Landenfiche Italië

update 30 mei 2023 

Italië is een heerlijk vakantieland, maar de Italianen hebben de reputatie nonchalante bestuurders te zijn.
Een goed voorbereid kampeerder is er twee waard: laat je niet verrassen door rechts inhalen, ongepast middenstrookrijden of niet gebruiken van richtingaanwijzers. Zodra je aangekomen bent op de camping, kan het dolce far niente beginnen en ben je die chaotische wegen snel vergeten.

Populaire kampeerbestemmingen zijn Liguria, de schilderachtige Italiaanse Rivièra, en de Marche met kilometers kustlijn en ruige natuur, Toscane, met zijn heuvels met olijfbomen en kunststeden als Florence en Pisa, Trentino-Alto Adige: Zuid-Tirol met de Dolomieten, Veneto: de lange stranden van de Adriatische kust, Venetië en het Gardameer.

Overnachten onderweg in Italië mag op reguliere parkeerplaatsen, ook langs snelwegen.
Vrij kamperen mag met toestemming van grondeigenaar. Maar niet nabij de bebouwde kom, monumenten, nationale wegen of plaatsen voor drinkwaterwinnng.

Zeer gedetailleerde informatie voor buitenlanders, over alles van het verkeer en reizen in Italië, vind je op de site van de Italiaanse automobilistenclub (Engels)

Erheen

Naar Italië rijd je meestal via Duitsland, Zwitserland, of via Luxemburg, Frankrijk.
Duitsland en Luxemburg kennen nog geen tol, Zwitserland (vignet of speciale taks voor voertuigen +3.5 t MTM), Frankrijk en Oostenrijk (vignet of Go-Box) wel. Bekijk de respectievelijke landenfiches voor meer info.
Ook de regelgeving rond (al of niet verplichte) winterbanden is verschillend.

Reis- en voertuigdocumenten

  • Een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart, geen visum.
  • Minderjarige kinderen hebben een eigen reisdocument (Kids-ID) nodig.
  • Minderjarigen reizend zonder hun ouders of voogd hebben in feite geen toestemmingsformulier nodig om Italië binnen te komen, maar het is wel aanbevolen, omwille van de heenreis door Duitsland bijvoorbeeld.
  • Belgisch rijbewijs bestuurder(s).
  • Een B-sticker op het voertuig is niet vereist indien de landcode op de kentekenplaat is ingewerkt. Heeft de kentekenplaat echter geen landcode (bvb aanhangwagen, fietsendrager, of oude nummerplaat), dan moet wel een B-sticker aangebracht worden.
  • Indien het voertuig niet op eigen naam staat, bijvoorbeeld een leaseauto, laat dan door de eigenaar een machtiging opstellen en ondertekenen, bij voorkeur in meerdere talen.
  • Verzekering en groene kaart: zowel voertuig als caravan/aanhangwagen + 750 kg MTM moeten desgevallend verzekerd zijn, de groene kaart telt als bewijs.

 

Verkeersregels

Enkele belangrijke verkeersregels, (soms licht) afwijkend van de Belgische:

  • Het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed is net als bij ons 0,5 promille, maar er is een nultolerantie voor jonge bestuurders (-3 jaar rijbewijs).
  • Ook voor buitenlanders hanteert men virtueel een rijtoelating met strafpunten. Na verlies van 20 punten volgt een 2-jarig rijverbod op Italiaans grondgebied.
  • Dagrijlichten zijn altijd verplicht op de snelweg en buiten de bebouwde kom. In tunnels: altijd dimlichten aan.
  • Op bergwegen heeft stijgend verkeer voorrang op dalend verkeer, tenzij het stijgend voertuig zich dicht bij een uitwijkplaats bevindt. Zware voertuigen hebben altijd voorrang, ongeacht of ze klimmen of dalen, en ook een postauto heeft altijd voorrang.
  • Sommige bergpassen zijn alleen toegankelijk op bepaalde tijdstippen, wat aan het begin en het einde met een bord wordt weergegeven.
  • Op smalle wegen waar voertuigen elkaar niet kunnen passeren, heeft een zwaarder voertuig steeds voorrang op een lichter.
    Bij gelijkwaardige voertuigen moet het voertuig dat zich het dichtst bij een uitwijkplaats bevindt, uitwijken en indien nodig achteruitrijden.
  • Je moet alarmlichten gebruiken bij opstopping, gevaar of plotse stilstand van het verkeer.
  • Op de snelweg mag je bij files de pechstrook gebruiken om een verderop liggende afrit te nemen, maar alleen als die minder dan 500 meter verwijderd is.
  • Op snelwegen met 3 of meer rijstroken in de rijrichting mogen campers +3.5 t HTM de meest linkse rijstrook niet  gebruiken.
  • Aan tolpoorten mag je niet achteruit rijden, bij vergissing of problemen moet je een operator oproepen via de intercom of noodknop.
  • Claxonneren is verplicht om tegenliggers te waarschuwen bij onoverzichtelijke bochten. ’s Nachts is dat knipperen met je grootlicht.
  • In een tunnel rijd je zonder zonnebril, respecteer je een veiligheidsafstand (soms aangegeven bij het binnenrijden van de tunnel), keer je nooit om en rij je nooit achteruit. Als een probleem opduikt waardoor je het voertuig moet verlaten, moet je de motor uitschakelen maar de sleutel in het contact laten, of in het interieur achterlaten bij een keyless systeem.
  • Roken is verboden in de auto of camper in het bijzijn van een passagier onder de 18 jaar of een zwangere vrouw. De boete voor overtreding van deze regel is zeer hoog.


