het centrum van de LEZ is een Ultra Low Emission Zone (ULEZ), een 'strengere milieuzone' waar wel alle voertuigen moeten geregistreerd zijn (zie hoger bij LEZ), én moeten betalen als ze niet aan de minimum milieunormen voldoen. Zie de kaart van de zone. Ook hier bakenen borden 'Ultra Low Emission ULEZ ZONE' het gebied af.
Diesels moeten er minstens Euronorm 6 hebben en benzinewagens minstens Euro 4 om gratis binnen te mogen, de anderen moeten milieutaks betalen; over het algemeen dus dieselvoertuigen van voor 2016 en benzinevoertuigen van voor 2006. Bedoeling is in deze zone deze oudere voertuigen via die taks zoveel mogelijk te weren. Eind augustus 2023 zou het ULEZ-gebied nog verder uitbreid worden.
Zie tfl.gov.uk/modes/driving/ultra-low-emission-zone voor meer info en betalingsmodaliteiten.
Voertuigen die niet voldoen aan de strenge ULEZ-eisen, kunnen tegen betaling van extra £ 12,50 per dag (bovenop de bestaande Congestion Charge desgevallend en boven op de LEZ-Charge eventueel) de zone inrijden. Voor voertuigen +3.5 t MTM is het tarief hoger.
Ook de ULEZ-Charge is elke dag te voldoen, uitgezonderd op Kerstmis.


Milieuzone in Durham, met een Congestion Charge:
Durham, in het noordoosten van Groot-Brittannië, kent een congestion charge voor het zogenoemde 'schiereiland', dit is het historische gebied rondom de kathedraal en het kasteel. Het gebied is aangegeven met borden, met de rode letter C.
De heffing voor gemotoriseerde voertuigen bedraagt hier £ 2 van maandag tot en met zaterdag, tussen 10 en 16 uur. Het bedrag moet betaald worden ten laatste om 18 uur op de dag van het bezoek, aan de betaalterminal bij het buitenrijden van de zone. De controle gebeurt door camera’s met nummerplaatherkenning.
Meer informatie op de website van Durham: www.durham.gov.uk/article/3437/Durham-Road-User-Charge-Zone-congestion-charge


Schoneluchtzones (clean air zone; CAZ) in andere steden: een combinatie van Lage emissie-zone met tol, steeds aangegeven met borden.
Hier een overzicht van de gebieden, van de soorten voertuigen waarover het gaat en van de beperkingen/minimum emissienormen. 
Betalen kan via deze website.


Algemeen:
Dieselvoertuigen die niet aan Euro 6-norm voldoen, en bezinevoertuigen met Euro 3 of minder moeten er betalen.

In deze Engelse steden zijn er dglk 'clean air zones':
- Bath 
- Birmingham
- Portsmouth  
- Bradford 
- Bristol 
- Great Manchester (invoering gepland op 30 mei 2022, maar momenteel uitgesteld), zie voor meer informatie cleanairgm.com.
- Sheffield 
Tyneside 

De zones zijn van kracht 24 uur per dag, 7 dagen per week, elke dag van het jaar; de betaalperiode loopt van middernacht tot middernacht.
Je moet de toeslag betalen voor 13:59 uur op de zesde dag nadat u de zone bent binnengereden. U kunt tot 6 dagen vooraf betalen.

In Schotland zijn in 4 steden nu ook Schoneluchtzones ontwikkeld:
- Aberdeen voert een milieuzone in met een overgangsperiode van 2 jaar, zonder boetes; in juni 2024 wordt de zone volledig van kracht.
Zie voor meer informatie: aberdeencity.gov.uk/services/roads-transport-and-parking/low-emission-zone.
- Dundee voerde op 30 mei 2022 een milieuzone in met een tweejarige overgangsperiode, zonder boetes; op 30 mei 2024 wordt de zone volledig van kracht.
Zie voor meer informatie: dundeecity.gov.uk/lez.
- Edinburgh voerde een milieuzone in het voorjaar van 2022 in met een tweejarige overgangsperiode, zonder boetes; 1 juni 2024 wordt de zone volledig van kracht.
Zie voor meer informatie: edinburgh.gov.uk/lowemissionzone.
- Glasgow heeft de eerste fase van invoering al afgerond en sinds 2019 is er een milieuzone voor lokale bussen ingesteld.
Vanaf 1 juli 2023 zal de zone voor alle voertuigcategorieën gelden. Zie voor meer informatie: glasgow.gov.uk/LEZ.