Voorrang

  • Je mag een kruispunt pas oprijden als je zeker bent dat je kan doorrijden, ook al heb je voorrang of groen licht. Kruispunten mag je nooit blokkeren.
  • Op kruispunten met voorrang van rechts hebben motorvoertuigen wel voorrang op fietsers.
  • Op een rotonde met borden heb je voorrang, anders geldt voorrang van rechts. Gebruik richtingaanwijzer bij oprijden én verlaten van rotonde.
  • Als je een rotonde wil verlaten, ben je verplicht eerst naar de buitenste rijstrook te gaan. Als dat niet tijdig lukt, moet je een extra rondje rijden.
  • Anders dan in België hebben naast trams ook lijnbussen altijd voorrang.
  • Een prioritair voertuig hoeft zijn sirene niet te gebruiken om voorrang te hebben, de blauwe flikkerlichten volstaan.
  • Permanent brandende rode lichten aan kruispunt betekent: ‘gevaarlijk kruispunt’. Je mag enkel doorrijden wanneer de groene pijl brandt, steek dan voorzichtig over.
  • Wanneer twee voertuigen die elkaar tegemoet rijden allebei linksaf slaan (vanuit hun richting bekeken), dan moeten ze elkaar steeds voorlangs kruisen ('Indonesisch kruisen').
  • Motards mogen files niet voorbijsteken door tussen de auto’s te rijden.

Parkeren is bijna altijd door plaatselijke reglementering beperkt. De regels zijn vrij complex naar onze normen.
Om problemen te vermijden kies je best voor parkings of op het wegdek aangegeven parkeerplaatsen:

  • Witte vakken of lijnen op het wegdek geven aan dat je gratis kan parkeren
  • Blauwe vakken of lijnen op het wegdek, ook een blauw bord met letter 'P',... geven aan dat je moet betalen.  Dit zijn geen blauwe zones met parkeerschijf, maar wel degelijk betaalzones. Betalen kan aan ticketautomaten of met kaarten die je in krantenwinkels en in tabakswinkels koopt. Je vindt de regels op borden of op de parkeerautomaten. 
  • Gele vakken of lijnen op het wegdek geven aan dat die plaatsen voorbehouden zijn aan bepaalde categorieën gebruikers (bewoners, bedrijven, openbaar vervoer, gehandicapten, enzovoort). Ook een bord met de tekst met “Parcheggi riservati ai residenti” geeft aan dat de parkeerplaatsen voorbehouden zijn voor bewoners.
  • Groene zone: parkeren verboden van 8 tot 9.30 uur en van 14.30 tot 16 uur op werkdagen.
  • Voor het parkeren in historische stadscentra gelden vaak strikte regels.
    Doorgaans mogen enkel bewoners of mensen met een speciale kaart daar parkeren. Vaak mag je er als bezoeker/niet-vergunningshouder ook niet binnenrijden (zie verder: ZTL's). . 
  • Blauwe zone (bord) met Europese parkeerschijf: parkeren volgens aanwijzingen op extra verkeersbord.
  • Andere speciale tekens op Italiaanse parkeerborden:
    - twee hamers: het parkeerbord geldt enkel op werkdagen, zaterdag inbegrepen. Vaak wordt er een periode aangegeven en/of een tijdspad.
    - een kruis: het parkeerbord geldt enkel op zon-en feestdagen.
  • Verboden te parkeren op plekken met Z-vormige markeringen.

 

Snelheidsbepalingen:

Snelheidsbeperkingen:
algemene regels
Binnen bebouwde kom Buiten bebouwde kom Autowegen Autosnelwegen
Personenauto's, campers met toegestane maximummassa < 3500 kg en moto's > 150 cm³ cilinderinhoud 50
(op ringwegen kunnen borden een hogere snelheid toestaan)
90 110 (*90) 130 (*110)

Campers +3500 kg HTM

Campers +12000 kg HTM

50

80

70

80

70

100


80
Motorvoertuigen met aanhangwagen/caravan  50 70 70 80

•Op snelwegen met drie of meer rijstroken per richting kan dmv borden een maximumsnelheid van 150 km/h toegestaan zijn.
•(*) Bij regenweer of sneeuwval wordt de maximumsnelheid op autowegen 90 km/h en op autosnelwegen 110 km/h.
•Bestuurders die minder dan drie jaar een rijbewijs hebben, mogen op autowegen maximaal 90 km/h en op autosnelwegen maximaal 100 km/h rijden. 

Bijzondere verkeerssignalisaties:
- Een knipperend rood licht
betekent verplichting te stoppen, b.v. aan een overweg, aan een beweegbare brug, aan de laadkaai van ferry's, ...
Een groene verlichte pijl duidt de verplichte rijrichting aan.
- Wegmarkeringen: gereserveerde rijstroken (voor bus, taxi's, fietsen, enz.) zijn van de andere rijstroken gescheiden door twee evenwijdige lijnen, een witte en een gele.


Zones met toegangsbeperkingen:
In veel steden zijn er verkeersarme zone's (ZTL’s - Zona traffico limitato), aangeduid met borden, waar alleen bewoners en andere vergunningshouders met toegangsbewijs mogen komen en parkeren.  De regels zijn overal verschillend, en de toegangsbeperking is er vaak gebonden aan bepaalde periodes en tijdstippen, voor bepaalde categoriën voertuigen, gehandicapten kunnen soms vrijgesteld zijn, enz. ...., wat allemaal aangegeven wordt op een onderbord bij de toegang tot het gebied. Bij erge en langdurige luchtvervuiling kunnen die bepalingen dan weer herroepen of uitgebreid worden (smogalarm). Er is absoluut geen uniformiteit in die regelgeving.
Italië heeft meer dan 200 van die verkeersarme zones waar de toegang dmv die borden en cameracontrole beperkt wordt. Let goed op die zoneborden, want je kan er zwaar beboet worden en de camera's registreren elk binnenrijdend voertuig.
Als toerist kun je in sommige gevallen een beperkte vrijstelling krijgen bij je logiesverstrekker indien je in zo'n zone moet zijn om bvb bagage in- en uit te laden. Leg die vergunning dan zichtbaar achter je voorruit, en hou die ook bij lange tijd na je terugreis, als bewijs eventueel bij een onterechte boete, tot soms een jaar later!
Meer info bij ANWB.

Zone's ZTL met toegang mits betaling (meer detail bij ADAC onder 'city maut'):
•In Bologna is de toegang tot de verkeersluwe zone in het centrum (Zona traffico limitato Centrale) betalend door aankoop van een digitaal ticket, elke dag tussen 7 en 20 u, én beperkt tot een maximum aantal dagen per maand. Voertuigen met euronorm 0 tem 2 zijn sowieso niet toegelaten. Bij TPer zijn de tickets zowel online als in de verkooppunten te koop.
•Ook in Milaan is de toegang tot de verkeersarme zone in het historisch centrum binnen de stadsmuurring "Cerchia die Bastioni" (Area C) betalend op weekdagen van 7.30u tot 19.30 u, én is er sowieso verboden voor benzinevoertuigen met euronorm 2 of minder, voor diesels met euronorm 5 of minder & voor voertuigen en aanhangwagens met een lengte van meer dan 7,50 m. Er zijn diverse verkooppunten oa tabakswinkels en kiosken, ticketautomaten voor het openbaar vervoer, bij parkeerautomaten en ook online. Na aankoop moet je het ticket activeren en koppelen aan je nummerplaat, via sms, telefonisch via het callcenter, online of persoonlijk aan de balie Area C, Duomo metrostation, Piazza del Duomo (ma-vr 8:30-15:30 uur). Bij aankoop bij parkeerautomaten en bij Banca Intesa Sanpaolo vindt activering plaats op het moment van betaling. Activering moet steeds plaatsvinden op dezelfde dag of uiterlijk om middernacht van de volgende dag. 
•In Palermo is in bepaalde periodes een ticket nodig voor toegang tot de zone die zich uitstrekt van Piazza Giulio Cesare tot Via Cavour en van Porta Nuova tot Porta Felice op enkele tijstippen uitgezonderd. Oudere voertuigen (benzine met euronorm lager dan 3 en diesels euronorm lager dan 4) kunnen geen kaartje kopen. Er zijn diverse verkooppunten, ook online.

De boetes voor binnenrijden van de ZTL's worden nogal vaak geïnd door het door de overheid aangesteld incassobureau EMO. De betalingsaanmaningen kunnen lang uitblijven.
Bezwaar maken heeft enkel zin als je kunt bewijzen daar niet geweest te zijn, of als je kunt aantonen dat het reeds betaald is. 

Op deze website, met zoekfunctie, krijg je oa een uitgebreid overzicht van alle ZTL's, betalende en andere.



Winterbanden verplicht, of sneeuwkettingen bijhebben

  • Banden met het niet-officiële M+S ('modder + sneeuwsymbool') worden als winterbanden aanvaard.
    Tussen 15 november en 15 april (en in Zuid-Tirol het gehele jaar, in winterse omstandigheden) is het globaal genomen in heel Italië verplicht om op winterbanden te rijden of sneeuwkettingen aan boord te hebben wanneer dat wordt aangegeven met een groen of blauw bord met de tekst obbligo di pneumatici invernali o catene a bordo (winterbanden verplicht of sneeuwkettingen aan boord verplicht); m.a.w. winterbanden moeten tenzij er sneeuwkettingen in de auto aanwezig zijn. Deze periode kan worden vervroegd of verlengd als de weersomstandigheden dat vereisen.
  • Het gebruik van sneeuwkettingen kan worden verpicht door een verkeersbord, mits er sneeuw of ijs ligt. Heb je winterbanden, dan geldt deze verplichting niet. De sneeuwkettingen moeten worden aangebracht op de aangedreven wielen. De maximumsnelheid bij het gebruik van sneeuwkettingen is 50 km/h.
    Winterbanden moeten desgevallend steeds op alle wielen, echter niet op de aanhangwagen/caravan.
    Naast metalen sneeuwkettingen worden ook sneeuwkettingen in kunststof en zgn sneeuwsokken aanvaard. 
  • Je moet je aan de voorgeschreven maximumsnelheid van de winterbanden houden. Die staat met een lettercode op de zijkant van de band vermeld.
    Als de maximumsnelheid van de winterbanden lager is dan die van de auto, moet op het dashboard binnen het blikveld van de bestuurder een sticker aangebracht worden met daarop de maximumsnelheid van de banden.
  • Rijden met bepaalde ‘trage’ winterbanden in de zomer is strafbaar: van 15 mei tot en met 15 oktober is het verboden te rijden op winterbanden die slechts geschikt zijn voor snelheden tot 160 km/h (snelheidsindex Q of lager). Winterbanden geschikt voor hogere snelheden (snelheidsindexen R, S, T, U, H, V, W en Y) zijn dan wel toegestaan. Dit verbod geldt ook voor buitenlandse voertuigen en de boetes zijn hoog. Bovendien kan het voertuig in beslag genomen worden.