Douanebepalingen:
Er zijn beperkingen in de toegestane hoeveelheden alcohol en tabak die je als toerist mag invoeren. Sedert de Brexit zijn de toegestane hoeveelheden minder dan voorheen. Zo mag nu maar 1 liter sterkedrank worden ingevoerd, en max. 1 slof sigaretten. Heb je meer bij dan moet je invoertaks betalen. Ook het cash-geld is beperkt tot 10.000 euro.
Een overzicht vindt je bij IATA
Maar ook bij terugkeer in België kun je nu douanecontrole krijgen en zijn er extra beperkingen: kom je terug met ferry of vliegtuig dan is het max. bedrag aan goederen dat je mag binnenbrengen beperkt tot 430 euro, bij terugkeer via Eurostar: max 300 euro. Andere restricties zijn: max 200 sigaretten, 4 liter wijn, geen zuivelproducten of vleeswaren meebrengen (ook niet als beleg op je boterham!), hoeveelheidsbeperkingen op andere etenswaren, enz.
Meer info over wat je vanuit EU of niet EU-landen in België mag invoeren in deze brochure: https://financien.belgium.be/nl/Publicaties/Internationaal/doc_folder_wijs_op_reis  , rubriek 'teugkeer uit derde landen'.
Noord-Ierland vormt hierop wel een uitzondering: ook na Brexit blijft dit landsdeel deel uitmaken van de Europese douanezone.


Tanken en brandstoffen in Groot-Brittannië:
Bij tankstations kan aan de kassa contant en met bankkaart worden betaald; maar er zijn ook voldoende tankautomaten.

  • Benzine E10 - Euro 95 (Premium Unleaded 95 RON), loodvrije benzine met octaangetal 95 en maximaal 10% ethanol is goed verkrijgbaar. 
    Benzine E5 Euro 95 daarentegen wordt steeds zeldzamer.
    Benzine E5 - Superplus 98 (Super Unleaded 97/98 RON), loodvrije benzine met octaangetal 97 of 98 en maximaal 5% ethanol is goed verkrijgbaar.
     
  • Diesel B7 (Diesel/ULSD/Derv/City Diesel) met max. 7 % biodiesel is goed verkrijgbaar.
    ULSD staat voor Ultra-Low-Sulfur Diesel (diesel met een zeer laag zwavelgehalte), ook City Diesel genoemd. 
    De term City Diesel duidt een schonere diesel aan, speciaal geschikt voor rijden in de stad omdat die leidt tot de uitstoot van minder schadelijke stoffen. Het gaat in alle gevallen om gewone diesel die probleemloos in alle dieselauto's kan worden gebruikt.
    Derv staat voor Diesel-Engined Road Vehicle en geeft aan dat het gaat om diesel voor gewone weggebruikers (in tegenstelling tot rode diesel voor niet-weggebruikers). Deze goedkopere ‘rode diesel’ met een lagere accijns is speciaal bedoeld voor bijvoorbeeld grasmaaiers, graafmachines, landbouwwerktuigen,... en is verkrijgbaar onder de naam red diesel, gas oil, agricultural diesel, tractor diesel, digger fuel enzovoort. Je mag die goedkopere rode diesel niet gebruiken in een auto of camper.
    Diesel wordt vaak aangeboden in 2 versies: Regular en Premium; Premium is diesel met meer additieven en heeft een hoger cetaangetal, wat zorgt voor een betere koude start in de winter.
      