  • Let op: Op doorreis via Duitsland en Luxemburg zijn winterbanden wél verplicht bij winterse omstandigheden, en kan je niet volstaan met dan enkel sneeuwkettingen aan boord te hebben zoals in Italië wel oké is.

  • In Zuid-Tirol geldt het hele jaar de plicht om bij winterse omstandigheden, zoals sneeuw en sneeuwmodder, op winterbanden te rijden (of sneeuwkettingen in de auto te hebben). 

  • Voor de Brennerautosnelweg (E45/A22) tussen Brenner en Affi en in de stad Bozen geldt van 15 oktober tot en met 31 april de plicht om op winterbanden te rijden (of sneeuwkettingen in de auto te hebben) ongeacht de weersomstandigheden.

  • In het Aostadal is het vanaf 15 oktober t/m 15 april verplicht op winterbanden te rijden (of sneeuwkettingen in de auto te hebben) ongeacht de weersomstandigheden.
     

Lading
Achteraan uitstekende lading (ook fietsen op fietsendrager), moeten beveiligd worden met een wit/rood vierkant reflecterend bord met 5 rode strepen, specifiek voor Italië. Het specifieke bord voor Spanje en Portugal met 3 rode, diagonale strepen is niet geldig.
's Nachts moet de lading ook worden voorzien van een rood licht, en een lading die de hele breedte van het voertuig beslaat (niet fietsendrager), moet worden gemarkeerd met twee van dergelijke reflecterende borden aan beide uiteinden, waarbij de borden zo moeten worden bevestigd dat de strepen samen een omgekeerde V vormen. (ANWB)

Kinderen
Kinderzitje is verplicht voor kinderen tot 1,50 meter lichaamslengte of lichaamsgewicht -36 kg..
Kinderen met een gewicht van 9 kg of minder moeten met de rug naar voren in een goedgekeurd en passend kinderzitje worden vervoerd. Als het zitje op een plaats met een airbag wordt geplaatst, moet die airbag uitgeschakeld zijn.
Kinderen die minder dan 36 kg wegen of kleiner dan 1,50 m zijn, moeten in een goedgekeurd en passend kinderzitje of op een goedgekeurde en passende zittingverhoger worden vervoerd.

Verplicht in de auto

  • Gevarendriehoek.
  • Fluohesje voor elke inzittende die 's nachts of bij slecht zicht het voertuig verlaat bij pech of ongeval buiten de bebouwde kom.
    Bij pech of een ongeval onderweg moet iedereen die uitstapt een reflecterend hesje dragen bij slechte zichtbaarheid of ‘s nachts. Voorzie er dus een voor elke passagier.
  • Attest voor het gebruik van het voertuig indien niet je eigendom (lease, firmawagen, …)
  • Bellen met de smartphone mag alleen handsfree, via carkit. Het gebruik van oortjes of koptelefoon is ook verboden, tenzij je een headset gebruikt die één oor vrij laat. Het vasthouden van een GSM in de hand, ook in een file of voor een rood licht, is nooit toegestaan. 
  • Meenemen en gebruiken van radarverklikkers is verboden. 
    Navigatieapparatuur met info over de vaste flitslocaties is wel toegestaan.

Praktisch ter plaatse

Taal:
Italiaans, maar regionaal worden ook nog andere talen gesproken, in ieder geval door een deel van de bevolking: Frans in Valle d'Aosta, Noordwest-Italië; Duits in Zuid-Tirol (Alto Adige); Reto-Romaans in Trentino, Zuid-Tirol, Veneto en Friuli; Sloveens in de omgeving van Gorizia en Triëst; Grieks in Apulië en Calabrië.
In Noord- en Midden-Italië kan je je meestal met Engels beredderen.

Kamperen:

  • Italië heeft een groot en verscheiden campingaanbod, met veelal grote terreinen, compleet met zwembaden, restaurants en winkels.
    Italiaanse campings zijn ingedeeld in vijf klassen, door sterren aangegeven. Het gaat daarbij vooral om het aantal aanwezige voorzieningen op het terrein, en minder om de kwaliteit.
    Speciale kampeerterreinen:
    Agricamping/agricampeggio: kamperen bij de boer. Vaak wordt een agricampeggio aangeduid onder de ruimere term agriturismo.
    Campeggio naturista: naturistencamping.
  • De kwaliteit van de Italiaanse campings varieert.
    De best verzorgde en meest luxueus ingerichte kampeerterreinen zijn doorgaans te vinden in de toeristische gebieden. De voorzieningen zijn meestal goed, alleen in het zuiden ontbreekt warm water wel eens. De staanplaatsen zijn vaak eerder klein.
  • De voorzieningen van de bergcampings zijn beperkt en gericht op de sportieve (tent)kampeerder.
  • De Italiaanse campingtarieven behoren tot de hoogste van Europa. Vooral op de luxueuze campings in het merengebied en aan de kust worden (in het hoogseizoen) pittige tarieven gerekend. (bron: ANWB)

Elektriciteit op de camping: 230 V. Het is aan te raden een geschikte adapter mee te nemen.