  • Lpg (Lpg/Autogas) is redelijk verkrijgbaar, zie www.mylpg.eu, vooral langs doorgaande wegen. Om lpg te kunnen tanken is een bajonetkoppeling nodig, er zijn echter ook nog enkele lpg-stations die de Europese schroefkoppeling hanteren. In dat geval heb je een Europanippel (acme) nodig.
  • Aardgas (CNG) is slechts zeer beperkt verkrijgbaar.
    Kijk voor een actueel overzicht op cngeurope.com of gebruik de app PitPoint om aardgasvulstations te vinden.
     
  • Elektriciteit: Het netwerk van openbare laadpunten is in landelijke gebieden nog te beperkt om dekkend te zijn. Een overzicht van de laadpalen: chargemap.com, oplaadpunten.nl, plugsurfing.com, of zoek naar oplaadpunten via bijvoorbeeld de apps Chargemap en Plugsurfing.

Een jerrycan met reservebrandstof is niet toegelaten op de ferry’s en in de Chunnel. LPG is in de Chunnel eveneens niet toegelaten.

Goedkoper tanken:
Tanken is meestal het goedkoopst bij tankstations verbonden aan grote supermarkten (zoals Asda, Morrisons, Sainsbury's, Tesco en Waitrose). Kijk voor tankstations met de laagste prijzen in de buurt of in een bepaalde plaats bijvoorbeeld op www.petrolprices.com
Voor een overzicht van actuele brandstofprijzen zie blog.touring.be/nl/artikels/benzineprijzen-europa

Noodnummers:

  • Algemeen noodnummer: 112 of 999
  • Politie: 999 of 112
  • Ambulance: 999 of 112
  • Brandweer: 999 of 112
  • Pechbijstand RAC: +44 330 2000 999


Gezondheid & noodsituaties:

- Zorg voor een goede reisbijstandverzekering en particuliere ziekteverzekering. De Europese Ziekteverzekeringskaart van je mutualiteit zou nog steeds geldig zijn in Groot-Brittanië, ook na de Brexit.

- In geval van ernstige nood (ongeval, arrestatie, sterfgeval, …) en wanneer je geen andere hulplijnen beschikbaar hebt kan je contact opnemen met het Belgisch Ministerie van Buitenlandse Zaken, telefoonnummer: +32 (0)2 501 81 11. Je kan ook vooraf je buitenlandse reis melden bij travellersonline.diplomatie.be om in geval van plaatselijke problemen vlot bijstand van de Belgische overheid te krijgen.
Voor informatie en eventuele ondersteuning ter plekke kan je ook terecht bij de Belgische Ambassade in London, T: +44 20 747 037 00 of +44 7710 703 639 (dit is een noodnummer, enkel in gebruik buiten de openingsuren);
mail: London@diplobel.fed.be,
unitedkingdom.diplomatie.belgium.be/nl/

Alle contactgegevens van onze ambassades en consulaten in het buitenland, alsook die van de ambassades en consulaten in Brussel vind je op diplomatie.belgium.be.

- Neem speciale geneesmiddelen in ruim voldoende mate mee (in originele verpakking), en maak zelf een reisapotheek met je reguliere geneesmiddelen. Ter plaatse kunnen de medicijnen duur zijn.
Neem voor jezelf bij voorkeur ook een medisch paspoort mee, verkrijgbaar bij de huisarts.

- Reizigers die geneesmiddelen gebruiken die onder de Opiumwet vallen (zoals bepaalde slaapmiddelen, kalmeermiddelen, ADHD-middelen en sterke pijnstillers), hebben strikt genomen voor deze geneesmiddelen geen officiële, gelegaliseerde Schengenverklaring nodig, gezien het Verenigd Koninkrijk geen Schengenland is. Een verklaring van de huisarts, in het Engels en in briefvorm opgesteld, volstaat. Zo’n Engelstalige medische verklaring is één jaar geldig als je medicatie en dosis hetzelfde blijven. Verandert je medicatie of de dosering, dan heb je een nieuwe verklaring nodig. www.travellikeapro.be/mag-mijn-medicatie-zomaar-mee-op-reis/

Andere gezondheidsadviezen:
Wees vooral in de periode van april tot november op je hoede voor teken/tekenbeten bij het wandelen of kamperen in de natuur, want die kunnen de ziekte van Lyme overbrengen en ook tekenencefalitis komt voor. Tekenbeten vermijden is dus van groot belang. Je kan je tegen die encefalitis ook laten vaccineren, wat je kan overwegen bij langer verblijf in de natuur.