Wildkamperen/vrij kamperen is alleen toegestaan met toestemming van de lokale autoriteiten, de politie of de landeigenaar. In sommige natuurparken is wildkamperen toegelaten.
Overnachten mag op reguliere parkeerplaatsen, ook langs snelwegen.

Speciaal voor campers zijn er diverse voorzieningen:

  • Presidio ecologico: kleine parkeerplaatsen meestal langs drukke (snel)wegen, voor een tussenstop met een camper, met vaak watervoorzieningen aanwezig, maar overnachten is er niet toegestaan. Het gebruik van de plekken is gratis.
  • Aree di sosta: Parkeerplekken waar met een camper overnacht kan worden langs de openbare weg in een vaak rustige omgeving, zonder veel geluidshinder. Het gebruik ervan is doorgaans gratis. Sommige aree di sosta hebben voorzieningen als water, elektriciteit of afvoer, en eventueel kleine speelplekken voor kinderen. Hier wordt vaak een vergoeding van enkele euro's gevraagd.
  • Aree di sosta attrezzate: Parkeerplaatsen langs doorreisroutes of in de stad. Het verblijf met een camper is zowel overdag als ’s nachts toegestaan. Er zijn op zijn minst voorzieningen voor water aanwezig. De aree di sosta attrezzate behoren vaak bij een organisatie als agriturismo of agricampeggio. Er wordt een vergoeding gevraagd.
  • Aree interne al camping: Parkeerplaatsen voor campers die zich bevinden op een camping. Doorgaans mag gebruik worden gemaakt van de faciliteiten van de camping. Soms liggen die bij de camperplaatsen, of anders op het kampeerterrein zelf.
  • Aree esterne al camping: Parkeerplaatsen voor campers net buiten een camping. Ook hier mag doorgaans gebruik worden gemaakt van de voorzieningen op de camping zelf.

​Camperaars en caravanners houden er best rekening mee dat manoeuvreren en parkeren in de oude Italiaanse stadjes en dorpen lastig kan zijn.


TOL in Italië:
A. Op autosnelwegen (Autostrade) moet je tol betalen, behalve op de A2 van Salerno naar Reggio di Calabria. Op Autostrade per l'Italia kan je de tarieven berekenen. Er zijn 5 categoriën, volgens hoogte van je voertuig en aantal assen. (De Autostrada Pedemontana Lombarda APL (A36, A59, A60) -zie verder- heeft een ander classificatiesysteem; zij hanteren 4 categoriën).
Borden aan de tolpoorten geven met pictogrammen aan hoe je kan betalen: cash, met bankkaart Visa, Mastercard of soms ook bancontact (Maestro).
Er komen steeds meer tolpoorten waar je niet contant of met een pas kunt betalen. In dat geval moet je de tol achteraf betalen. Die poorten worden met een bord aangekondigd. 
Blauwe borden met ‘carte’: kredietkaarten, soms ook bancontact.
Witte borden met daarop een hand en contant geld: alleen contant betalen bij deze bemande kassa. Dezelfde witte borden met alleen contant geld zonder de hand: zelfbediening met betaalautomaat.
Soms staat er bij de witte borden met cash geld zonder hand ook het logo met enkele kaarten: het is zelfbediening waar je zowel contant als met kredietkaart of bankkaart betaalt.

Wanneer je bij een tolpoort niet betaalt of kunt betalen, gaan de slagbomen na korte tijd toch open. Soms gebeurt dit ook om veiligheidsredenen, zonder dat de betaling met de bankkaart effectief gelukt is.
Je krijgt dan in al deze gevallen een ticket waarop staat ‘mancato pagamento’ en ‘toll unpaid’. Je kunt daarna alsnog binnen 15 dagen de tol betalen, onder meer bij een bemande tolpoort of een Punto Blu, of na 24 uur online via autostrade.it/en/rmpp.

Let op: Wie de tol niet binnen 15 dagen betaalt, kan thuis een naheffing verwachten, meestal verstuurd door een incassobureau, bijvoorbeeld Nivi S.p.A. of het European Municipality Outsourcing (EMO). Soms komt die naheffing pas maanden of zelfs jaren later. Je kunt bezwaar indienen als je vindt dat de naheffing onterecht is opgelegd. Contact- en betalingsgegevens staan in de brief. Betaal je de naheffing niet binnen de gegeven betalingstermijn, dan kan er een boete worden opgelegd.

Er bestaat voor voertuigen met HTM -3.5 t een Europese tolbadge (geldig in Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië - ter plaatse 'Telepass' genoemd waarmee je eveneens alle tolwegen kunt betalen. Ze is verkrijgbaar bij Touring: de Fulli Nomade+ badge (vroegerTopEurop-tolbadge) van Fulli: www.touring.be/nl/producten/elektronische-badge-topeurop-area; of in de webshop van VAB. Hiermee betaal je automatisch de verschuldigde tol.

Tot slot is er in Noord-Italië een beperkt systeem van elektronische tolheffing Pedemontana, aangegeven met borden, ic op de Autostrada Pedemontana Lombarda (APL), de ringwegen A36 ten noorden van Milaan, de A60 ten zuiden van Varese en de A59 bij Como. 
Dit is een ‘free flow’-systeem zonder tolpoorten, met automatische cameradetectie van je nummerplaat. Na registratie van je nummerplaat kan je de verschuldigde tol betalen, tot max. 15 dagen na gebruik van de tolweg, via https://apl.pedemontana.com/. Voer je kenteken in (zonder de streepjes), betalen kan met creditcard.
Het komt wel eens voor dat de betaling of registratie niet lukt, neem dan contact op met de tolwegmaatschappij via mail: pedaggi@pedemontana.com
Bezitters van een tolbadge Frankrijk/Spanje/Portugal/Italië (zie hoger) hoeven zich niet te registreren, zij betalen automatisch met de tolbadge.
Betaling met contant geld of met een creditcard is ook mogelijk bij een aantal servicepunten, zie voor locaties en openingstijden apl.pedemontana.com/le-modalita-di-pagamento.
Het te betalen bedrag is te vinden op apl.pedemontana.com/calcola-il-pedaggio. Hier kan je het tarief berekenen door start- en eindpunt van de rit op te geven.
Voor mobiele telefoons (Android en iOS) is een app beschikbaar onder de naam APL Free Flow. Hiermee kan je je registreren en vervolgens betalen. De app is in het Italiaans. (bron: ANWB en ECC)

Voor vragen over de tolwegen, mislukte betalingen en aankoop van Via-kaarten zijn servicecentra beschikbaar langs de autostrada met aanduiding Punto Blu (blauwe stip).

Zoals reeds aangestipt kan je bij onbetaalde tol achteraf ook in België nog een rekening, aangevuld met een boete en administratiekost, thuisgestuurd krijgen. Soms maanden maar vaak ook jaren (!) later. Veelal wordt deze geïnd door een incassobureau ingeschakeld door de Italiaanse overheid. Op de website van het Europees Centrum voor Consumenten is meer uitleg hoe je deze navorderingen kunt aanpakken: ECC, Europees Centrum voor Consumenten
Let altijd goed op aan de tolpoorten en check steeds je tolticket om te zien of de betaling gelukt is. 
Wanneer een betaling niet gelukt zou zijn, kun je ter plekke ook hulp inschakelen door op de serviceknop te drukken.

B.In de steden Bologna, Milaan en Palermo bestaat ook een stadstol, zie hierboven onder 'verkeersregels: Zone traffico Limitato met betaling'.

 

MILIEUMAATREGELEN en -BEPERKINGEN in Italië:
1. Er kunnen winter-rijbeperkingen/milieumaatregelen zijn in talloze steden en gemeenten van de regios Emilia Romagna, Lombardije, Piemonte en Veneto. Voertuigen met bepaalde emissieklassen zijn er tijdelijk of permanent verboden, echter niet op snelwegen en soms alleen maar bij smogalarm.
Zie bij Adac voor een overzicht. 

  • Lombardije: 
    Er zijn rijverboden voor bepaalde vervuilende voertuigen (emissienormen!) op weekdagen tussen 7.30 u en 19.30 u in 570 gemeenten, ongeveer een derde van alle steden/gemeenten in Lombardije. De gebieden zijn meestal bewegwijzerd. Autosnelwegen en bepaalde regionale wegen zijn vrijgesteld van de beperkingen, zie ADAC of gebruik de zoekfunctie op deze website. Het gaat om rijverboden voor benzinevoertuigen met Euronorm 1 of 0 en diesels met Euronorm 3 of minder.
  • Emilia Romagna, Venezia en Piemonte: beperkingen in de winter.
    In deze regio’s is er in de winter (van 1 okt – 31 maart) in de gemeenten met meer dan 30.000 inwoners een rijverbod tussen 8u30 en 19u30 op alle werkdagen, voor diesels met Euronorm 0 tot en met 4 en voor benzinevoertuigen met Euronorm 0 tem 2.

Bovenop de voorgenoemde maatregelen, kan iedere gemeente extra beperkeningen opleggen als de vervuilingsgrens achtereenvolgens 4 tot 10 dagen wordt overschreden. (bron: VAB)

2. De talloze zogenaamde Zone a Traffico Limitato of ZTL in veel historische steden zijn eveneens opgevat als milieuzones, met de bedoeling de luchtvervuiling in te perken door (vervuilend) verkeer te bannen; zie hierboven bij verkeersregels. Enkel bewoners en andere vergunninghouders mogen er ongehinderd rijden, en de zones zijn aangegeven met borden.
Bemerk dat deze toegangsregels zeer complex zijn en verschillen per stad, van moment tot moment, soms zijn brommers en moto's vrijgesteld, soms niet, soms zijn gehandicapten vrijgesteld, soms niet…. De informatie op de websites van de gemeenten is dikwijls ook enkel in het Italiaans, informeer je goed ter plaatse. 