Je huisdier in Groot-Brittannië:

  • Op de meeste campings is je hond welkom, op voorwaarde dat hij aangelijnd blijft. Ook in veel pubs kan je eten in gezelschap van een hond, in restaurants vraag je het beter vooraf.
  • Honden mogen vaak loslopen, dit staat overal duidelijk aangegeven. Zorg er echter voor dat je hond geen weiden met dieren in rent. De boer mag hier tegen optreden.
  • Op drukke stranden worden honden niet gewaardeerd, er zijn voldoende afgelegen stranden te vinden waar ze naar hartenlust kunnen rennen en zwemmen. Uitwerpselen van je hond moet je direct opruimen. Er zijn fikse boetes.
  • Tot nu toe zijn de invoerregels voor je huisdier door Brexit nog niet verandert. 
    - Het is raadzaam je huisdier zekerheidshalve een bloedtest te laten ondergaan om de rabiëstiter te bepalen. Meer informatie vind je op https://www.gov.uk/
    - Kijk voor actuele informatie over de gevolgen van de Brexit op anwb.nl/vakantie/groot-brittannie/informatie/brexit.
  • Identificatie: een hond of kat heeft een (EU-)dierenpaspoort nodig, verkrijgbaar bij de dierenarts. Dit paspoort bevat naast de beschrijving van het dier ook de naam en het adres van de eigenaar, het registratienummer van de chip en het bewijs van inenting tegen rabiës. Er is ook ruimte in het paspoort voor een gezondheidsverklaring en andere behandelingen of inentingen.
  • Verboden hondenrassen: Pitbullterriër, Dogo argentino, Tosa, Fila brasileiro en alle kruisingen van honden die lijken op voorgenoemde rassen.
  • Er zijn geen speciale regels rond reizen met de hond in je auto.
  • Dierengezondheid: honden en katten moeten ten minste 21 dagen voor de reis ingeënt zijn tegen hondsdolheid (rabiës). De geldigheidsduur is afhankelijk van het vaccin (1-3 jaar). Let op: de chip moet vóór de inenting tegen rabiës zijn ingebracht, ten laatste dezelfde dag.
  • Honden moeten 1 tot 5 dagen voor aankomst door de dierenarts ontwormd zijn (Praziquantel). Tijdstip, datum, handtekening en stempel moeten in het paspoort vermeld staan. Aangeraden wordt om deze bladzijde en ook die van de rabiësvaccinatie te laten lamineren.
  • Groot-Brittannië en Noord-Ierland zijn geen risicogebieden, maar een hond of kat kan tijdens de vakantie toch ziek worden als gevolg van teken- of insectenbeten. Er bestaan preventieve maatregelen. Neem hierover ten minste 4 weken voor vertrek contact op met de dierenarts.
  • Jonge dieren: pups en kittens die binnenkomen moeten ingeënt zijn tegen rabiës. Dieren jonger dan 3 maanden mogen niet binnengebracht worden.
  • Er mogen maximaal 5 honden en/of katten worden ingevoerd.
  • Honden mogen alleen met bepaalde veerdiensten en luchtvaartmaatschappijen via aangewezen vliegvelden en havens het land inreizen. De vervoersmaatschappij kan hierover inlichtingen verstrekken.
  • Neem altijd naast het actuele EU-dierenpaspoort, oudere vaccinatiepapieren of een verouderd EU-dierenpaspoort met je mee.

Alle info over met je dier op reis: www.licg.nl/vakantie-dier-gaat-mee
 

Terug naar het overzicht van de landenfiches



Let op! Pasar stelde deze informatie met de meeste zorg samen vanuit diverse bronnen en is niet aansprakelijk voor enige onvolledigheid of onjuistheid, evenmin als voor de gevolgen daarvan. Bronnen: EU, VAB, TOURING, AUTOGIDS, ANWB, ADAC, NKC, ACSI, diverse toeristische diensten