Overtredingen worden vastgesteld met camera’s, dikwijls verborgen achter het bord, en de boetes zijn hoog. Zij kunnen naar je thuisadres worden nagestuurd door incassobureaus, soms maanden/jaren na datum.
Moet je niet per se in de zone zijn, blijf er dan uit en ga te voet of met het openbaar vervoer.
Eigenaars van hotels of toeristenverhuur kunnen een tijdelijke toegangs-vergunning verstrekken en geven informatie. Neem tijdig contact op met de eigenaar, geef de voertuiggegevens (kenteken, merk, model) door en vraag of het voertuig mag blijven staan op een privéparkeerplaats die bij de accommodatie hoort.
Leg de tijdelijke vergunning duidelijk zichtbaar achter de voorruit en hou die bij terugkeer naar België ook best minstens een jaartje bij.

In de steden Bolzano en Bressona (Brixen), Bologna, Pisa, Firenze, Verona, Rome, Palermo en Milano kun je, mits je aan bepaalde emissienormen voldoet, binnenrijden, soms mits betaling.
Op deze website Accessibilità centri storici (accessibilitacentristorici.it) met zoekfunctie kun je terecht.


Douanebepalingen:
Er zijn beperkingen in de toegestane hoeveelheden alcohol en tabak die je als toerist mag invoeren. 
Maar ook bij terugkeer in België kun je nu douanecontrole krijgen en zijn er extra beperkingen. 
Meer info over wat je vanuit EU of niet EU-landen in België mag invoeren in deze brochure: https://financien.belgium.be/nl/Publicaties/Internationaal/doc_folder_wijs_op_reis  
Geld mag vanuit de EU niet onbeperkt worden in- of uitgevoerd: meer dan 10.000 euro moet u melden bij de douane.


Tanken & brandstoffen in Italië:

  • Veel bemande tankstations werken met servicemedewerkers (servito), die je bedienen zonder dat je uit de auto moet komen. Je geeft de servicemedewerker eventueel de autosleutel en zegt: ‘Il pieno, per favore’ (graag voltanken).
    Ook voor de betaling hoef je als bestuurder je voertuig niet te verlaten.
    Bemande tankstations - weg van de snelweg - durven een middagsluiting of een sluitingsdag (maandag) te hanteren.
  • Er zijn wel steeds meer onbemande stations, 24/24 open: aperto 24 ore, met zelfservice: fai da te (doe het zelf) of het Engelse 'self service'.
  • Houd er rekening mee dat Belgische bankpassen en creditcards soms niet bruikbaar zijn.
  • Goedkoper tanken doe je bij tankstations die niet langs de auto(snel)weg liggen, en de selfservice-stations zijn goedkoper dan de bemande.
  • Maximaal 10 liter brandstof in een reservetank is toegestaan, behalve op ferry’s en in tunnels, daar is een een gevulde reservetank niet toegestaan.
     
  • Benzine E5 - Euro 95 (Senza Pb/Benzina Senza Piombo/Benzina Verde/SP),
    loodvrije benzine met octaangetal 95 en maximaal 5% ethanol is goed verkrijgbaar.
  • Benzine E5 - Superplus 98 (Super/Benzina Super Senza Piombo Plus/Benzina Verde Plus), loodvrije benzine met octaangetal 98 a 100 en maximaal 5% ethanol is soms minder goed verkrijgbaar. Ze wordt afhankelijk van de maatschappij aangeboden onder verschillende namen, zoals HiPerform, BluSuper of Premium.
  • Benzine E10, met maximaal 10% bio-ethanol is in Italië meestal niet verkrijgbaar.
     
  • Diesel B7 (Gasolio/Diesel/Carburante diesel) is goed verkrijgbaar.
     
  • Lpg (Gasauto/GPL/Gas Liquido Propano) is in het zuiden minder goed verkrijgbaar, zie www.mylpg.eu. Om lpg te kunnen tanken is een Italiënippel nodig.

  • Aardgas (Metano/M) is verkrijgbaar in 1.400 stations. Kijk voor een actueel overzicht op www.cngeurope.com of gebruik de app PitPoint voor iOS of Android.
     
  • Elektriciteit: het netwerk van openbare laadpunten (colonnine di ricarica) is nog eerder beperkt en vooral uitgebouwd in het noorden en rond de grote steden.
    Een overzicht van de laadpalen: chargemap.com, oplaadpunten.nl, plugsurfing.com, of zoek naar oplaadpunten via bijvoorbeeld de apps Chargemap en Plugsurfing.

    Voor een overzicht van actuele brandstofprijzen zie blog.touring.be/nl/artikels/benzineprijzen-europa

Noodnummers:

  • Algemeen: 112
  • Politie: 112 of 113
  • Ambulance: 118
  • Brandweer: 115
  • Boswachters en bosbranden: 1515
  • Pechhulp: automobielclub ACI: tel +39 2.66.165.116, of via de praatpaal langs de snelweg

Voor informatie en eventuele ondersteuning ter plekke kan je terecht bij de Belgische Ambassade in Rome op de nummers +39 06 360 95 11,
Noodnummer buiten de openingsuren - enkel in noodgeval: +39 335 234 157; mail: Rome@diplobel.fed.be, italy.diplomatie.belgium.be

Gezondheid op reis in Italië:
•Neem speciale geneesmiddelen in ruim voldoende mate mee, in de originele verpakking, en maak zelf een reisapotheek met je reguliere geneesmiddelen.
Heb voor jezelf bij voorkeur ook een medisch paspoort bij, verkrijgbaar bij de huisarts.
•Reizigers die geneesmiddelen gebruiken die onder de Opiumwet vallen (zoals bepaalde slaapmiddelen, ADHD-middelen en sterke pijnstillers), moeten voor deze geneesmiddelen een zogenaamde Schengenverklaring bij zich hebben. Reizen met deze geneesmiddelen zonder verklaring is strafbaar.
Op http://www.travellikeapro.be/mag-mijn-medicatie-zomaar-mee-op-reis/ is te lezen welke geneesmiddelen onder de Opiumwet vallen en hoe de verklaring kan worden aangevraagd. Deze verklaring is 30 dagen geldig na de opgegeven ingangsdatum. Vraag de verklaring minimaal 4 weken voor vertrek aan.

• Andere gezondheidsadviezen:
Let in de periode van april tot november op voor teken/tekenbeten bij het wandelen of kamperen in de natuur, want deze kunnen de ziekte van Lyme overbrengen en ook tekenencefalitis komt voor. Encefalitis is een hersenontsteking die ook door teken kan worden overgedragen. Tekenbeten vermijden is dus van groot belang.
Je kunt je tegen die encefalitis laten vaccineren, wat kan worden overwogen bij langer verblijf in de natuur.
Omdat encefalitis ook kan worden overgedragen via rauwe melk van koeien, schapen of geiten, wordt geadviseerd geen producten te gebruiken die zijn gemaakt van rauwe melk, denk aan sommige kazen bvb.
Het Westnijlvirus dat door muggebeten wordt doorgegeven veroorzaakt westnijlkoorts, een ziekte die voornamelijk in Noord-Italië aan een opmars bezig is. Er is nog geen vaccin. Preventie bestaat vooral uit het verminderen van blootstelling aan muggenbeten. Het is raadzaam jezelf te beschermen tegen beten en te voorkomen dat muggen zich gemakkelijk voortplanten (bron: Diplomatie Belgium)


 

Je huisdier in Italië

  • Italië is een hondvriendelijk land (bron: ANWB). Op de meeste campings en in pretparken is een hond welkom, vaak op voorwaarde dat hij aangelijnd blijft.
  • In het noorden van Italië is je hond op stranden en rond de grote meren niet altijd welkom. Wel worden er steeds meer stranden voor honden gecreëerd. Deze stranden zijn duidelijk aangegeven.
  • In de bossen staat aangegeven wanneer honden daar los mogen lopen, maar houdt hier wel rekening met jagers. In Italië is het jachtseizoen het hele jaar geopend. Een fluorescerende halsband kan een oplossing zijn.
  • In restaurants worden honden meestal niet toegelaten, op het terras is meestal geen probleem.

Reizen met je hond:

  • In de trein mogen kleine honden in een mand of tas gratis mee, grote honden reizen tegen gereduceerd tarief. Grote honden mogen alleen in treinen met compartimenten en moeten aangelijnd en gemuilkorfd blijven.
  • In de bus, tram of metro worden honden meestal niet toegelaten.
  • Als je meer dan 1 hond in de auto vervoert, moeten de dieren op de achterbank in een speciale honden-autogordel, in een reiskennel of achter een rek in de kofferruimte zitten.

Identificatie: een hond of kat heeft een EU-dierenpaspoort nodig, verkrijgbaar bij de dierenarts. Dit paspoort bevat naast de beschrijving van het dier ook de naam en het adres van de eigenaar, het registratienummer van de chip en het bewijs van inenting tegen rabiës. Er is ook ruimte in het paspoort voor een gezondheidsverklaring en andere behandelingen of inentingen.

Er zijn geen verboden hondenrassen.

Dierengezondheid: honden en katten moeten ten minste 21 dagen voor de reis ingeënt zijn tegen hondsdolheid/rabiës. De geldigheidsduur is afhankelijk van de richtlijnen van de fabrikant van het vaccin (1-3 jaar). Let op: de chip moet vóór de inenting tegen rabiës zijn ingebracht, ten laatste op dezelfde dag.
Italië is een risicogebied voor ziekten overgedragen door teken- en andere insectenbeten. Preventieve maatregelen zijn wenselijk, neem vooraf tijdig contact met je dierenarts.

Jonge dieren: alle pups en kittens die Italië binnenkomen moeten ingeënt zijn tegen rabiës.
Vaccinatie kan pas vanaf 12 weken, en de wettelijke wachttijd na vaccinatie is 21 dagen, waardoor dieren jonger dan 15 weken niet ingevoerd mogen worden.

Alle info over met je dier op reis: http://www.licg.nl/vakantie-dier-gaat-mee/
 

Terug naar het overzicht van de landenfiches



Let op! Pasar stelde deze informatie met de meeste zorg samen vanuit diverse bronnen en is niet aansprakelijk voor enige onvolledigheid of onjuistheid, evenmin als voor de gevolgen daarvan. Bronnen: EU, VAB, TOURING, AUTOGIDS, ANWB, ADAC, NKC, ACSI, diverse toeristische diensten